Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#856726
al een hele maand (of langer zelfs) weegt ze 2,5 kilo.
ik heb haar net op het weegschaaltje gezet, en de teller kwam niet boven de 2,4 uit.
ze eet als een zieke kip, ik krijg er gewoon niet meer in.
ze krijgt 125 gram cb per dag, en soms doet ze daar 1,5 tot 2 dagen over. ze heeft weinig hongerprikkel, en ik begin me nu toch wat zorgen te maken.
ze oogt niet ziek ofzo, maar ze is altijd al veel rustiger geweest in vergelijking met sien. ze lijkt nog steeds een slap deusje, en niet op de wildebras die sien is ( sien is met haar 1,5 jaar veel drukker dan otje).
ze eet 3 hapjes van dr cb, en dan houdt ze op. dus ik bied haar om de paar uur het schaaltje aan. geef ik haar maar bv 4x per dag het schaaltje aan op vaste tijdstippen, eet ze nog maar een paar hapjes, dus dan eet ze nog minder.

wat moet ik hier nou aan doen? toch geen brokken bijvoeren zeker  :'(
Door Mieuw
#856738
Soms hebben jonge katten een 'groeistop'. Dan weer een poosje helemaal niet groeien, en dan vliegt het gewicht er opeens weer bij. Zo lang ze niet afvalt zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken.

Weeg haar in elk geval altijd op het zelfde tijdstip/moment. En weeg haar ook niet te vaak, zolang het niet een piepjong kitten is, of een kat die ziek is en goed in de gaten gehouden moet worden, is eens per week voldoende hoor, anders word je zelf alleen maar gek.

Daarnaast kan je Ot en Sien ook niet 100% met elkaar vergelijken. Elke kat is anders, en elke kat reageert anders. Sien kan nou eenmaal een drukker persoontje zijn dan Ot.

Waar ik me wel zorgen om zou maken is dat ze daadwerkelijk zo weinig eet. Maar goed, je hebt haar toch nog niet zo lang geleden over gezet? Misschien moet haar spijsvertering nog wennen. En misschien wil ze wel gewoon wat anders, Bibi ofzo, of echte Barf ipv KVV. En weet je zeker dat ze niets onder de leden heeft? Geen wormen ofzo? Anders kan je haar misschien toch beter even door de DA laten nakijken, misschien even een bloedonderzoekje ofzo...

Maar goed, na 2 dagen zou ik m'n prakje van 125 gram CB ook niet meer lusten hoor. Dus ik zou haar in elk geval steeds vers geven, dat zal wellicht al schelen.
Door kimh
#856742
Heb je al geprobeerd of ze misschien een ander voer lekkerder vind. Een ander smaak CB of misschien wel een heel ander merk? Mijn katten lusten alles, maar ik stapte ook wel eens over... Gewoon voor de afwisseling, en merkte dat ze dan nog gulziger aten.

Misschien een idee?
Gebruikersavatar
Door koekje
#856752
ik weeg otje niet vaker dan 2x per maand, anders kan ik natuurlijk geen duidelijke veranderingen mogelijk zien.

ze heeft altijd als een zieke kip gegeten, vanaf dat ik haar heb (met 10 weken).
vorige week heeft ze 5 brokjes gegeten weer, en dat was de eerste keer dat ik haar zag schransen (gulzig eten)  :( .

ik heb ook smuldier gehaald (kwam er bij thuiskomst pas achter dat ik het geen denderend spul vind), en de pens-vleesvariant eet ze wel. maar cb vindt ze lekkerder.
ik heb alle smaken cb al uitgeprobeerd, diabetes vindt ze het viest, en natuur het lekkerst.

bibi kan ik niet aankomen. als de vries weer meer plek heeft, zal ik eens bandit halen.

ik zou heel graag barfen voor haar, das goedkoper en ze kan dan gelijk met sien mee-eten (tzelfde menu). ot weigert vleesbotjes te eten. zelfs door sien voorgekauwde.
vleesmolen heb ik niet, en te weinig fysieke kracht voor een handmolen, vandaar cb.

otje wordt iedere 1,5 maand behandeld met een pipetje stronghold, dus ik ga er niet vanuit dat ze parasieten heeft, niets wijst daar ook op (geen wormen buik, geen vlooien, geen oormijt).

ik maak me wel vaker zorgen over haar medische toestand.
haar moeder is een voormalig zwervertje, en vader is een turkse kat.
otje is niet getest, en moeder ook niet (besmettelijke ziektes enzo). ik weet niet in hoeverre het in vlaanderen gebruikelijk is om je raskatten op erfelijke aandoeningen te testen als hcm en pkd, maar ik denk van niet. otje komt uit brasschaat.
ze oogt te gezond om iets als kattenaids onder de leden te hebben, voor zover ik dat kan zien.
de da zei me wel dat bij kruisingen met europees korthaar ze weinig tot nooit hcm zagen. ik zit er aan te denken om otje eens te screenen hierop, als de portemonnee dat toelaat over een tijdje.
Door YaYa
#856814
En geef je haar nu al pure cb?????? Misschien dat dat iets te snel is gegaan en dat ze het gemengd beter eet?
Zwervertjes worden meestal niet getest of fiv/felv/hcm enz enz en als de turkse kat niet voor de fok gebruikt is, zal die waarschijnlijk ook niet getest zijn.
Maar als ze vanaf het begin zo weinig eet, zou ik haar denk ik toch eens na laten kijken.
Door Mieuw
#856829
Waarom denk je aan HCM? Heb je aanleiding om dit te vermoeden? Tenzij je echt een héél ernstige vorm te pakken hebt, openbaart het zich meestal pas na 12 tot 18 maanden, en vaak zelfs nog later.
Als je toch je geld gaat uitgeven lijkt het me zinniger om eerst een bloedonderzoekje te doen, en idd te controleren op FIV/FelF en nier-, lever- en overige waardes. Of je kan van het uitgespaarde geld een vleesmolen kopen...
Maar goed, hoe lang ben je nu met haar bezig? Toch nog niet zo lang? Je zou ook brokken wat voor kunnen weken in water, en die daarna door de CB mengen, en langzaam aan ze hoeveelheid brokjes afbouwen. En waarom laat je haar de dingen die ze wél wil barfen tenminste niet wel eten? Dan krijgt ze in elk geval iets binnen.
Door Suzan54
#856909
Het vertrouwen in Stronghold is al meer mensen opgebroken. Dit middel zou alles onder controle houden. Mooi niet. Kittens worden doodleuk met oormijt verkocht en de fokker maar ontkennen want ik gebruik toch stronghold. Dat geldt ook voor wormen. Spoelworm kan de eetlust danig in de weg zitten. Ik zou eens een Milbemaxje aangepast op haar gewicht geven en dit twaalf dagen later herhalen om de inmiddels uitgekomen larven te pakken voordat die weer eitjes kunnen leggen. Jongere dieren hebben nu eenmaal minder weerstand. Parasieten vinden wij niet nuttig maar in de natuur zijn zij onmisbaar bij de natuurlijke selectie.

En het eten. Wat al gezegd werd. Geef haar per keer een heel klein beetje vers en biedt haar de volgende keer weer wat vers aan. En variatie. Ik ben heel blij met een KVV als Carnibest en hier wordt dit ook veel gegeten maar ik laat niets staan en varieer met andere merken en zaken als hart, kip, vis etc.

En sommige dieren hebben in hun genen staan dat een bepaalde grootte hun grootte is. Dan kan ze je alleen nog maar breder krijgen en dat is vast je bedoeling niet :-)

Veel succes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#857020
otje heeft vandaag weer een kuikentje helemaal opgegeten.
ik ben heel trots op dr en ik zei dat ze een grote meid was.

otje is een tijdje geleden voor het eerst met kuikentjes begonnen, omdat sien die dingen ook altijd eet.

otje is niet graatmager, en ook niet uitgemergeld, en het is ook niet dat ze helemaal niets eet, maar ik vind haar gewoon erg dunnetjes en ik vind ook dat ze meer zou moeten eten.
ik geef haar idd niet teveel naast de cb, omdat anders haar buik te vol zit dat ze geen cb meer wilt eten. en de cb is compleet (spiervlees en orgaan niet), dus heb ik liever dat ze dat eerst opeet.
als otje een gedeelte van de cb laat staan, krijgt ze dat de volgende dag.
ze krijgt nu een week of 2 cb, en ik denk als ik ga mengen met brokjes, ze de brokjes eruit pitst, en de rest niet meer eet. ik heb haar pas goed over kunnenzetten toen ik de brokjes weghaalde en de eerste 2 dagen de cb mengde met wat tartaar. het is niet dat ze cb heel erg vies vindt.

otje krijgt een aantal keren per dag haar bakje voorgeschoteld, met het commando: 'opeten'. tussendoor zet ik het bakje iedere keer weer in de koelkast met een stukje huishoudfolie erop, tis nie dat t bakje de hele dag in de kamer staat te verdrogen.
voor dag 2 (als dat het geval is) krijgt ze als ze de cb op heeft, de rest van de dag wat stukken smuldier pens-vlees compleet, en spiervlees en eventueel wat orgaan wat ze lekker vindt (runder/lamshart, kippenmaag, soms beetje lever).

ik heb sien als referentiekader.
sien is altijd al gulzig met eten geweest, een erg druk type, heel erg klef en kroelerig, en een beetje te dik. toen sientje met 12 weken bij mij kwam, had ze een vreselijke wormenbuik en zat onder de vlooien.
misschien dat ik het daarom moeilijker kan inschatten.

of zou otje gewoon haar cb in kleinere porties willen ipv een vol bakje?
normaal ontdooi ik de dagportie in een eetbakje, na het ontdooien een beetje prakken, en dat schotel ik haar de hele dag voor.
van de week was de laatste portie lammix. de rest van de rol lammix heeft ze een beetje met lange tanden zitten eten, en de laatste dag heb ik het haar in 2 porties aangeboden ipv 1. ze heeft toen nog voor 2 uur smiddags de hele dagportie naar binnen gewerkt.
de dag erop kreeg ze een nuwe smaak: vleesmix, en toen zat ze weer te miepen met dr eten.
zou het gewoon iets stomszinnigs als het overdonderende psychologische effect van een vol bakje kunnen zijn waar ze dan moeite mee heeft?
Door Suzan54
#857258
Wat is mager en wat is gezond slank? Het kan haar type wel zijn. 95% van de katten in Nederland is te dik. Vraag je dierenarts of een kattenexpert eens advies over haar gezondheid. Misschien heeft ze wel niet meer nodig?
Te dikke dieren is een vorm van dierenmishandeling die men maar accepteert. In Engeland is er iemand voor veroordeeld. Maar daar  - was vroeger tenminste zo maar ik hoor er nooit meer iets van - kon zelfs worden ingegrepen wanneer iemand zijn dier de benodigde dierenartskundige hulp onthield. Dat kan in Nederland ook niet. Ja, pas wanneer het dier dood is  :'( en dan nog krijgt de eigenaar de inmiddels opgelapte overlevende dieren nog terug ook.
Door Mevroi Kruim
#858069
Een flinke worm-infectie kan de darmen beschadigen waardoor voedingsstoffen slechter opgenomen worden en de kat continu een beetje buikpijn heeft. In hoeverre dat kan herstellen weet ik niet eerlijk gezegd, dat zou je Tannetje moeten vragen.
Als jij het gevoel hebt dat Otje niet goed in haar velletje zit dan zou ik eens bij de da langs gaan en wat testen laten doen. Misschien een keertje naar Tannetje? Dan weet je iig dat je geen gezanik krijgt over wat je voert en dat er met een deskundig oog naar Ot gekeken wordt.

En Suzan heeft helemaal gelijk, de meeste katten zijn gewoon te vet. Ik was met Karel en Kruimel bij Tannetje, die vind ik zelf aan de dunne kant; Tannetje vond ze prima zo! Mooi slank ... dt betekent dus dat Knor en Eppo en Sjors eigenlijk aan de dikke kant zijn  :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#858376
nou, tis toch een raar beest zeg.

vandaag de dagportie cb in 2 delen in dr bakje gedaan, en ze vreet t allemaal snel op!
gister had ze heel veel smuldier gegeten (ik denk 150 gram toch wel) en de rest cb van de dag daarvoor, ik denk een gram of 50, en gister ook een kuikentje helemaal opgegeten.
vandaag heeft ze royaal en goed en op tempo cb gegeten, en een kuikentje, ondanks dat ze misschien nog zo vol van gister zat.

ik denk dat het probleem toch in het volle bakje zat, en dat dat een technisch probleem opleverde. ik ben er eens bij gaan zitten, en met mn neus erop hoe ze dan at.
ze likt dus van de cb, net als ze dat bij de brokjes deed. brokjes blijven dan beter aan je tong plakken. met het volle bakje cb, kreeg ze iedere keer maar kleine beetjes naar binnen, vandaar dat ik dacht dat ze zo langzaam at. als het bakje minder vol is, kan ze op die manier grote stukken uit het bakje vissen, en die gewoon knagen als een bolletje tartaar.

ik denk wel dat het een goed idee is om binnenkort eens even een mestonderzoekje door de da te laten doen, gewoon voor de zekerheid. hoe pak ik dat het beste aan? jampotje steriliseren en ot erin laten schijten? of kan ik gewoon ook iets uit de poepdoos vers scheppen?
otje heeft nog nooit symptomen vertoond die kunnen wijzen op parasieten; ze heeft duidelijk geen buikpijn (ze slaapt en ligt gewoon met dr pootjes ontspannen en languit), poep is goed van kleur/geur/structuur. oortjes en vacht worden vaak en grondig gecontroleerd op pietjes, zelfs door sien  :D
sinds de komst van cb in haar bakje, is ze ook levendiger geworden.
otje is wel slank, maar niet te mager, anders was ik allang gillend naar de da gerend. ik zit er immers de hele dag bovenop dat ze zoveel mogelijk eet.
een grondige check voor otje wil ik zeker eens doen, dan vooral op fiv en felv en mogelijke erfelijke aandoeningen als hcm en pkd.

nog even over sien dr overgewicht.
ze heeft dat heel snel na haar sterilisatie ontwikkeld, binnen een tijdsbestek van 2 maanden ongeveer. toen sien bij mij kwam, was ze te klein en te dun, en had vreselijke honger, de hele dag door. toen ze eenmaal volledig wormvrij was, bleef ze die honger wel houden (ik denk een soort angst dat ze misschien weer te weinig eten zou krijgen). sien is nu nog steeds een beetje te dik, en ik krijg het er maar moeite vanaf. sien is heel vindingrijk met eten, en beresterk. tis dat de koelkast te hoog voor haar is, maar die krijgt ze zo open (net als de bench waar eerst ot haar eten in stond).
sien wordt niet vetgemest, en is niet veel dikker dan de gemiddelde kat. dat de gemiddelde kat te zwaar is, weet ik ook, vandaar dat sien door anderen niet snel als obese wordt aangeduid. ze heeft wel een taille, maar ook een vetlaagje. haar ribben en wervels en heupbotjes (die laatste wat minder) zijn wel te voelen, maar veel minder goed als bij ot. ook heeft sientje een hangzakje onder haar buikje voor dr achterpootjes hangen. sien is wel verder heel gezond (zelfs door de brokken-da geprezen om haar mooie fysieke conditie) en heel levendig en kroelerig. ook is ze gelukkig denk ik; ze loopt de hele dag purr te roepen en te spinnen naar mij en ot en heeft meestal gewoon haar staart omhoog.

sien is zeker heel blij met barfen, ik zie haar iedere keer genieten en lekker knagen. ook purrt ze altijd heel vrolijk naar haar kuikentjes en vleesbotjes.
otje zit nog heel erg in de wenfase, ik heb haar immers in 1x overgezet van brokken naar cb. zelf is ze er nog niet helemaal uit, maar vindt het op zich best goed te eten. en ik zie de fysieke en mentale verbeteringen. otje is namelijk ook sinds de cb minder teruggetrokken en minder op zichzelf. ze komt vaker bij mij op schoot, en snachts komt ze altijd even een kwartiertje onder de dekens bij me spinnen. ze wast dan graag mn haar  :D
Door Sylvi@
#858378
Heel herkenbaar wat je schrijft over een te vol bakje aanbieden, 60 gram gaat hier bijna in 1 keer op, maar doe ik er bv 80 gram in, dan blijft dat staan, ze eet dan minder graag (of makkelijk).
Dus hier gaat ook hooguit 60 a 70 gram in het bakje, anders wordt het niet gegeten.

Succes met Ot! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door