Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Amanda82
#874022
Ik heb een kat met wat problemen. In juni dit jaar had ze leverfalen. De waardes waren zo hoog dat ze niet gemeten konden worden.
Ook de nierwaardes bleken aan de hoge kant, waardoor ze preventief op nierdieet moest.
Dit vond ze niet zo lekker en at met lange tanden.

Afgelopen weken ben ik bijna elke dag bij de dierenarts geweest. Eerst met blaasontsteking, toen wilde ze niet eten, toen begon het braken weer.
Nogal wat dingen op elkaar gestapeld dus.
Met uiteindelijk het vooruitzicht om haar in te laten slapen.

Wonder boven wonder knapte ze ineens op na wat spuiten van de dierenarts, onderhuids vochtinfuus en ander voer. Ze kreeg hypo-allergeen blikvoer, wat ze heerlijk vond. Hier zat meer vocht in dan in brokken, dus ook weer beter voor de nieren.

Uit het bloedonderzoek kwam dat de lever goed functioneerde, de nierwaardes waren iets aan de hoge kant, maar nog binnen de grenzen. Ze is 8,5 maar haar nieren zijn vergelijkbaar met die van een kat van 12.

Nu ben ik internet af gaan speuren voor ander voer. En kwam uiteindelijk uit op vers/BARF en dus ook op dit forum.
Ik zou hier graag op over willen stappen. De dierenarts stond hier niet negatief tegenover, vooral vanwege het extra vocht e.d. wat ze dan binnenkrijgt, maar had wel een paar kanttekeningen.
Hij vertelde dat in vlees weinig tot geen Vitamine B en taurine (?) zat, maar dat katten dat wel echt nodig hebben. En hij stelde voor om deels op vers en deels op brokken. Brokken vanwege die 2 stofjes en vers vanwege het vocht e.d.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Inderdaad beide voeren, bijvoorbeeld om de dag? Of is er een andere oplossing?
En hoe ga ik dit opbouwen?
Door hermine
#874081
Pfoe, je hebt wat te stellen gehad zeg met je kat! Gelukkig gaat het nu dus beter. Als ik het goed begrijp, functioneren lever en nieren weer enigszins zoals het hoort? Dan zou ik toch echt proberen om helemaal op verse voeding over te stappen, omdat een combinatie van brok en vers voor problemen kan zorgen met de spijsvertering. Het verhaal over taurine en B vitamines lijkt me eerlijk gezegd een beetje onzin, als je een gevarieerd barfmenu samenstelt of een kvv voert dan zit daar echt genoeg in.

Je zou kunnen proberen of je kat zonder morren een kvv als bijvoorbeeld Carnibest wil eten. Sommige katten vallen er op aan als een idioot, andere zijn wat lastiger te overtuigen. Als het nu niet in één keer lukt, kun je er wat blikvoer doorheen mengen en het aandeel blik steeds verlagen. De brokken zou ik niet meer voeren, zodat je kat gedwongen wordt het blikvoer al dan niet met kvv op te eten. Dan krijgt ze in ieder geval voldoende vocht binnen, wat me heel belangrijk lijkt met moeilijke nieren.

Ik wens je heel veel succes met je kat!
#874102
Waaaah  >:( >:( weer zo'n da die niks van versvoer afweet  >:( >:(

Dierenartsen leren in de opleiding een klein beetje over voeding en daar komt dan altijd het all-meat-syndrome om de hoek. Dat is de narigheid die er gebeurt wanneer je alleen spiervlees voert. En kennelijk nemen ze dan niet de moeite ff de etiketten van kvv te lezen, dat niet voor niks Compleet Vers Voer heet .....

KVV is net zo compleet als brok, het is nog veel completer (OK, dat kan niet, maar voor het idee  ;D) omdat het nl de natuurlijke voeding van de kat is. Dood beest. In z'n geheel. Spiervlees, botten, organen. Of bij de goedkope kvv, organen en calciumsupplement. Maar iig met alle benodigde eiwitten, vetten, mineralen, vitamines en sporenelementen, net zoals in brok.

Nog beter is zelf samenstellen, dus barf. En barf (vertel dit aan je da!) bestaat dus NIET alleen uit spiervlees, maar juist uit alle onderdelen van een prooi, spiervlees, bot, orgaan. Kortom, alles dat een kat nodig heeft om gezond te blijven. Inclusief vit. B en taurine. Hier http://www.serve.com/BatonRouge/taurine_chmr.htm vindt je heel veel info over taurine, inclusief tabellen van waar het zoal in voorkomt. BV in spiervlees van rund, lam en varken  ::) dus misschien kan je da ook ff zijn/haar kennis over taurine opvijzelen alvorens onzin aan de klanten te verkondigen.
Barf kun je aanpassen aan je kat, wat meer van dit, wat minder van dat, katten zijn tenslotte even verschillend als mensen. En barf moet je knagen en kauwen, daar kunnen geen 100 kauwstaafjes tegenop.

Ik geef maar weer het voorbeeld van mijn eigen katten: die eten vanwege nier- en blaasproblemen (blaasgruis, blaasontsteking, nierontsteking) sinds 6 jaar barf, door mijzelf samengesteld. En voor alle duidelijkheid: ik ben GEEN raketgeleerde, genie of voedingsexpert. Maar ik kan lezen, mijn gezond verstand gebruiken en daarmee was ik in staat om 3 kinderen gezond groot te voeren  ;) dus voor 5 katten en 2 honden lukt dat ook echt wel.
Mijn katten waren echt ziek en volgens de da zouden ze het niet lang meer maken, zeker op het door mij geserveerde dieet. Dat was dus 6 jaar geleden. Inmiddels zijn ze 17, 15 en 12 jaar oud. Kruimel van 17 is blind, heeft een hartkwaal, mist een achterpoot en van haar gebit is niet zoveel meer over, maar ze doet het nog steeds prima op aangepaste barf met dagelijks een Fortekor. Karel van 15 heeft een schrompelnier maar zijn nierwaardes waren bij de laatste controle goed. De andere 3 zijn kerngezond, ook Sjors van 17 met z'n kromme poten, rafeloren en dementerende hersentjes. Toen ik bij de da was met hem schatte die hem op 6 ipv 17  ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door