Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#859317
meneer koekje heeft zelf ook een kat, swarts, een bejaarde zwarte oma van 17.

hij had voor swarts een doosje kattensnoepjes gehaald bij de c1000 en zat net aan de telefoon de ingredienten voor te lezen. hij was heel blij met de snoepjes, want ze waren goed voor swarts, want er zat taurine in. en ook granen en andere dingen waar ik spontaan jeuk van kreeg.

ik probeerde hem nog te overtuigen met het argument dat in hart veel meer taurine zat, en dat ik met de sinterklaas wel een extra portie voor swarts mee wilde nemen (ik zit dan met ot en sien in het zuiden weer).
ik vroeg ook of ze een tartaartje lustte, rauw welteverstaan.
rauw vlees vindt tie eng voor zijn kat, want voor hem zou dat ook niet goed zijn. ik nog roepen dat dat voor katten anders is (die van mij eten ook rauw), maar nee, swarts eet gewoon brokjes en zakjes.

swarts heeft 1,5 jaar geleden een tandreiniging gehad, waarbij 2 kiezen helemaal weggerot waren, die zijn er dus uitgehaald, nadat ze was hersteld van het geïnfecteerde tandvlees.
een half jaartje geleden heeft swarts een soort tia gehad, waar ze overigens volledig van is versteld binnen 3 uur. swarts is voor het laatst door de da gezien met haar tandbehandeling, de voorafgaande bloedtest wees uit dat alle orgaanfuncties goed waren. de dokter vond haar in goede conditie voor dr leeftijd, en ze kon volgens hem nog wel 5 jaar mee.

meneer koekje accepteert van mij dat ik mn katten rauw voer, maar zelf staat hij er niet helemaal achter.
ook heeft hij al vaker geroken welke dampen sien produceert na een bakje brokken of natvoer met granen, daar wordt iedere bouwvakker immers jaloers op. ook ziet hij wel in dat sientje langzamer en rustiger eet met een vleesbotje dan met bv brokjes of een zakje, en dat ze sneller vol zit, dus hij snapt ook dat t beter is voor dr lijn. hij snapt ook dat mijn katten te blij zijn om zelf te jagen (sien roept buiten altijd heel hard naar de vogeltjes, en zwaait stevig met dr staart; dan vliegen de vogeltjes natuurlijk snel weg), en otje mag nog niet buiten vanwege haar nog aanwezige eierstokjes, dus krijgen ze kuikentjes uit de vries.
ik ben er blij mee dat hij het wel accepteert (hij heeft t natuurlijk ook gewoon te accepteren), maar dat zet hem nog niet aan het rauwe voer voor zn kat.
ik heb een keer een ontdooid kuikentje in swarts dr bakje gelegd, maar ze keek me raar aan en snapte niet wat ze ermee moest doen. spelen doet ze niet, dus ook niet met het kuikentje.

ik vind zelf dat swarts er niet uitziet.
happige doffe vacht met schilfers, het staat in pieken alle kanten uit, ze heeft een platte kont en is niet gespierd. ook stinkt ze uit haar ingang.

hebben jullie nog tips en ideetjes hoe we meneer koekje en swarts aan de rauwe voeding kunnen krijgen? of dingen die ik hem kan laten lezen (graag niet te ingewikkeld of grote lappen tekst, hij houdt wel van plaatjes in zn leesvoer)?

ik snap natuurlijk dat een oude kat meer slaapt en minder actief is dan mijn jonge slingerapen, maar aardappelzak hoeft volgens mij ook niet. ik denk ook niet dat het nodig is dat swarts er zo uit ziet (happige vacht en platte kont).

hij snapt dat rauw goed is voor sien (ruften van granen en snel eten op commercieel en verhit voer), maar hoe krijg ik het aan zn hoofd dat het ook goed is voor zijn kat?

oja, hij neemt meestal geen dingen van me aan. pas als iemand anders, liefst met een zekere authoriteit, het tegen hem zegt. als ik dan zeg: 'zie je nou wel', geeft hij me pas gelijk.
Laatst gewijzigd door koekje op do 15 nov 2007, 04:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chubby
#859512
Meneer Chubby ( :D) was in eerste instantie ook huiverig.. Maar vooral het plezier wat de katten hebben met hun vers voer -en met name de kuikens- heeft hem zover gekregen dat hij afgelopen zaterdag voorstelde om compleet te gaan BARFEN!

Als de katten een kuiken of ander stuk kauwgoed krijgen, is meneer Chubby ook even druk: met meegenieten..

Misschien een idee om voor Swarts eens gewoon een lekkernij mee te nemen en te kijken hoe hij daarop reageert?
Door hermine
#859604
Lastig! Ik heb zelf een tijdje pro-vers gelobbyd bij een vriendin met een halfkale en altijd chagrijnige ex-blaasgruiskater. Bakje Smuldier meegenomen (kat vond het fantastisch!), wat laten lezen hier op BP, kalmerend toegesproken wat betreft de diverse mythes die er over rauw voeren de ronde doen. 't Hielp allemaal niks. Ze geeft toe dat onze kat Nico er geweldig uitziet, maar blijft toch zweren bij Royaal Konijn; de DA zegt dat dat goed is, dus is dat zo. Ik denk dat ze er gewoon niet zo'n zin in heeft: een zak brokken is wel zo makkelijk en je hoeft nergens meer over na te denken. En ik ben een idioot die als vegetarier complete fazanten sta te ontmantelen.

Misschien idd voor mevrouw Swarts iets minder ingewikkelds als een kuiken meenemen? En dan maar hopen dat het met smaak naar binnen gaat en meneer Koekje er ook plezier in krijgt! Meneer Hermine vond het in het begin ook allemaal maar niks, maar komt nu ook verdacht vaak iets in de keuken doen als Nico daar iets stoers staat weg te knagen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#859605
met de sinterklaas zit ik in het zuiden, maar het is de vraag waar ik, ot, sien en swarts dan zitten.
er zijn namelijk 3 opties:
- ik en ot en sien zitten bij mn moeder (ot en sien alleen boven op mijn slaapkamer, en poet beneden te chagerijnen)
- ik en ot en sien bij meneer koekje, swarts bij mn schoonouders
- ik en ot en sien en swarts bij meneer koekje

optie 3 is niet waarschijnlijk; meneer koekje denkt dat swarts dood zal neervallen van de stress van een trapracende ot en sien. swarts naar zn ouders brengen vindt hij ook niet fijn, ondanks dat ze tot 2 jaar geleden daar bijna haar hele leven heeft gewoond. hij zegt dat ze t daar niet fijn vindt, en ze moet dan met de auto, en dat vindt ze veel te eng.

als ik met swarts samen in 1 huis vertoef, kan ik haar af en toe wat rauw geven. eventueel stiekem, om te laten wennen. ik denk dat swarts niet het grootste probleem zou zijn; ze eet haar biefstuk ook liever rosé dan doorbakken.

maar wat is de beste manier, en met de beste argumenten om meneer koekje te overtuigen? want dat is namelijk stap 1.
hij vindt rauw voeren eng, want hij denkt dat rauw vlees voor hem ook niet goed is (wat overigens ook onzin is).
Door hermine
#859754
Stiekem rauw voeren? Ik weet het niet... Ik zou het zelf beslist niet leuk vinden als de poezenoppas stiekem brokken aan Nico had gevoerd, ook al is dat met de beste bedoelingen. 
De optie Ot en Sien meenemen naar meneer Koekje en Swarts eventueel richting schoonouders lijkt me nog niet zo gek: kan hij mooi een paar dagen twee tevreden barfkatten zien. Misschien trekt dat hem over de streep.

Eye-opener voor mij was het artikeltje van Lizzy dat ik stom toevallig tegenkwam op internet. Zij vind het zelf geloof ik een vrij gematigd artikel, maar op mij had het dermate veel impact dat ik me als een idioot ben gaan inlezen en Nico binnen 24 uur zijn eerste portie vers voor zijn neus had staan. Het staat hier ergens in de kattenbieb.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Door koekje
#861834
vanavond een gesprekje gehad met meneer koekje over swarts en ot en sien, en ook swarts en rauw.

swarts stinkt de laatste tijd weer wat harder uit dr bekje.
de laatste keer dat dat zo erg het geval was, heeft ze dus die tandreiniging gehad.
de 2 opeenvolgende keren dat ze weer in de vervoersmand ging, heeft ze deze van angst helemaal ondergeplast en gepoept, zo erg dat ze er zelf inzat.
ze was erg bang dat ze weer naar de dokter moest, terwijl ze gewoon voor de gezelligheid naar zn ouders ging. hij wil dus liever niet met haar naar de dokter, en zeker niet voor weer een reiniging, omdat hij bang is dat ze in de narcose zal blijven.
hij wil eens kijken wat de mogelijkheden zijn om de dokter thuis te laten komen, en of deze dan gelijk een bloedstaal neemt. voor niercheck en een titertest.
hij wil swarts niet meer laten vaccineren, omdat hij dat te risicovol vindt. maar ze komt wel in aanraking met ot en sien (wellicht met sinterklaas direct, maar zowiezo indirect) en op zn schuurtje lopen ook buurtkatten.

hij is er inmiddels van overtuigd dat brokken geen reinigende werking hebben. ik heb m dat verteld, en hij heeft het zelf ook gezien. ze slikt de brokken heel door, en als ze er al op kauwt, dan vallen ze snel uiteen. hij krijgt van mij ook wat graan en suikervrij natvoer.
ik heb hem ook verteld van de natuurlijke tandenborstel; vleesbotjes en lappen spiervlees en hart. daar leek hij wel oren naar te hebben. vleesbotjes wist hij niet zo, en ik weet ook niet of ze dat wel gaat eten. ze mist al wat kiezen, en is wel al 17.
hijis erg bang voor salmonella besmetting. swarts is al erg bejaard, en heeft wellicht geen goede afweer meer. ik stelde lamshart en biefstuk voor.
ik denk niet dat ze in 1x rauw zal eten, maar rosé gebakken biefstuk lust ze wel.

iemand nog ideetjes welke soorten vlees taai zijn voor een goede reinigende werking? en hoe zit dat precies met oude katten en salmonella?

ook is swarts magerder geworden.
ik denk ook door spierverlies.
welke vleessoorten zijn extra voedzaam?

@hermine:
welk artikel bedoel je precies? er staan zoveel van lizzy in de bieb.
#862211
Mijn oudste katten zijn 16 1/2  ;) en die eten zonder enig probleem barf. Nou doen ze dat inmiddels al een tijdje, 6 jaar komend voorjaar, dus ze waren nog niet zo bejaard toen ikz e heb overgezet. Maar de gebitten van Kruimel en Sjors waren na 11 jaar brok behoorlijk beroerd, en ze eten de barf prima op mits aangepast aan hun kauwvermogen. Hele eendenpoten krijgen ze echt niet weg (daar is Kruimel ook veel te klein voor) maar een kippennek aan stukken en evt. gemept gaat weer prima. Het beste schoonmaakeffect merk ik van stukken spiervlees, lam, rund, paard e.d. waar ze redelijk op moeten kauwen.

Als Swarts erg afvalt is het zeker slim om de nieren te laten checken en evt ook diabetes. Maar het kan zeker ook komen door pijn in d'r bekkie door ontstoken tanden en tandvlees waardoor ze slecht eet.
#862318
hij vindt rund niet eng, hij eet zelf zn biefstuk ook rosé/bleu.
maar kip (dus ook botjes) weet hij niet ivm salmonella.

haring die je koopt bij de viskraam is trouwens niet rauw, deze zijn enigszins gefermenteerd of in een pekelbadje gegaan.

is tonijn trouwens wel tandreinigend genoeg? (ik eet zelf geen vissen, maar rauwe tonijn lijkt me erg zacht)
#862549
flin schreef: Hai koekje,

Vet, vet vlees (die witte randjes, jeweetwel), dierlijk vet dus, mogtie (da's een raar woord)'t niet rauw willen misschien dan toch de (ongezouten) min of meer gebakken versie? (niet teveel in 1 x; poeperitus)

Kijk even hier: http://www.barf-natuurlijk.nl/20%20barfsalmonella.htm

Groet Flin
???

ik heb werkelijk geen idee wat dierlijk vet met mogelijke salmonella besmetting bij een kat op leeftijd, of bij een tandreinigende werking te maken heeft.
misschien dat je het even duidelijker kan onderbouwen.
het artikel geeft alleen wat eenvoudige conclusies van andere artikels weer. kan ik ook niet veel mee.
#862683
Als ik het goed heb zijn vrijwel alle wilde vogels 'besmet' met salmonella, dat schijnt nu eenmaal een ziekte te zijn die bij wilde vogels hoort. Dat betekent dat ook de musjes, meesjes en andere dieren die door kat gevangen worden salmonella hebben en er is volgens mij nog nooit een buitenkat dood neergevallen door het eten van een vogeltje.
Dieren hebben nu eenmaal een ander spijsverteringssysteem en ziektes die voor mensen kwaad kunnen hoeven niet bedreigend voor dieren te zijn en omgekeerd.
Vergeet niet dat de muizen die ze in de natuur vangen ook van alles bij zich dragen wat jij niet wilt binnenkrijgen, maar waar de kat geen probleem in ziet.

Salmonella is dus geen probleem, ook niet voor een oudere kat. Voorbeeld: de kat van mijn buurvrouw was 15, kreeg diabetes en is cold turkey overgezet op cb. Dat was dus een oudere kat en ook nog eens in slechte conditie. Het beest knapte helemaal op (had voor het eerst in haar leven een mooie vacht) en heeft nog twee jaar gelukkig geleefd zonder insuline.
Door flin
#862776
Hai Koekje,

Kans op salmonella klachten lijken gerelateerd aan de hoeveelheid ingenomen bacterieen.
Bij het nuttigen van vet voedsel zijn minder bacterieen nodig om ziekteverschijnselen te veroorzaken.
Maagzuur inactiveert het merendeel van de bacterieen.

'K denk niet dat een oudere kat een ander maagzuur zou hebben?
Vet vlees (runderriblap met vetrandjes) lijkt mij (voor de kat dan) lekker om wat aan te komen (en kippevel, maar dat vinden ze hier niet lekker) en met de reinigende werking zit je met niet te kleine stukjes rund wel goed, toch?

Groet Flin
Door flin
#863015
Hai Koekje,

'K was nog wat vergeten; bijna alle boerderijdieren, buitendieren, veel honden en katten en ook o.a. waterschildpadden zijn drager van salmonella.
Deze dieren hebben daar voorzover geen problemen mee, 't zijn de mensen die er wat gevoelig op kunnen reageren.

Vandaar dat kleine kinderen na een aaifestijn op de kinderboerderij misschien beter even de handjes kunnen wassen.

Groet Fiona
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door