Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door robbiekomvoor
#876621
Lizzy schreef: Ik ben het helemaal eens met iedereen die al schrijft dat slachten van dieren een vak is. En het moet op een kundige wijze gebeuren. En je kunt niet eerst even op je gemakje op een levend dier oefenen, het moet in 1 keer goed, anders wordt het mijnsinziens complete dierenbeulerij. Dus iedere geringste twijfel maakt al dat het een echte slachtpartij wordt, dat je geen enkel dier gunt. Ik ken wel verhalen hoor, van hoe je een dier eerst een tik op de kop tussen de oren moet geven om te verdoven. En dan lees ik er zelfs nog wel bij dat "je even moet leren hoe hard je moet meppen, je moet de slag te pakken krijgen om het dier in 1 keer te doden". En sorry, maar daar word ik dus echt onpasselijk van. Zeer dieronvriendelijk. Of het nou een konijn, kip of geit is.

Ik zou dus zeggen : laat het over aan iemand die weet wat ie doet of ga het zelf op een nette, fatsoenlijke en professionele wijze leren. Zie bijv: http://www.vion-in-nederland.com/411/Slachtproces/. Je kunt gewoon niet een beetje in de rondte gaan staan meppen, slaan, hakken en snijden. Je uitgangspunt zijn dat je een dier op een waardige pijnloze manier slacht.
      daar heb ik dus ook moeite mee,moet er niet aan denken hoe dit er uit gaat zien. >:(
Door Minna
#876636
Geloof ook niet dat er iemand van plan is om zomaar wat rond te meppen, daarom werd juist denk ik de vraag gesteld hoe dat zo snel en pijnloos mogelijk kan gebeuren.  ;)
Door Lizzy
#876638
Minna schreef: Geloof ook niet dat er iemand van plan is om zomaar wat rond te meppen, daarom werd juist denk ik de vraag gesteld hoe dat zo snel en pijnloos mogelijk kan gebeuren.  ;)
Ja, en dat leg je dus niet ff uit via Internet.
Door evds
#876657
Beetje of topic ? :offtopic2:

Wij staan zo ver af van de dieren die we eten en dat vind ik persoonlijk jammer.  Meer begrip, respect en waardering voor dier en vlees krijg je, denk ik, eerder als je "bij wijze van spreken"  een cursus  dierverzorging en slachten volgt dan wanneer je alleen in contact komt met anonieme stukjes vlees uit de super  :-\

Het mag niet meer in NL maar het concept van "huisslachtingen" spreekt mij wel aan. Beter voor mens en dier.
Door Boefke
#876671
evds schreef: Wij staan zo ver af van de dieren die we eten en dat vind ik persoonlijk jammer.  Meer begrip, respect en waardering voor dier en vlees krijg je, denk ik, eerder als je "bij wijze van spreken"  een cursus  dierverzorging en slachten volgt dan wanneer je alleen in contact komt met anonieme stukjes vlees uit de super  :-\

Het mag niet meer in NL maar het concept van "huisslachtingen" spreekt mij wel aan. Beter voor mens en dier.
Daar ben ik het wel mee eens evds. Ik denk alleen niet dat het ooit nog weer die kant op zal gaan. T wordt eerder almaar sterieler en afstandelijker. Maar goed, het kan ook gewoon niet meer in onze maatschappij. Bovendien geloof ik ook weer niet dat iedereen dan ineens met respect met dieren om zou gaan. Ook dan heb je er botte bikkels tussen zitten en controle is dan natuurlijk helemaal onhaalbaar...
Door ~Joke~
#876684
Nog even verder off topic dan  ;)
Ik heb er totaal geen behoefte aan om het stukje vlees wat op mijn bord ligt, gekend te hebben. Ik verbouw ook mijn eigen groente niet, dus ik wil ook mijn vlees niet fokken.
Zelf eten we biologisch vlees en voor de honden gebruik ik vlees wat anders toch maar weggegooid wordt, slachtafval van nog prima kwaliteit. Op deze manier wordt er niets van het geslachte dier verkwist. Er wordt voor mijn honden niet apart  geslacht. Ik denk ook niet dat ik in zo'n geval nog rauw zou kunnen voeren.
Door Lizzy
#876688
~Joke~ schreef: Nog even verder off topic dan  ;)
Ik heb er totaal geen behoefte aan om het stukje vlees wat op mijn bord ligt, gekend te hebben. Ik verbouw ook mijn eigen groente niet, dus ik wil ook mijn vlees niet fokken.
Nou ja, dat is natuurlijk prima. Maar aan de andere kant is het dus ook prima dat andere mensen dat wel willen. Als ik -tig hectare grond had: deed ik het ook, mijn eigen dieren houden voor o.a. de honden.
Zelf eten we biologisch vlees en voor de honden gebruik ik vlees wat anders toch maar weggegooid wordt, slachtafval van nog prima kwaliteit. Op deze manier wordt er niets van het geslachte dier verkwist. Er wordt voor mijn honden niet apart  geslacht. Ik denk ook niet dat ik in zo'n geval nog rauw zou kunnen voeren.
Daar heb jij wat mij betreft (geheel persoonlijk dus) een punt. Ik zou voer om deze reden ook geen/vrijwel nooit (bij echt hoge uitzondering) hele prooidieren aan mijn honden. Ze krijgen wat overblijft.
Door conleeuw
#876765
over het zelf slachten kijk ik er mischien anders tegen aan dan de meeste, met name omdat ik op een boerderij in Afrika heb gewerkt waar wekelijks een of twee schapen en of geiten geslacht werden voor de voedzelvoorziening van de mensen die op de boerderij wonen en werken. Idere week kreeg iedere staflid een deel van een schaap of geit, dat was deel van de loon zeg maar. Ook varkens en koeien werden op de boerderij geslacht, en uiteraard ook kippen en ganzen en kalkoenen en dies meer. Maar even over schapen.
Die werden met de hand met een mes geslacht, een super scherpe mes, een goede haal en de kop lag er af, ik heb ook de slacht ritueel bij de slachthuis meegemaakt, ging kijken als wij schapen afleverde (wel een goede zaak dat je gewoon mag meekijken, zo zie je precies hoe er met jou vee wordt omgegaan) ik kan nu met mijn hand op mijn hart zeggen dat de thuisgeslachte schapen en of andere vee minder stress ervaren dan de vee die aan een slachthuis worden geleverd, al wordt het hoe netjes gedaan..... dus, ik denk niet dat per definitie het slachten van kleinvee thuis een slechte zaak is of meer stress oplevert dan bij een slagerij. Nee, integendeel. Wat ik wel weet is, je moet het kunnen, je moet weten wat je doe, je moet "oefenen".... en wat bedoel ik met oefenen, ik denk voordat je een schaap de keel door snij, moet je toch enigsinds slachtervaring hebben. Kippen, kalkoenen, hazen, en pas als je dat kan en vaak heb gedaan, en weet hoe het werkt, en het ook geestelijk aankan, dan kan je kleinvee slachten, maar ook dan, eerst kijken, en dan onder begeleiding van iemand die weet hoe precies het moet.......ik heb vaak gekeken (moeilijk, maar wat mij betreft nodig als je zelf wil slachten) en na de dooden geholpen met verwerken van de nog warme karkas, pas dan kan je het mischien zelf aan, want het is nog al niet niets om hoogst persoonlijk een dier de keel door te snijden. Het is gewoon ronduit moeilijk, zelfs om het te aanschouwen als je het niet gewend ben. :-\ Dus, niet gewoon effe zelf doen, dat is niet verantwoordelijk, niet eerlijk ten opzichte van het dier, maar woon je in een land waar het kan en gebruikelijk is, ga dan eens vragen of er mensen zijn die het regelmatig doen, leg uit dat jij het ook wil en wil leren.... en wie weet, ooit, kan je het zelf :-\
Door evds
#876797
Boefke schreef: Daar ben ik het wel mee eens evds. Ik denk alleen niet dat het ooit nog weer die kant op zal gaan. T wordt eerder almaar sterieler en afstandelijker. Maar goed, het kan ook gewoon niet meer in onze maatschappij. Bovendien geloof ik ook weer niet dat iedereen dan ineens met respect met dieren om zou gaan. Ook dan heb je er botte bikkels tussen zitten en controle is dan natuurlijk helemaal onhaalbaar...
O ik denk ook dat huisslachtingen in deze tijd niet meer kunnen, al is het alleen al om de schaal waarop we dieren (willen laten) slachten. Ook vind ik het heel goed dat er strenge regels zijn rond het slachten van dieren(voornamelijk hygiene etc. diervriendelijkheid staat niet zo voorop in de regelgeving, helaas). Neemt niet weg dat ik betrokkenheid bij wat je eet een goede zaak vind.
Door evds
#876798
~Joke~ schreef: Nog even verder off topic dan  ;)
Ik heb er totaal geen behoefte aan om het stukje vlees wat op mijn bord ligt, gekend te hebben. Ik verbouw ook mijn eigen groente niet, dus ik wil ook mijn vlees niet fokken.
Zelf eten we biologisch vlees en voor de honden gebruik ik vlees wat anders toch maar weggegooid wordt, slachtafval van nog prima kwaliteit. Op deze manier wordt er niets van het geslachte dier verkwist. Er wordt voor mijn honden niet apart  geslacht. Ik denk ook niet dat ik in zo'n geval nog rauw zou kunnen voeren.
Je hoeft je vleesje ook niet te kennen maar je bent blijkbaar wel degelijk betrokken want je kieste voor biologisch vlees  :)

Mijn honden eten wel eens een oudere ram op(na geslacht te zijn etc.) Dan wordt dat dier dus in feite voor mijn honden geslacht. Ik heb daar geen moeite mee. Eigenlijk heb ik daar minder moeite mee dan met kipkarkassen(afval) uit de bio-industrie  :-[
Door ~Joke~
#876830
Die oude ram is dan ws toch ook aan het einde van zijn leven? Daar zou ik geen moeite mee hebben, hij is voor menselijke consumptie ongeschikt.
Die hele kip 'industrie' vind ik afschuwelijk, dat begint al met het versneld opfokken en houden van de kuikens, dan hoe ze in zo'n schuur bijelkaar gepakt worden en in kratten gedaan  >:( >:(Geheel respectloos, net alsof ze slakropjes oogsten >:(Dan de manier van slachten >:(Wij eten geen kip en de honden ook niet. De enige kipeters zijn de poezen omdat ze niets anders lusten  >:( >:(
Door Mieuw
#877022
Boefke schreef: Iig komt de motivatie van de topicstarter mede voort uit diervriendelijke overwegingen. Dus denk ik niet dat zij zomaar wat zal gaan lopen uitproberen. Bovendien vraag ik me af of alle zgn professionele slachters zo diervriendelijk te werk gaan... Minna's voorbeeld van de bioindustriele kippenslacht is dat zeker niet. Ik denk dat als je je goed laat instrueren en zeker bent van je zaak en je er de mogelijkheden toe hebt dat je best zelf zou kunnen slachten en dat het dan alles bijeen genomen 'prettiger' voor het dier kAn verlopen dan met vervoer ed erbij.
Zo komt het niet op mij over... Ik lees het alsof de topicstarter zelf een geit wil leren slachten omdat het dan mogelijk is zelf de organen te behouden zonder ze eerste 'terug' te moeten kopen van het slachthuis. Het is dus geen diervriendelijke overweging, maar een financiële... En in dat geval vind ik het voor een bedrag van slechts 15 gulden ( :confused1: Hebben ze nog guldens op Curacao?) niet moet gaan lopen 'doe-het-zelven' als je niet 100% weet waar je mee bezig bent (overigens vind ik ook dat je niet moet gaan 'doe-het-zelven' indien het wel vanuit diervriendelijke overwegingen zou zijn als je dan ook niet 100% zeker weet waar je mee bezig bent). 
Met andere woorden, laat het over aan prof's.
Als tussenoplossing zou je kunnen kijken of een kundige en ervaren slager bij jou thuis kan komen om de geit te slachten, dan heeft de geit geen stress en word het snel en kundig gedaan en dan kan je toch wellicht de organen zelf houden.
Door Boefke
#877063
Mieuw schreef: Zo komt het niet op mij over... Ik lees het alsof de topicstarter zelf een geit wil leren slachten omdat het dan mogelijk is zelf de organen te behouden zonder ze eerste 'terug' te moeten kopen van het slachthuis. Het is dus geen diervriendelijke overweging, maar een financiële...
EvitaP schreef:Nu vroeg ik me af jullie een snelle, diervriendelijk manier weten zodat ik het beestje zelf kan ombrengen. Scheelt een hoop gedoe voor het geitje en dan kan ik de organen houden.
Ik zei ook mede vanuit diervriendelijke overwegingen...
En in dat geval vind ik het voor een bedrag van slechts 15 gulden ( :confused1: Hebben ze nog guldens op Curacao?) niet moet gaan lopen 'doe-het-zelven' als je niet 100% weet waar je mee bezig bent (overigens vind ik ook dat je niet moet gaan 'doe-het-zelven' indien het wel vanuit diervriendelijke overwegingen zou zijn als je dan ook niet 100% zeker weet waar je mee bezig bent). 
Met andere woorden, laat het over aan prof's.
Als tussenoplossing zou je kunnen kijken of een kundige en ervaren slager bij jou thuis kan komen om de geit te slachten, dan heeft de geit geen stress en word het snel en kundig gedaan en dan kan je toch wellicht de organen zelf houden.
Tja, jij fietst zelf waarschijnlijk ook een straatje om als je 15 gulden kunt besparen. En weet jij dan of dat 15 gulden goedkopere diertje diervriendelijker is geslacht dan het duurdere diertje? Nee, omdat dat allemaal achter de schermen gebeurt...
Zelf slachten staat ver van ons af, maar om nu net te doen alsof we allemaal te stom zijn om zelf dingen te leren... ik blijf erbij, ik heb alleen maar respect voor mensen die het overwegen. En dat het 100% verantwoord moet gebeuren, ik ben er vanaf begin afaan van uit gegaan dat de topicstarter zelf verstandig genoeg is om dat te weten en daar niet op gewezen hoeft te worden.
Door jon
#877208
Ik denk dat als we allemaal zelf goed en vakkundig zouden kunnen slachten en dat ook nog zouden moeten  doen we heel wat minder vlees zouden eten (tenminste de vleeseters onder ons). Voor mij geldt dat, hoe hypocriet ook, zeker. Om eerlijk te zijn: er zou geen stukje vlees meer op mijn bordje komen en Lhaki zou niet barfen tenzij hij zelf zijn prooi zou vangen.

Wat betreft de motivatie van Evita: hoe zo scheelt zelf slachten een hoop gedoe voor het geitje?
Verder: Als jij een geitje in je bezit hebt en het wordt geslacht dan zijn ook de organen van jou. Misschien wordt het slachten dan duurder... maar daar kan je het toch over hebben met de slachter?Of zie ik dat verkeerd?
Laatst gewijzigd door jon op zo 09 dec 2007, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door PetraS
#877264
Ik vind het zelf slachten zonder gedegen opleiding een zeer slecht idee.
Het is even wat anders...maar helaas heb ik op internet gezien hoe ondeugdelijke "slachters" een gijzelaar om het leven brachten met een mes.
Ik zal dit nooit vergeten en moet hieraan onmiddelijk denken wanneer ik me voorstel dat een onkundig iemand een geitje de keel doornsnijdt.

Het zal uiteraard zo zijn dat een huisslachting beter is voor het dier qua stress. Ik heb mijn kat daarom ook thuis laten inslapen toen hij ziek was. Thuis, dat scheelt een rit in strtess en een omgeving vol stress.
Maar het slachten aan huis dient dan wel door een vakkundige slachter worden uitgevoerd, zo niet dan is het pure dierenmishandeling en dat lijkt me belachelijk en totaal onnodig.

Om nog even in te gaan op iets dat al eerder werd aangevoerd. Ook ik had het idee, uit het verhaal, dat het voornamelijk ging om de organen en het bedrag dat daarmee gespaard kan worden. Inderdaad, ik fiets ook een straat om voor 15 euro goedkoper vlees, maar een straatje om is heel wat anders dan overgaan tot dierenmishandeling.

Mijn advies op de vraag is dus:
Ga je aanmedling bij een opleiding tot sclachter wanneer je serieus bezig wilt gaan.
Zo niet, laat het dan over aan iemand met de nodige kennis/ervaring.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door