Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door De Geijsjes
#923717
Ik heb een ander menu samengesteld dan het 1e menu en wil graag jullie mening en/of aanvullingen.

Max 27 kilo x 2,2% = 600 gram p/dag = 4200 per week (ik heb nu een menu van 2% maar vindt dat er wel wat bij mag, hij is iets afgevallen en dat is niet nodig bij hem)

Maandag
300g parelhoenkarkas
250g groentemix
50g lever

Dinsdag
470g runderstrot
130g kippennekken

Woensdag
300g eendenkarkas
250g kwartel             (evt afgewisseld met een haantje)
50g groentemix

Donderdag
350g konijnkarkas
250g vis      (afgewisseld zalm/sardientjes/haring)

Vrijdag
400g kippennekken
200g groentemix

Zaterdag
250g konijnkarkas
100g groentemix
100g runderhart of rundernier
50g runderspiervlees of geitensnippers

Zondag
150g kippennekken
450g pens

Zit ik goed qua (bot)percentages? Ik heb veel van Herby vandaan m.u.v. de vis, de konijnkarkassen, kippennekken en geitensnippers.
Ik las ergens dat pens niet meer dan de helft mag zijn. Wordt hiermee bedoeld dat pens niet meer dan de helft van het totaal gewicht aan orgaan in een week mag overtreffen of betekend het wat anders?

Ik  ben benieuwd naar jullie reacties, alles is welkom  :D ;)
Laatst gewijzigd door De Geijsjes op zo 02 mar 2008, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#923867
Mooie afwisseling heb je! Ik heb het even doorgerekend en kom op de volgende percentages:

Vleesbotten 62% (ik heb de runderstrot ook tot vleesbot gerekend en de vis tot spiervlees)
Orgaanvlees 14%
Spiervlees 7%
Groentes 17%

Wat betreft de vleesbotten zit je aan de hoge kant, tenzij er heel veel vlees aan de botten zit. Zo niet dan zou ik iets minder vleesbotten doen en het spiervlees wat omhoog.
Wat je orgaanvlees betreft vind ik dat je wat weinig lever geeft en erg veel pens. Zelf houd ik als richtlijn om van het gedeelte dat ik aan orgaanvlees geef niet meer dan voor de helft uit pens te laten bestaan. Maar dat is geen moeten, dat is wat ikzelf vind.
Mijn orgaanverdeling zou dan zijn: 300 gr. pens, 100 gr lever, 100 gr. hart en 100 gr. nier.
Door De Geijsjes
#923882
Hi Nitus, bedankt voor je reactie :)

De runderstrot heb ik tot spiervlees gerekend dus vandaar dat jij hoger uitkomt dan ik. De vis reken ik ook tot spiervlees, dus daar zitten we gelijk.
Ik reken eigenlijk alle karkassen, en die zijn bevleesd, tot 50% vlees en 50% bot, maar wellicht maak ik daar wel een fout.

De pens zou dus naar beneden moeten, da's jammer want ik wilde hem liever een wat groter stuk geven zodat hij er even mee bezig is. Dat ga ik aanpassen.

Hmmm nou ... dat wordt dus weer even opnieuw rekenen voor me :D ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#923906
Ik zou de strot ook niet tot vleesbot rekenen want er zit geen echt bot aan, wel kraakbeen. Laat je de strot weg kom je op 53% vleesbot.
Ik vind wel dat je weinig spiervlees geeft. De strot is namelijk maar voor een deel vlees, en daarnaast geef je 1x vis en 1x 50 gram.
Ervan uitgaande dat de strot dus niet alleen uit vlees bestaat, geef je meer procent aan groente dan aan spiervlees.  ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#923922
Over de runderstrot heb ik zitten twijfelen. En als de de berekening van Pike ziet, ziet het er al een stuk beter uit.
Karkassen bestaan meestal uit meer bot dan vlees, dus wat meer spiervlees zou dan noodzaak zijn. Ga je vleesbotten nog maar eens kritisch bestuderen  ;) en bij twijfel een beetje vlees of idd vis toevoegen.
Als het teveel bot is zul je dat aan de ontlasting zien, dan gaan ze moeilijker poepen of komt er van dat cementachtge poep uit.
Je 'probleem' met pens begrijp ik heel goed, ik zat met hetzelfde. Ik heb dat opgelost door een menu te maken over 3 weken en daarin krijgen ze dan 2x pens (2 weken wel 1 week niet).
Maar misschien kun je het ook oplossen door iets meer lever te gaan voeren, dan gaat je percentage orgaan wel omhoog, maar je zit daarmee niet zo hoog.
BARF is natuurlijk geen wiskunde dus je kan er hier en daar wel wat in afwijken hoor. Gewoon kijken of je honden het er goed op doen.
Door De Geijsjes
#924208
Bedankt Pike en Nitus voor de genomen moeite om te reageren! Ik ben blij dat ik het menu gepost heb, want ik dacht dat ik wel redelijk goed zat :-[ maar ik moet de vleesbotten en strot anders berekenen en gaan inschatten hmmmmm da's lastig maar ga ik proberen  :P Spiervlees moet inderdaad omhoog zie ik  :-[ :-[

Dat idee met de pens verdeeld over 3 weken is wel een goede en ga ik misschien wel kopieeren ;D Eerst even kijken hoe ik uitkom. Ik houd de pens nu toch al vast, want anders is het hap slik weg, dus dan maar een nog kleiner stuk ofzo ... moet even kijken wat handig is.

Bedankt!  :-*
Gebruikersavatar
Door Nitus
#924346
De Geijsjes schreef: Bedankt Pike en Nitus voor de genomen moeite om te reageren! Ik ben blij dat ik het menu gepost heb, want ik dacht dat ik wel redelijk goed zat :-[ maar ik moet de vleesbotten en strot anders berekenen en gaan inschatten hmmmmm da's lastig maar ga ik proberen  :P Spiervlees moet inderdaad omhoog zie ik  :-[ :-[
Je zit aardig goed met je menu, je hebt een mooie afwisseling van diersoorten, dus zo beroerd is je menu niet hoor ;). Een paar kleine dingetjes veranderen en het is helemaal perfect.
Dat idee met de pens verdeeld over 3 weken is wel een goede en ga ik misschien wel kopieeren ;D Eerst even kijken hoe ik uitkom. Ik houd de pens nu toch al vast, want anders is het hap slik weg, dus dan maar een nog kleiner stuk ofzo ... moet even kijken wat handig is.
Als je een erge slokop hebt kun je de pens misschien maar beter in een paar grote stukken knippen. Je hebt honden die proberen alles in zo groot mogelijke stukken door te slikken. Heb d'r hier ook zo één ::), als die 3 x kauwt op een lap pens is het veel, dan probeert ze of ie al door haar keelgat past  :o, lukt dat niet dan wordt ie weer uitgespuugd  :P en na een paar keer kauwen wordt weer een nieuwe poging gewaagd.... Dit doet ze dus zelfs met lappen van een kilo... daarom krijgt ze geen extra grote lappen meer, dat heeft geen nut. Fedor daarentegen kauwt wel heel netjes.
Kijk dus even hoe goed je hond op een grotere penslap kauwt zonder dat je hem vasthoud, en kies anders toch maar voor in stukken knippen. Voor de tandreinigende werking heb je de pens niet perse nodig, dat doen de botten wel.
#925594
Nieuwe poging  ???  :P

27 kg x 2% = 550 p/dag = 3900 p/week

Maandag
100 hart
100 snippers (van rund of kalf of geit)
  50 groentemix
300 parelhoenkarkas

Dinsdag
100 snippers (van rund of kalf of geit)
200 groentemix
250 kippennekken

Woensdag
100 lever
450 runderstrot

Donderdag
100 snippers (van rund of kalf of geit)
200 groentemix
200 kwartel
  50 kippennekken

Vrijdag
100 nier
100 snippers (van rund of kalf of geit)
350 konijnkarkas

Zaterdag
150 vis (zalm of sardientjes of haring of forel)
150 groentemix
250 eendenkarkas / eendenvleugels

Zondag
200 konijnkarkas
  50 kippennekken
300 runderpens

De 450 runderstrot reken ik als 250 spiervlees mee
De snippers worden tijdens de week afgewisseld
De vis wordt wekelijks afgewisseld qua soort

Volgens mij kom ik nu beter uit met het bot% en de hoeveelheid spiervlees is opgeschroefd. Zou ik dit dan wekelijks kunnen geven en zit hierin dan alles wat hij nodig heeft?
Gebruikersavatar
Door pike
#925639
In je nieuwe menu kom ik op
43% vleesbot
26% spiervlees (= incl. vis met graat)
15% orgaanvlees
15% groente

Je hebt ruim voldoende soorten, een behoorlijk afwisselend menu!
Lijkt mij prima zo.
Als de ontlasting goed is houden zo, is die wat te zacht (en dan bedoel ik dus als regel, niet als uitzondering) kan je eventueel nog iets meer vleesbot geven. Ik heb er hier een die op 50% staat, maar ook een die op max. 45% staat omdat hij anders zijn keuteltjes niet kwijt kan!
#925652
[quote="pike"]
In je nieuwe menu kom ik op
43% vleesbot
26% spiervlees (= incl. vis met graat)
15% orgaanvlees
15% groente

Je hebt ruim voldoende soorten, een behoorlijk afwisselend menu!
Lijkt mij prima zo.
Als de ontlasting goed is houden zo, is die wat te zacht (en dan bedoel ik dus als regel, niet als uitzondering) kan je eventueel nog iets meer vleesbot geven. Ik heb er hier een die op 50% staat, maar ook een die op max. 45% staat omdat hij anders zijn keuteltjes niet kwijt kan!




[/quote]

Hoi Pike!

Dank voor je berichtje. Qua soort probeer ik i.d.d. zoveel mogelijk te varieren. De karkassen konijn, parelhoen en eend zijn m.i. meer bot dan spiervlees, dus dan kom ik uiteindelijk op ongeveer totaal 50% vleesbot uit heb ik ingeschat. Gelukkig is het nu beter dan eerst, thx!  :-*

Groetjes,
Daisy
Gebruikersavatar
Door pike
#925657
[quote="De Geijsjes"]
Hoi Pike!

Dank voor je berichtje. Qua soort probeer ik i.d.d. zoveel mogelijk te varieren. De karkassen konijn, parelhoen en eend zijn m.i. meer bot dan spiervlees, dus dan kom ik uiteindelijk op ongeveer totaal 50% vleesbot uit heb ik ingeschat. Gelukkig is het nu beter dan eerst, thx!  :-*

Groetjes,
Daisy
[/quote]
Die rekentruc moet je me uitleggen  :D  :D

Je voert 43% vleesbot. En dat vleesbot bevat meer bot dan vlees.
Stel 60% is bot en 40% is vlees. Je botaandeel in de voeding bedraagt dan 60% van die 43%, dus afgerond 26%. Dat is dus ruim voldoende bot. Het vleesaandeel bedraagt dan 17% (43 minus de 26) plus de 26% spiervlees is totaal 43%.
43% vleesbot kan nooit 50% vleesbot worden.   Toch?  ::)

Wat je waarschijnlijk bedoelt te zeggen is: Mijn vleesbotten bevatten meer bot dan vlees dus ik zit met die 43% vleesbot gewoon goed wat het botaandeel  betreft  ;)
#925837
[quote="pike"]
Die rekentruc moet je me uitleggen  :D  :D

Je voert 43% vleesbot. En dat vleesbot bevat meer bot dan vlees.
Stel 60% is bot en 40% is vlees. Je botaandeel in de voeding bedraagt dan 60% van die 43%, dus afgerond 26%. Dat is dus ruim voldoende bot. Het vleesaandeel bedraagt dan 17% (43 minus de 26) plus de 26% spiervlees is totaal 43%.
43% vleesbot kan nooit 50% vleesbot worden.   Toch?  ::)

Wat je waarschijnlijk bedoelt te zeggen is: Mijn vleesbotten bevatten meer bot dan vlees dus ik zit met die 43% vleesbot gewoon goed wat het botaandeel  betreft  ;)
[/quote]

Ja dat bedoel ik idd, haha, maar jij verwoord het beter dan ik ;) ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door