Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lily
#805179
Hallo allemaal,
Ik heb een vervelende toestand met mijn hond meegemaakt en zet het op papier zodat we er misschien met z'n allen weer iets van op kunnen steken.
Mijn twee Duitse Doggen kregen een mix van barf en kvv, dus iedere dag voldoende te knagen en te kauwen. We zouden op vakantie gaan en er kwam een oppas in huis voor de dieren. Omdat ik het mijn oppas niet wilde aan doen te moeten barfen ben ik volledig overgestapt op kvv, voor de duur van twee weken. Wat ik verkeerd heb ingeschat is de behoefte per hond, ze kregen eigenlijk te weinig voer (1600 gram per hond per dag) en er ontstond voernijd.
Ik was hier op mijn vakantie adres niet van op de hoogte. Het gevolg hiervan was dat één van mijn doggen door het schrokken kort na het eten een maagtorsie kreeg. Gelukkig werd er snel gehandeld en is mijn hond midden in de nacht en Utrecht geopereerd. Dat was op 23 juli. Het is inmiddels 5 augustus en de hond ligt nog steeds op de verpleegafdeling met een complicatie(wondinfectie).
Allemaal heel erg naar voor het arme dier, heeft dagen 41 gr. koorts gehad en is er bijna aan onderdoor gegaan.
Ook voor ons zelf naar en vooral ook een financiele aderlating dat zullen jullie begrijpen.
de lering die ikzelf hieruit trek is dat ik een volgende keer meer voer moet laten geven en dat ik mijn oppas leer "met de ogen te voeren"zoals ik datzelf doe.
Ik ben er van overtuigd dat uiteindelijk  de voernijd ervoor heeft gezorgd dat Tarkan enorm is gaan schrokken met alle gevolgen van dien.
groeten Lily 
Laatst gewijzigd door Lily op ma 06 aug 2007, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lily
#805195
ooojeeeeeeee!!!!!!
Sorry!! Sh*t ! ik zit op een verkeerde afdeling!!! Mijn fout!!
Door judith1967
#805426
Oojee,wat zal jij geschrokken zijn zeg :'(
Weet er helaas alles van.

Heel veel sterkte met je hond.
hop dat alles weer helemaal goed komt
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#805488
Jemig, dat is me schrikken, als je op vakantie bent.
Hopelijk gaat het snel weer wat beter! :-*
Door Borke
#805503
Ach Lily wat ontzettend verdrietig allemaal, fijn dat ze het overleeft heeft.
Goed van je om het hier met ons te delen!
Door conleeuw
#805568
Hoi Lily,
Wat naar allemaal, maar ik wil jou toch een beetje van jou "schuldgevoel" afhelpen. Het zal echt niet aan het schrokken liggen hoor, er zijn honden die ik ken die zonder schrokken een torsie hebben gehad, er zijn honden die ik ken die op een lege maag een torsie hebben gehad, er zijn honden die ik ken die heel de dag brokken tot hun beschikken hebben die een torsie hebben gehad, dus van schrokken geen spraken, er is een duitse dog die ik ken die een milt torsie heb gehad, dat had niets met voeding te maken. Dus, hoewel ze schrokten, is dat niet de reden voor de torsie. We weten gewoon niet precies wat de aanzet voor een trosie is, we weten wel dat de bouw van een hond (diepe ruimte in de buik/borstkast) het makkelijker maakt voor de ene ras om een trosie te krijgen dan een ander ras, zo zie je de torsies vaaker bij grote honden zoals de Deerhound, ierse wolfshond, deense dog, dan bijvoorbeeld bij een border collie, maar ook die zijn niet gegarandeerd dat ze nooit een torsie kunnen/zullen krijgen.
Dus, nogmaals, het is niet het feit dat jij de hoeveelheden niet goed heb ingeschat en ze daardoor gingen schrokken die de oorzaak van de torsie was, wel de bouw van jou hond heeft een invloed er op gehad.
Erg vervelend voor jou dat hij de torsie heb moeten meemaken, nog vervelender dat het mis ging en hij alsnog in de "ziekenhuis" ligt, ik hoop van harte dat hij snel opknapt en dat jij hem weer lekker thuis kan verzorgen en van hem kan genieten. Sterkte ermee  ;) :-*
Door Decibels
#805684
Er staat me bij dat er ooit op de Universiteit een onderzoek naar maagtorsies geweest....ze deden van alles om maagtorsies op te wekken bij proefhonden, maar dat viel om de drommel niet mee. Kortom...men weet gewoon niet waardoor een maagtorsie onstaat.
Door Lily
#806882
Hallo allemaal!
Waarschijnlijk komt onze dog na een verblijf van bijna 3 weken in de kliniek na het weekend thuis.
Hij heeft de bacteriele infectie, welke resistent bleek voor antibiotica overwonnen, dus das goed nieuws.
Waar ik nu eigenlijk mee zit is zijn voeding, ik ben wat huiverig om te gaan barfen, zouden de botten geen kwaad kunnen voor de binnenwand van de maag? Ik vind het echt best wel eng.
Graag jullie adviezen/ mening!!
Trouwens, de hond zou al eerder thuisgekomen zjn ware het niet dat de bacterie voor mijzelf( hartklepafwijking) levensgevaarlijk zou zijn.
groetjes, Lily
Door conleeuw
#806894
zo, gelukkig lijkt het allemaal naar de goede kant te gaan. De hond van mijn zus had ook een torsie en die eet gewoon barf, het is al een oud beestje van 15, maar barft er vrolijk op los, dus in principe hoort barf geen probleem te zijn, alleen is de vraag, heeft hij een bacteriele infectie in zijn buikholte gehad of in de maag wand zelf? want wellicht at je dan iets voorzichtiger moet zijn met wat jij voer als de maag erg onstoken is geweest, mischien eerst KVV omdat het makkelijker te verteren is?? maar daar weet ik eigenlijk té weinig van.
Op naar de thuiskomst ;)
Door roefus
#806903
Lees dit nu pas allemaal, goh...wat zul jij geschrokken zijn.  :-X
Maar wél fijn om nu te lezen dat je hond weer thuiskomt  :D

Tja, ik weet ook niet wat ik zou doen. Maar ik geloof dat ik voorlopig best voorzichtig zou zijn. Ik zou ook met kvv beginnen, en dan opgedeeld in een paar maaltijden.
Door Lily
#806910
conleeuw schreef: zo, gelukkig lijkt het allemaal naar de goede kant te gaan. De hond van mijn zus had ook een torsie en die eet gewoon barf, het is al een oud beestje van 15, maar barft er vrolijk op los, dus in principe hoort barf geen probleem te zijn, alleen is de vraag, heeft hij een bacteriele infectie in zijn buikholte gehad of in de maag wand zelf? want wellicht at je dan iets voorzichtiger moet zijn met wat jij voer als de maag erg onstoken is geweest, mischien eerst KVV omdat het makkelijker te verteren is?? maar daar weet ik eigenlijk té weinig van.
Op naar de thuiskomst ;)
tarken heeft een infectie van de wond gehad, dus volgens mij niet het buikvlies.
Maargoed de maag heeft wel open gelegen om het voedsel er uit te scheppen.
Het lijkt me allemaal veel meer kwetsbaar nu er een rits in zit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door