Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Syran
#814823
Ik heb een vraagje over het geven van medicijnen.

Ik heb gelezen dat sommige medicijnen niet werken omdat ze door het zuurdere maagzuur in de maag worden afgebroken i.p.v. in de darmen, en daardoor niet goed werken, maar ik weet niet om welke medicijnen het dan zou gaan.

Twister krijgt vanwege spondylose nu een week carprodyl, om te kijken of ze hierdoor beter gaat bewegen.
Weet iemand hier iets meer van?

Mijn eigen DA weet weinig van barf/kvv

Groetjes Tanja, Twister & Syran
Door irmaa
#814882
Bij mensen:
over het algemeen moeten (sommige) pijnstillers juist vaak  met eten ingenomen worden, i.v.m. aantasting maagwand. ( zo zijn er nog een paar medicijnen)
Ook zijn er medicijnen die juist niet  met eten ingenomen moeten worden, maar dan staat  het er expliciet bij op de bijsluiter (en ook op het doosje)
Neem aan dat  het bij honden hetzelfde is.
Ik  geef mijn teef die al jaren op pijnstillers staat gewoon in het eten.
Zit net even te denken,  bij mensen is het verplicht een bijsluiter te verstrekken hoe zit het eigenlijk bij dierenmedicatie?
Laatst gewijzigd door irmaa op za 25 aug 2007, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#814892
Volgens mij is een da ook verplicht om net als in de humane wereld, een bijsluiter te verstrekken. Gewoon om vragen, in elke orginele verpakking is er minstens één aanwezig die ze zonodig voor je kunnen kopieren.

Als het medicijn NIET met eten mag worden ingenomen, is dat, omdat het middel zich anders aan eiwitten/mineralen kan binden, waardoor het lichaam het niet of slecht kan opnemen en dus minder werkzaam zal zijn.

Pijnstillers en aantasting van de maagwand, daar zijn op het moment verschillende opvattingen over. Enerzijds werd altijd gezegd, innemen met voedsel, zodat het niet rechtstreeks in contact komt met de maagwand. Anderzijds wordt nu soms ook aangeraden om het juist een half uur voor het eten in te nemen(lege maag) met een flink glas water, zodat het zo kort mogelijk in de maag aanwezig is.

Overigens is het zo dat dergelijke pijnstillers (nsaid's genoemd) niet alleen de maagklachten veroorzaken door rechtstreeks contact met de maagwand. Het is het middel zelf, dat via de bloedbaan er voor zorgt dat het maagslijmvlies dunner wordt. Ook een zetpil vorm kan maagklachten geven!
Als iemand gevoelig is voor maagklachten bij een pijnstiller, is dat niet altijd te voorkomen, door het met voedsel in te nemen.

Er zijn medicijnen die niet werken als ze met maagzuur in contact komen. Deze zijn dan voorzien van een speciaal laagje (enteric coated). Ze lossen dan pas op in de darm om dan daar de werkzame stof vrij te geven. Deze tabletten moeten dus in zijn geheel worden ingenomen, en niet opgelost of doormidden worden gebroken. Dus niet omdat ze maagklachten veroorzaken, maar omdat ze dan niet werkzaam zijn. Dan staat er duidelijk op de verpakking dat ze heel doorgeslikt moeten worden.

Een middel als Carprodyl kun je rustig samen met het eten geven, het zal niet minder werkzaam worden door het maagzuur.

Overigens hoeft niet elke hond last te krijgen van zijn maag door de pijnstillers. Sommigen kunnen ze jaren lang slikken zonder bijwerkingen. Anderen zoals bij mijn oudje het geval was, wordt van elke nsaid misselijk of krijgt diarree.
Door irmaa
#814898
Sanyo schreef: Volgens mij is een da ook verplicht om net als in de humane wereld, een bijsluiter te verstrekken. Gewoon om vragen, in elke orginele verpakking is er minstens één aanwezig die ze zonodig voor je kunnen kopieren.

Als het medicijn NIET met eten mag worden ingenomen, is dat, omdat het middel zich anders aan eiwitten/mineralen kan binden, waardoor het lichaam het niet of slecht kan opnemen en dus minder werkzaam zal zijn.

Pijnstillers en aantasting van de maagwand, daar zijn op het moment verschillende opvattingen over. Enerzijds werd altijd gezegd, innemen met voedsel, zodat het niet rechtstreeks in contact komt met de maagwand. Anderzijds wordt nu soms ook aangeraden om het juist een half uur voor het eten in te nemen(lege maag) met een flink glas water, zodat het zo kort mogelijk in de maag aanwezig is.

Overigens is het zo dat dergelijke pijnstillers (nsaid's genoemd) niet alleen de maagklachten veroorzaken door rechtstreeks contact met de maagwand. Het is het middel zelf, dat via de bloedbaan er voor zorgt dat het maagslijmvlies dunner wordt. Ook een zetpil vorm kan maagklachten geven!
Als iemand gevoelig is voor maagklachten bij een pijnstiller, is dat niet altijd te voorkomen, door het met voedsel in te nemen.

Er zijn medicijnen die niet werken als ze met maagzuur in contact komen. Deze zijn dan voorzien van een speciaal laagje (enteric coated). Ze lossen dan pas op in de darm om dan daar de werkzame stof vrij te geven. Deze tabletten moeten dus in zijn geheel worden ingenomen, en niet opgelost of doormidden worden gebroken. Dus niet omdat ze maagklachten veroorzaken, maar omdat ze dan niet werkzaam zijn. Dan staat er duidelijk op de verpakking dat ze heel doorgeslikt moeten worden.

Een middel als Carprodyl kun je rustig samen met het eten geven, het zal niet minder werkzaam worden door het maagzuur.

Overigens hoeft niet elke hond last te krijgen van zijn maag door de pijnstillers. Sommigen kunnen ze jaren lang slikken zonder bijwerkingen. Anderen zoals bij mijn oudje het geval was, wordt van elke nsaid misselijk of krijgt diarree.
Dank je, je heb e.a. weer even opgefrist :)
Zal er ook eens opletten of ik altijd een bijsluiter krijg... weet het eigenlijk niet...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door