Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MollyBella
#811837
Hallo,

Ik had laatst een topic geopend over carnibest diabetes en of dat goed of beter voor mijn hond zou zijn. Daar werd geantwoord dat het zowieso beter is zonder granen en rijst te voeren.


Nu lees ik regelmatig dat rijst en granen die in de kvv zitten niet goed zijn. Ik vroeg me af of iemand mij uit kan leggen waarom deze toevoeging van granen en/of rijst 'niet goed' is voor honden. Wat zou dan de reden zijn voor een fabrikant om het in de voeding te doen als het niet goed is?
Door amiwoods
#811843
de enige reden die ik kan bedenken is dat het een goedkoop vulmiddel is om zo sneller aan je netto gewicht te komen, hoe minder graan en rijst de meer vlees je moet verwerken en dat is duurder.
er zijn wel merken en varrianten te krijgen waar het niet in zit. ;)
maar die zijn doorgaans wel een stukje duurder.
zelf samenstellen is dan een optie ;)
Door Lizzy
#811851
Voor de ruwvezel kunnen ze die rijst wel laten. Rijst bevat per 100 gram 0,24 gram ruwvezel.

Ik denk dat in sommige versvleesmerken een kleine hoeveelheid havervlokken zit als ruwvezelleverancier (Bibi) en dat de rijst er in zit als energie-leverancier. Bovendien moet een versvleesvoer voor alle honden geschikt zijn. Zwangere honden en honden die net bevallen zijn hebben koolhydraat nodig. En als je dus een voer op de markt brengt dat voor alle honden OK moet zijn, ook voor zwangere: dan moet je er dus wel wat rijst (of iets anders met veel koolhydraat) in stoppen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 19 aug 2007, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MollyBella
#812008
carnibest diabetes is net zo duur als natuurvoer.

Heb ik het dan goed dat mijn honden geen rijst of iets dergelijks nodig hebben of moet ik ze dan af en toe iets bijvoeren?
Door Rozemeijer
#814607
Rijst en granen bevatten koolhydraten (vlees en groente niet).......en verhogen dus de bloedsuiker...lijkt mij. Een hond met diabetes zal dus beter af zijn zonder die granen en rijst....
Althans........menselijk gerdeneerd. Lijkt me bij honden hetzelfde.

En dan misschien iets mafs......wij hebben hier thuis vaak de discussie hond en diabetes gehad. Maar hoe kan een hond, die geen koolhydraten eet, dit nou krijgen? Of ben ik nou simpel? :D
Voor mensen is dat toch anders......die eten zoveel koolhydraten.....(niet dat de diabetes daardoor ontstaat...dat bedoel ik niet maar je hebt du wel insuline nodig....).
Heeft iemand een idee?

Groetjes van Tanja!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#814617
[quote="Rozemeijer"]
Rijst en granen bevatten koolhydraten (vlees en groente niet).......en verhogen dus de bloedsuiker...lijkt mij. Een hond met diabetes zal dus beter af zijn zonder die granen en rijst....
Althans........menselijk gerdeneerd. Lijkt me bij honden hetzelfde.

Vlees en groente ook, zij het in veel mindere mate

En dan misschien iets mafs......wij hebben hier thuis vaak de discussie hond en diabetes gehad. Maar hoe kan een hond, die geen koolhydraten eet, dit nou krijgen? Of ben ik nou simpel? :D
Voor mensen is dat toch anders......die eten zoveel koolhydraten.....(niet dat de diabetes daardoor ontstaat...dat bedoel ik niet maar je hebt du wel insuline nodig....).
Heeft iemand een idee?

Groetjes van Tanja!
[/quote]

Honden kunnen net als mensen diabetes krijgen door b.v. overgewicht, aanleg, een van meet af aan rot werkende alvleesklier. Wij eten wel vele koolhydraten e.d. maar onze spijsvertering ligt toch wat anders dan bij een carnivoor. Het is dus niet gezegt dat als je never nooit koolhydraten aan een hond voert dat deze geen diabetes zal kunnen krijgen. Diabetes bij de hond (de teef dan) wil ook nog wel eens "opgelost" worden door castratie.
Door Femke
#815413
ook mensen kunnen diabetes hebben die totaal niks te maken heeft met koolhydraten consumptie, overgewicht, beweging en gezond of ongezond eten.
Danny heeft al diabetes sinds hij anderhalf is.
Door Irish
#818359
Wat ik raar vind is dat in Smuldier, wat een relatief goedkoop KVV is geen rijst zit, maar in Carnibest wel. Terwijl dat duurder is.

Wel of geen rijst?
Door Deesje
#824665
over diabetes.. dat hangt niet altijd samen mt consumptie (en zeker niet alleen koolhydraten).. wat wel t geval is is dat op t moment dat je als mens diabetes hebt het belangrijk is dat je geen 'snelle' koolhydraten neemt (koolhydraten die heel snel verbranden) maar net koolhydraten die langzaam verbranden en dat zijn bijv volkorenprodukten en pasta en rijst... dus ik weet in die zin niet in hoeverre het voor honden slecht is..

ik weet ook niet precies in hoeverre honden extra koolhydraten nodig hebben...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#825048
[quote="Lizzy"]
Voor de ruwvezel kunnen ze die rijst wel laten. Rijst bevat per 100 gram 0,24 gram ruwvezel.

Ik denk dat in sommige versvleesmerken een kleine hoeveelheid havervlokken zit als ruwvezelleverancier (Bibi) en dat de rijst er in zit als energie-leverancier. Bovendien moet een versvleesvoer voor alle honden geschikt zijn. Zwangere honden en honden die net bevallen zijn hebben koolhydraat nodig. En als je dus een voer op de markt brengt dat voor alle honden OK moet zijn, ook voor zwangere: dan moet je er dus wel wat rijst (of iets anders met veel koolhydraat) in stoppen.
[/quote]
Lizzy heeft helemaal gelijk.

En over diabetes: er zijn twee soorten diabetes. Bij mensen de aangeboren vorm (type 1) en ouderdoms/overgewichtsdiabetes (type 2).
Waardoor type 1 bij mensen precies veroorzaakt wordt weet ik niet, maar mensen hebben het vaak van jongs af aan. Type 2 komt door te veel suiker.

Bij dieren is het zo dat katten doorgaans type 2 diabetes hebben. Dat komt door overgewicht en te veel suiker.
Bij honden is er verschil tussen de teef en de reu. Als een teef diabetes heeft komt dat door schijnzwangerschappen. Na de loopsheid doet elke teef alsof ze zwanger is, dan maakt ze progesteron aan. De progesteron verhoogt het suikergehalte in het bloed. Dat is tijdens zwangerschap nodig om de pups te laten groeien. Maar voor niet zwangere teven heeft het dus geen nut.
Als dat te vaak gebeurd dan raakt de alvleesklier uitgeput en ontstaat suikerziekte. Daarom worden teven met suikerziekte altijd gesteriliseerd.

Als een reu suikerziekte heeft dan komt dat doordat de alvleesklier niet meer functioneert. Waarschijnlijk een autoimmuun probleem en heel vaak gaat het ook samen met EPI, dus verteringsstoornissen. Dat is volgens mij vergelijkbaar met suikerziekte type 1 bij de mens. Alleen hebben ze het niet van jongs af aan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door