Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#872879
bij mijn weten word alle vlees industrieel  ingevroren; dwz 'snelinvriezen' bij temperaturen van -30 tot - 40 graden.

bij 'langzaam' invriezen vormt 't vleessap grote kristallen (en zou er bij 't ontdooien veel sap verloren gaan)

bij snelvriezen vormt 't vleessap kleine kristallen (en behoud 't vlees zijn samenstelling)

Maar misschien kan  een mailtje naar carnibest opheldering geven,

waarom ben je hier  nieuwschierig naar?
Door Mieuw
#873227
Een vriendin vertelde me dat Toxoplasmose "veel" voorkomt bij rauw/versvoeding, ze vertelde me overigens ook dat het niet kan overleven bij temperaturen lager dan -22.
Ik denk zelf eigenlijk dat het allemaal niet zo schokkend zal zijn, maar ik was gewoon nieuwsgierig, al is het alleen al om haar een geruststellend antwoord te kunnen geven ;)
Door flin
#873239
toxoplasmose komt bij mijn weten voor in in rund varkens lam kip en vast nog anderen ...
ook in de muisjes die in't 'wild' vertoeven (dit zijn de zgn tussengastheren)

katten kunnen fungeren als eindgastheer

mensen kunnen besmet raken door 't slecht verhitten van maaltijdvlees,
of van 't schoonmaken van de kattenbak, als er 'n besmette kat z'n behoefte heeft gedaan

je kunt alleen toxoplasmose krijgen als je 't nog nooit eerder gehad hebt,
dmv bloedafname kunnen anti-stoffen dit aanwijzen

door verhitting of bevriezen van't vlees overleeft deze toxocreep idd niet

dat word met de zelfgezochte muisjes wat ingewikkeld....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#907676
-18 is de bewaartemperatuur maar als het gemaakt wordt, wordt het bij -40 ingevroren. Volgens mij, hoor, weet ik niet 100% zeker.
Door flin
#907731
'k vond dit ook wel intrigerend:


De parasiet Toxoplasma Gondii maakt muizen verliefd op katten. Waarom? Omdat het in de levenscyclus van de parasiet absoluut noodzakelijk is dat de muis wordt opgegeten door de kat. En inderdaad... het loopt slecht af met de verliefde muis.

De parasiet blijkt de hersens van de muis te beïnvloeden, waardoor deze de geur van kattenurine lekker gaat vinden, terwijl hij of zij daar normaal doodsbang voor is.

Uit hersenonderzoek blijkt nu dat de parasiet de hersenen met chirurgische precisie aantast. Het gebied amygdala in de hersenen van muizen, dat verantwoordelijk is voor geconditioneerde reflexen waaronder vluchtgedrag bij de geur van kattenurine, bleek bij geïnfecteerde muizen twee keer zoveel van de parasiet te bevatten dan andere delen van de hersenen.

Hoewel de parasiet een constructieve bijdrage levert aan een vreedzamere wereld, valt niet te verwachten dat de kat deze bijdrage zal beantwoorden met evenveel vredelievendheid
Door flin
#909008
Mieuw schreef: Enig idee of dat verhaal van de Toxoplasmose klopt? ???
:confused1:

wèlk verhaal bedoel je?

onder
http://www.vwa.nl toxoplasmose staat een uitgebreid pdf-bestand, ('k kan 't niet linken)

toxoplasmose overleeft niet bij verhitting boven 80 g. klein nulletje c
- niet bij invriezen met kerntemp. -20 g. klein nulletje c
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door