Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Willemijn
#853561
Ik heb 1 kat die pertinent weigert iets van bot te eten. Helemaal niets.
Wat kan ik nu doen met het oog op zijn calciumbehoefte?
Gebruikersavatar
Door koekje
#853576
je kan misschien eischalen drogen en fijnstampen en door het vlees en orgaan doen. ik weet niet in hoeverre dit de calciumbehoefte goed benaderd.

er zijn ook preparaten op de markt.

de mevrouw van zoo natuurlijk meldde mij dat er 2 soorten zijn. 1 met magnesium en 1 zonder. die met magnesium zorgt ervoor dat de calcium wel wordt opgenomen.

en kipkarkasjes malen met wat spiervlees? trapt de kat daar wel in?
als dat wel lukt, zou je dat kunnen geven, met wat grotere stukken spiervlees of hart erbij voor de tandreinigende werking.
Door Mevroi Kruim
#853737
Ik zou beginnen met malen. Kipkarkas, kippennekken, eendennekken, parelhoenkarkassen e.d. Eventueel gemengd met spiervlees, dan krijg je een soort kvv maar dan een waarvan je precies weet wat er in zit. Eierschalen is leuk voor heel even maar benadert bij lange na niet de voedingswaarde van bot. Dan kun je geleidelijk aan wat grotere stukken gaan geven.
Ik ben hier zelf ook begonnen met botten heel klein te maken, en tegenwoordig maal ik weer voor de hele ouwe katten zonder tandjes. De iets minder ouwe met tandjes zijn er langzamerhand aan gewend om hun best te moeten doen.
Door Willemijn
#855854
Kruimel schreef: Ik zou beginnen met malen. Kipkarkas, kippennekken, eendennekken, parelhoenkarkassen e.d. Eventueel gemengd met spiervlees, dan krijg je een soort kvv maar dan een waarvan je precies weet wat er in zit. Eierschalen is leuk voor heel even maar benadert bij lange na niet de voedingswaarde van bot. Dan kun je geleidelijk aan wat grotere stukken gaan geven.
Ik ben hier zelf ook begonnen met botten heel klein te maken, en tegenwoordig maal ik weer voor de hele ouwe katten zonder tandjes. De iets minder ouwe met tandjes zijn er langzamerhand aan gewend om hun best te moeten doen.
Als ik ga malen, voldoet zo'n ouderwetse gehaktmolen dan?
Ik heb geen idee welk apparaat daar geschikt voor is en op marktplaats staan nogal wat van die oude molens.
Door Mevroi Kruim
#855935
Ja, een vleesmolen is prima. Maar wel een grote, nummer 10 of 12, die kleine molentjes nummer 4 of 5 zijn niet geschikt om botten mee te malen. En kijk of de maalschijf grote gaten heeft anders wordt het wel erg krachtwerk.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#856053
Hallo,

Bedoelen jullie een ouderwetse handmolen of een electrische?
Op het malen van de botten loop ik dus steeds op vast.
Eens had ik zo'n handmolen in Polen (!) gevonden. Eindelijk! Wat was ik blij met dit ding. Maar hij hield het niet lang vol. Al snel brak de hendel.... helaas.
Nu top ik weer met dit probleem.

Groetjes Linda
Door Linneke
#856106
Ik heb ook een ouderwetse handmolen. Ek heb een nummer 10 en een nummer 8. Ik kan je aanraden om beter de 10 of hoger te nemen, dit is makkelijker met botjes. Vaak kun je deze handmolens wel op rommelmarkten voor een paar euro vinden.
Door Mevroi Kruim
#856258
Een elektrische molen met voldoende vermogen om botten te malen kost ook een vermogen  :-X hier doen we aan het ouderwetse handwerk. De molen moet echt groot genoeg zijn en de gaten in de snijplaat ook van voldoende grootte. Hendel afbreken is mij in al die jaren nog niet gelukt met mijn bejaarde Husqvarna  ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door