Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rima
#907644
Vandaag heeft Mickey weer slijm overgegeven. We dachten dat het kwam van de Prednoral. Hij reageert heftig op Moderin/Convernia en andere ab. Nu Was in november zijn Creatinine verhoogt en 5 weken later alles weer normaal. Nu had hij vorige maand een dikke onderlip en hiervoor heeft hij Prednoral gehad en lip was zo weer goed, maar Mickey bleef misselijk. Omdat hij ook misselijk was van de Modederin dacht ik dat het kwam van de Prednoral. Hij heeft nu antibiotica gehad omdat ze zijn longen hoorde piepen en toen ze bij zijn keeltje voelde had hij pijn dus keelontsteking. Vandaag bloed laten onderzoeken en was zijn Creatinine verhoogt 192 wat tussen de 27-186 mag. Dit kan weer komen omdat hij veel heeft overgegeven, maar nu het ergste het Calsium is verhoogt met 3.32 wat tussen de 2.00 en 2.85 mag zijn. Hier maakt de dierenarts zich zorgen om, want dit kan een tumor zijn. Heeft iemand hier ervaring mee, met een te hoog Calsium in het bloed? Sorry voor het langer verhaal, maar ik ben erg ongerust. Mickey is actief, eet en drinkt goed en oogt helemaal niet ziek. Nadat hij vocht of slijm(nooit eten) heeft overgegeven wil hij meteen eten hebben.Het bloedonderzoek wordt naar het lab gestuurd voor controle. Bedankt voor het lezen.

Groetjes,Rimalda(Rima)
Laatst gewijzigd door Rima op vr 01 feb 2008, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rima
#907745
Ik lees nu net deze tekst over Ipakitine:
Ipaktine bestaat uit oa calciumcarbonaat. Je voegt dus extra calcium toe aan het lichaam. Het voordeel van calciumcarbonaat is dat het fosfor wegvangt, het nadeel is dat hypercalciëmie kan ontstaan. Het probleem bij hypercalciëmie is dit: Even for cats with lower phosphorus levels, if the cat's phosphorus multiplied by total calcium is higher than 70, the cat is at risk of tissue calcification .( dus: Als je de fosforspiegel van de kat vermenigvuldigt met het totaal calcium van het beestje, loopt de kat het risico op verkalking van zijn weefsel. Dit kan ook gebeuren met katten met vrij lage fosforspiegels, als dan toch fosfor x calcium groter dan 70 is. De calcium kan dan neerslaan in de nieren, en dat veroorzaakt weer nierproblemen. ( meer uitleg, die vrij technisch is, op:
http://courses.vetmed.wsu.edu/vm552/uro ... ephropathy)

Is dit de reden dat mijn lieve Mickey zijn calsium te hoog is? Ik dacht er goed aan te doen Ipakitine te geven. Misschien heb ik het nu wel erger gemaakt.

Wie heeft tips? Als ik hier nu mee stop zou dan het calsium weer dalen?

Groetjes,Rimalda
Door maddoc
#907857
misschien kun je je dierenarts vragen om met Utrecht te bellen om  na te vragen of het hier mee te maken kan hebben, dat is denk ik het handigste om hier meer duidelijklheid in te krijgen, daar zijn bepaalde tijden voor.
vervelend allemaal weer.
Door Mevroi Kruim
#908013
Ik denk dat de calciumspiegel idd zou dalen als je stopt met de medicijnen, maar ja, dat helpt dan ook niet echt. Ik zou dan eerder de hoeveelheid medicijn iets verminderen.
Ik weet van paarden die lange tijd een totaal verkeerde calcium-fosfor hoeveelheid krijgen dat er idd problemen ontstaan maar dat was dan bv 3x zoveel fosfor als calcium gedurende maanden. Ik zou zelf nog niet onmiddellijk in de stress schieten van een iets te hoge waarden eerlijk gezegd.
Ik zou zelf eerst een onderzoek naar een eventuele tumor laten doen.
Door Rosita
#908059
Ik neem aan dat je Ipakitine geeft omdat ook het fosfor te hoog is (neem dus ook aan dat hij geen speciaal nierdieet eet want daar zit al minder fosfor in), want anders zou ik er mee stoppen. Bij mijn kat is de Crea ook te hoog (al een paar jaar iets boven de 200), maar zolang zijn fosfor nog binnen de norm valt krijgt hij geen Ipakitine, nergens voor nodig. Alleen een te veel aan fosfor in het bloed is schadelijk voor de nieren. Ik zou dus ook het fosfor laten nakijken want misschien is dat wel te laag. Bij mijn kat laat ik ook altijd alles nakijken en opsturen, dus niet alleen de Crea en het Ureum, maar ook het calcum, fosfor, kalium, alb, enz. Zo maar iets geven wat van invloed is op de bloedwaarden dat doe ik niet (geld ook voor een nierdieet, ik ga alleen op zijn eiwit inname letten als dat echt te hoog is, want preventief werken dat soort dingen niet en kunnen zelfs meer schade aanrichten). Wat ik trouwens uit jouw stukje opmaak is dat wanneer je kat veel spuugt zijn Crea stijgt, logisch want hij kan lichtelijk uitgedroogt zijn dus ik zou me daar niet te veel zorgen over maken. Wel zou ik dus stoppen met de Ipakitine, als blijkt dat zijn fosfor goed is, en dan 3 mnd later nog eens het bloed (crea, ureum, calcium en fosfor) laten nakijken.
Laatst gewijzigd door Rosita op za 02 feb 2008, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#908063
Begrijp trouwens ook nooit dat DA gelijk een nierdieet of Ipakitine voorschrijven omdat het CREA lichtelijk verhoogt is, begrijpen ze dan niet dat het meer kwaad dan goed kan doen.
Door Rima
#908223
Alles was goed behalve de Creatinine. Ik heb dus dit gekregen van de dierenarts en dit was absoluut NIET nodig geweest. Ik hoop dat jullie begrijpen, en ik ben niet snel boos, maar nu heel erg. Mijn lieve Mickey is mijn alles. Ik heb het gegeven, omdat mij is verteld, dat dit goed was, en dat er niets schadelijks zou zijn bij het gebruik hiervan. Het was alleen maar positief. Maandag echo en rongen en dan weten we meer. Als het van de Ipakitine komt dan is het het meest positieve want dan plast hij het er weer uit. Ik begrijp best dat de dierenarts(dit was niet mijn eigen) dit heeft gegeven met de goede bedoelingen, maar bij Zoo natuurlijk moeten ze wel gaan nadenken voordat ze dit middel geven. Ik ben erg teleurgesteld dat je een dierenarts niet meer kan vertrouwen. We hebben hier met onze dieren te maken. Ik begrijp best dat ze dit niet expres doen, maar het is wel heeeeeel fout! Ik laat jullie weten hoe het verder gaat. In ieder geval bedankt.

lieve groetjes,Rimalda
Laatst gewijzigd door Rima op za 02 feb 2008, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#908262
Klopt het dat Mickey en een nierdieet eet en Ipakitine krijgt zonder dat zijn fosfor te hoog is, dus alleen omdat zijn Crea iets verhoogt is, dat is toch dubbel op omdat in een nierdieet al minder fosfor zit?
Door Rima
#908267
Inderdaad Rosita. Mickey eet helaas geen vers, wel nierdieet.Alles is zijn bloed was prima, alleen begin november de Crea iets te hoog.

Erg he?

Ik hoop dat de calcium hoog is door de Ipakitine , volgens de dierenarts is dit heel waarschijnlijk.
Fijne avond.

Groetjes,Rimalda
Laatst gewijzigd door Rima op za 02 feb 2008, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door