Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door H@ns
#816826
Hallo ik ben Hans en heb een Berner van ruim 1,5 jaar die voorheen altijd brok kreeg van de fokker en later brok van Prins. Nu enkele maanden geleden weigerde hij de brok te eten en bij het voorzetten van een ander merk ad hij daarvan ongeveer anderhalve zak (kleinverpakking) en dan wou hij het niet meer eten ook enkele dagen laten vasten gaf geen resultaat.
ook met blik hetzelfde eerst was hij er dol op dan ineens lust hij het niet meer.
Hij staat nu ongeveer 1,5 maand op KVV vlees/pens compleet van AHV
en daarvan begint hij ook genoeg te krijgen hij eet met lange tanden een pond per dag terwijl hij ongeveer het dubbele moet eten.
Ook heb ik kippenpoten geprobeerd maar die moet hij ook niet.
Verder is hij gezond en vrolijk en heel actief.
De DA zei dat hij maar een goede brok moest eten maar ik kan hem moeilijk gaan voeren.

Is er iemand die dit herkent en wat kan ik er aan doen????

Groeten
Hans
Door danielle1980
#816831
is hij niet ziek?
last van z'n tanden, schildklier enz?
voor je probleem met eten aanpakt zou ik eerst willen weten of hij niet ziek is...
je zegt dat ie gezond is, is dat gecontroleerd vraag ik me namelijk af...

tja dan zou ik mn hond gewoon voeren wat ik wil dat ie eet, zo niet, bak weg, volgende keer opnieuw aanbieden...
de volhouder wint...
Door *Natasja*
#816833
Hoeveel maaltijden krijgt je hond per dag? Mijn hond (van inmiddels 2,5 jaar oud) begon ruim een half jaar geleden ook opeens te "mutsen" met haar eten. Op advies van een aantal mensen van dit forum ben ik toen ipv 2 keer naar 1 keer voeren per dag gegaan en heb de totale hoeveelheid iets verminderd. Sindsdien eet ze weer met smaak alles op, tot het laatste "kruimeltje"
Door H@ns
#816859
Hij is pas nog door de DA onderzocht (had diaree) maar niets ernstig gevonden de DA vond hem goed aan gewicht (39kg) hoewel ik het te licht vind, hij is nl 5kg afgevallen .Aan zijn tanden heeft hij geen problemen hij had laatst nog een bod (gerookt) en binnen de korste keren de knoken eraf.
Hij krijgt in princippe 2 keer een pak van 500 gram maar dat eet hij niet op dus krijgt hij nu 1 keer per dag 500 gr. vlees/pens compleet waarvan hij dan ook nog laat staan tot de helft toe.
Ik vind hem te mager je kan zijn ribben goed voelen maar hij is verder heel actiefen zit goed in de vacht
Waar hij verder een moord voor zou plegen is brood  en een stukje kaas in zijn kong.maar dat is niet als voeding bedoeld.
Door *Natasja*
#816862
Heb je al eens een andere smaak of een ander merk KVV geprobeerd? Misschien is hij "uitgekeken" op deze variant?
Door H@ns
#816868
Heb ik ook al aan gedacht maar dat is nu net het probleem het lijkt of hij steeds wat anders wil .Toen hij nog Prins brok kreeg ad hij zijn bak altijd direct leeg en plots luste hij het niet meer ook niet na 3 dagen vasten en zo is het met andere brok ook gegaan en nu met KKV begint het ook weer ik kan het nog proberen met bv vlees compleet en kijken of meneer dat eet maar de fabrikant van AHV vertelde mij dat ze meestal vlees/pens lekkerder vinden vanwege het luchtje. en hij vond het heerlijk totdat.........????
Door *Natasja*
#816872
[quote="H@ns"]
Heb ik ook al aan gedacht maar dat is nu net het probleem het lijkt of hij steeds wat anders wil .Toen hij nog Prins brok kreeg ad hij zijn bak altijd direct leeg en plots luste hij het niet meer ook niet na 3 dagen vasten en zo is het met andere brok ook gegaan en nu met KKV begint het ook weer ik kan het nog proberen met bv vlees compleet en kijken of meneer dat eet maar de fabrikant van AHV vertelde mij dat ze meestal vlees/pens lekkerder vinden vanwege het luchtje. en hij vond het heerlijk totdat.........????
[/quote]

Misschien moet je gewoon wat variatie aanbrengen: de ene dag AHV vlees/pens, de andere dag AHV vlees compleet, de dag erna eens een ander merk KVV... En af en toe een BARF-maaltijd, zoals bijv. kippenekken of wat spiervlees. En 1 of 2 keer in de week een rauw eitje over zijn maaltijd.

Jij wilt tenslotte zelf ook niet iedere dag hetzelfde op je bord  ;)
Door H@ns
#816892
Het varieren is een optie alleen heb ik nog bijna een doos vlees/pens compleet (30 pak)in de vriezer en veel kan er niet meer bij ik ga maar een pakje van weer een ander soort/merk proberen.
Ook heb ik het idee dat meneer geen kip blieft, kippepoot gegeven en hij zat mij aan te kijken van eet jij dat maar lekker zelf op ook voorheen wel eens blik voorgezet en als het kip was ( dat stond op het blik teminste) dan trok hij zijn neus er voor op.
Het eitje heb ik ook geprobeerd ook daar word hij niet wild van.

Wat de variatie betreft is het dan niet zo dat een hond gerust altijd hetzelfde kan eten mits het maar compleet is ????

Heb voorheen honden gehad die hun hele leven hetzelfde voer kregen en altijd graag hun bak leeg aten  (of het goed was laat ik er buiten)

Al met al vind ik het een behoorlijk probleem want er is niets mooier te zien bij je hond dan dat hij lekker eet ...toch ...


wat ik wel gezien heb sinds hij KVV eet dat de uitwerpselen veer minder en compacter zijn.

groeten Hans
Door Mevroi Kruim
#816901
Is hij altijd een mutserige eter geweest, van pup af? En heb je als gevolg daarvan altijd veel aandacht aan het eten besteed? Dan kan het goed zijn dat je hem het slechte eten hebt 'geleerd'. Slecht eten = aandacht = fijn, dus door veel aandacht aan het slechte eten te besteden versterk je dat ongewild en onbewust. Hoe meer toestanden je rondom het eten gaat maken (ander soort voer, andere smaakjes) hoe groter de kans dat hij blijft mutsen.

Ik zou hem minstens een dag helemaal niks geven, ook geen tussendoortjes of snoepjes, dan z'n eten in z'n bak doen, hem iets laten doen voor z'n eten (zit-af, wachten totdat baas zegt dat hij mag eten) en dan weglopen. Wat er na 10 minuten niet op is gaat zonder enig commentaar of reactie de koelkast in. Hou dat gewoon stug vol: 1x per dag kans om te eten, wat niet opgaat weghalen. Zonder emotie, commentaar of wat dan ook, gewoon puur zakelijk. Er niet bij blijven, da's ook aandacht, en hem iets laten doen voordat hij z'n eten verdiend heeft.

Dikke mik dat hij met 1,5 gestopt is met in de hoogte groeien en als gevolg daarvan veel minder honger had. Groeien gaat vaak in spurts, dan barst de hond van de honger, tussen de spurts in heeft hij veel minder nodig.
Door Femke
#817168
is jouw hond ook te mager? Want onze berner (40 kilo) krijgt ongeveer 700 gram per dag te eten, en dat is voor hem meer dan genoeg.
Overigens zou ik geen gerookt bot meer geven, levensgevaarlijk die dingen, ik snap niet dat ze die nog mogen verkopen....
Ten eerste zijn het dragende botten, waardoor ze veel te hard zijn. Ten tweede zijn ze gerookt, dus verhit, dus gevaar voor splinteren.
Beter kan je je hond misschien wat kippenkarkasjes geven, of een runderstrot. En als hij daar eenmaal aan gewend is wat lamsribben, of lamsnek, of kalfsstaart ofzo.
Door H@ns
#817736
[quote="Kruimel"]
Is hij altijd een mutserige eter geweest, van pup af? En heb je als gevolg daarvan altijd veel aandacht aan het eten besteed? Dan kan het goed zijn dat je hem het slechte eten hebt 'geleerd'. Slecht eten = aandacht = fijn, dus door veel aandacht aan het slechte eten te besteden versterk je dat ongewild en onbewust. Hoe meer toestanden je rondom het eten gaat maken (ander soort voer, andere smaakjes) hoe groter de kans dat hij blijft mutsen.

Ik zou hem minstens een dag helemaal niks geven, ook geen tussendoortjes of snoepjes, dan z'n eten in z'n bak doen, hem iets laten doen voor z'n eten (zit-af, wachten totdat baas zegt dat hij mag eten) en dan weglopen. Wat er na 10 minuten niet op is gaat zonder enig commentaar of reactie de koelkast in. Hou dat gewoon stug vol: 1x per dag kans om te eten, wat niet opgaat weghalen. Zonder emotie, commentaar of wat dan ook, gewoon puur zakelijk. Er niet bij blijven, da's ook aandacht, en hem iets laten doen voordat hij z'n eten verdiend heeft.[/quote]


Daar ben ik nu mee begonnen vanmorgen heeft hij een pond KVV gehad (vlees/pens compleet) en daar heeft hij helemaal niets van gegeten dus morgen is er voor hem een nieuwe kans.
ps Voorheen ad hij zijn bak direct leeg brok of vlees alles ad hij.
Laatst gewijzigd door H@ns op do 30 aug 2007, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door H@ns
#817739
[quote="Femke"]
is jouw hond ook te mager? Want onze berner (40 kilo) krijgt ongeveer 700 gram per dag te eten, en dat is voor hem meer dan genoeg.
Overigens zou ik geen gerookt bot meer geven, levensgevaarlijk die dingen, ik snap niet dat ze die nog mogen verkopen....
Ten eerste zijn het dragende botten, waardoor ze veel te hard zijn. Ten tweede zijn ze gerookt, dus verhit, dus gevaar voor splinteren.
Beter kan je je hond misschien wat kippenkarkasjes geven, of een runderstrot. En als hij daar eenmaal aan gewend is wat lamsribben, of lamsnek, of kalfsstaart ofzo.
[/quote]

Persoonlijk vind ik hem aan de magere kant maar de DA zegt dat hij goed aan gewicht dit ivm de gewrichten..ong. 3weken geleden gewogen 39 kg nu wel iets zwaarder het is een reu dus een beetje boddy mag wel vind ik.
het bod ligt al in de kliko een dag nadat hij het had gehad diare en overgegeven dus dat was snel gedaan,ik heb hem al eens kippepoot gegeven dat legt hij in een hoekje en verder niets..
Door Mevroi Kruim
#817745
Beter te mager dan te dik, zeker in de groei. Bijna alle Berners die ik ken zijn te dik of veel te dik. Zeggen de bazen 'ja, dat hoort zo, stevig soort'. Al dat vet is alleen maar slecht voor de honden, ze hebben veel te veel mee te slepen, wat de gewrichten overbelast, en ze worden er sloom en vadsig van, zelfs de jonge honden spelen nauwelijks.
Ik denk dus eerlijk gezegd dat je da gelijk heeft en je hond niet meer hoeft te wegen.
Door roefus
#818022
Ik denk feitelijk dat de ene hond gewoon slanker blijft dan de andere.
Mijn hond Roefus kan ik voeren wat ik wil...die zal nooit dik worden.
OOK niet als ik de percentages opvoer.

Kan 'n ander zeggen: 'dan geef eens wat extra vet...of 'vetter vlees' '
Geen optie...mits hij het eet (hij houdt niet van vet)...dan wordt evenredig zijn ontlasting 'zachter'.

Bij mijn hond Lara moet ik uitkijken...die neemt gerust een 'vettere hap'....enzovoorts.......

Wat 'vleesbotten'  betreft.
Als jouw hond het nog niet gewend is om 'botten' te eten, dan vind ik een kippenpoot best heftig.
Waarschijnlijk weet hij ook gewoon niet wat hij DAARmee nou moet...

IK zou (om te beginnen) wat kippennekjes proberen.
Die hoef je niet vast te houden, die glijden er ook zo wel in.
Kun je niet aan nekjes komen, dan scoor je maar vleugeljtes in de supermarkt.
Je knipt ze in (in het gewricht) en desnoods geef je een klap met 'n hamer erop.
Misschien moet je hond even wennen om te 'kraken'.
Maareh...honger maakt 'bruine bonen' zoet.

Dusss...niet te snel opgeven....
Als ze hónger hebben...dan eten ze wel  ;)
Door Vena
#818229
Hallo Hans,

vervelend is dat als je hond maar niet wilt eten....ik herken het wel.
Mijn border collie at op een gegeven moment ook heel slecht en na drie dagen niet willen eten...ga je toch weer wat anders proberen. Prins kvv at mijn hond ook maar eventjes, nu krijgt ze Bandit kvv, wel wat duurder maar ze eet nu al geruime tijd met veel smaak haar eten op. Haar vacht wordt beter en als ik haar eten klaarmaak wordt dat nauwkeurig gevolgd en dat heb ik alleen nog maar bij dit voer gehad.

Veel sterkte en zelf goed naar je hond kijken en aanvoelen wat hij nodig heeft, jij kent hem toch het beste.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door