Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chubby
#862825
Onze jongste kat slikt alles weg, die knaagt en kauwt dat het een lieve lust is. De oudste heeft meer moeite met BARF; kuikentjes gaan prima, maar van kippennekken en kwartels bijvoorbeeld laat ze het bot schoon liggen.

Kan ik in deze beginnersperiode ook een andere calciumbron geven ter vervanging van bot? En zo ja, welke is aan te raden voor katten?
Door Mevroi Kruim
#862827
Ik zou de nekken en de kwartels meppen en knippen, dan heb je goeie kans dat ze ze wel opeet. Is haar gebit nog compleet? Bij veel ouwe katten die levenslang brok gegeten hebben is het gebit behoorlijk slecht en dan gaat botten kauwen niet zo best natuurlijk.
Mocht dat ook niet lukken dan zou ik gaan malen. Scoor via Marktplaats een vleesmolen, gewoon een handmodel, maat 8 of 10, en maal nekken, kipkarkassen, eendennekken, haaskarkas, duivenkarkas etc etc. Dit zijn allemaal calciumbronnen die prima geschikt zijn voor katten, ze andere kat kan ze waarschijnlijk zo baas.
Door Chubby
#862836
de oudste is nog niet zo oud, ze is pas 18 maanden. was niet echt duidelijk in mijn bericht.. Haar gebit is perfect..

Knippen en slaan zou kunnen helpen inderdaad, ik zal het dit weekend een gaan uitproberen!

Waar ik zo bang voor ben -heb het bij de jongste al gezien- is dat kleinere botten niet gekraakt maar zo doorgeslikt worden (heb er wakker van gelegen omdat dit bij de laatste maaltijd gebeurde :-[ ). Moet ik de botten in hapklare stukjes knippen/ slaan of groter laten?
Door Mevroi Kruim
#862932
Ik plet ze met een hamer, voor mijn tandeloze ouwetjes knip ik ze dan nog in stukken, voor de andere katten niet. Als ik ze aan elkaar laat loop ik idd niet het risico dat ze ze in 1x inslikken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#863088
toen sien voor de eerste paar keren kippennekken kreeg, probeerde ze die ook wel eens heel in te slikken. dat past natuurlijk niet, en t kwam er snel weer uit (nog voordat de hele nek naar binnen was).
tegenwoordig snapt ze het beter, en kauwt ze netjes op alles. zelfs kleine stukjes nek die ik soms voor ot afhak en plet. ik denk dat als je jongste kat een beetje ouder is, en wat meer gewend aan botjes (en door de leeftijd wat rustiger is), hij dan vanzelf beter zal gaan kauwen. ook is hij er tegen die tijd beter aan gewend dat er vaker vleesbotjes op het menu staan, dus is hij minder uitgelaten, wat weer bevordelijker is qua kauwgedrag.
Door PetraS
#873231
Hier eten er 2 absoluut geen bot.
Ik heb dus een pot calcit aangeschaft en doe hiervan een paar keer in de week een klein beetje door het eten.
Door flin
#873234
kijk ook even onder
'discussie kant en klaar versvlees hond'
en dan bij 202spots
Door Mevroi Kruim
#873348
PetraS schreef: Hier eten er 2 absoluut geen bot.
Ik heb dus een pot calcit aangeschaft en doe hiervan een paar keer in de week een klein beetje door het eten.
Ook niet als je het maalt?
Door PetraS
#875953
Nee, de heren lusten het ook niet gemalen. Helemaal niet omdat het geen stukken meer zijn dan, ze lusten ook geen pate.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door