Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rex
#796298
Sinds ongeveer 3 maanden geef ik Bob nu 's morgens kvv (Duck compleet, rund lever en kip) en 's avonds barf.
Niet omdat hij het op zijn oude voer slecht deed of het niet wilde eten maar gewoon omdat ik het voor mijn hond gezonder vind dan brokken.
Bob vindt het heerlijk en ik merk dat hij echt geniet van zijn eten, dus ik ben blij dat ik deze stap gemaakt heb.

Bij de meeste mensen op dit forum lees ik, dat ze een heleboel problemen (jeuk etc.) kwijt zijn geraakt nadat ze op versvoer/barf zijn overgestapt.

Ik krijg zo langzamerhand hier het gevoel dat het bij mijn hond andersom is. Dit klinkt wat negatief maar ik zit ook even in een dalletje.

Een week of 4 geleden moest ik naar de DA omdat Bob een fikse keelontsteking had. Een kuur Clavubactin meegekregen. Ik heb er meteen Probiotica en Echinacea capsules bijgekocht en die erbij gegeven. De probiotica krijgt Bob nog steeds elke dag door zijn eten heen en de Echinacea 3 a 4 keer per week.

Gisteren keek ik in zijn oor (doe ik elke dag) en schrok me te pletter.
Zijn oor was helemaal dik, had een rare kleur en het was net of ik er een rauw geklutst ei ingegooid had zoveel vuil zat erin. Ook zijn oog (aan dezelfde kant) had flink wat pus in het hoekje zitten.
Dus weer naar de DA en nu Auribiotic oordruppels en Fucithalmic oogzalf meegekregen.

Ik ben hier op de zoekfunctie gaan kijken en zag staan dat ontgiften heel belangrijk is. Groene leem kwam er een aantal keer in voor en dus op het internet gaan zoeken waar ik dat kan kopen. Daar lees ik op de site van, ik meen, Dursy Dog dat Groene leem niet te gebruiken is bij honden met een registratie chip. En Bob is gechipt.

Ik wil eigenlijk alleen maar het beste voor mijn hond en ben nu even de weg kwijt.

Zijn dit nog steeds ontgiftingsverschijnselen of doe ik het nu helemaal verkeerd??  :-[
#796310
Geen idee, ik snapte het ook niet maar het staat op de site van Dursy Dog waar ze groene leem verkopen.
Het gaat om de groene leem voor inwendig gebruik.

Groene leem van Vertagil.

En omdat ik helemaal geen verstand heb van supplementen, heb ik het nog maar niet besteld.
#796316
Rex schreef: Sinds ongeveer 3 maanden geef ik Bob nu 's morgens kvv (Duck compleet, rund lever en kip) en 's avonds barf.
Niet omdat hij het op zijn oude voer slecht deed of het niet wilde eten maar gewoon omdat ik het voor mijn hond gezonder vind dan brokken.
Bob vindt het heerlijk en ik merk dat hij echt geniet van zijn eten, dus ik ben blij dat ik deze stap gemaakt heb.

Bij de meeste mensen op dit forum lees ik, dat ze een heleboel problemen (jeuk etc.) kwijt zijn geraakt nadat ze op versvoer/barf zijn overgestapt.

Ik krijg zo langzamerhand hier het gevoel dat het bij mijn hond andersom is. Dit klinkt wat negatief maar ik zit ook even in een dalletje.

Een week of 4 geleden moest ik naar de DA omdat Bob een fikse keelontsteking had. Een kuur Clavubactin meegekregen. Ik heb er meteen Probiotica en Echinacea capsules bijgekocht en die erbij gegeven. De probiotica krijgt Bob nog steeds elke dag door zijn eten heen en de Echinacea 3 a 4 keer per week.

Gisteren keek ik in zijn oor (doe ik elke dag) en schrok me te pletter.
Zijn oor was helemaal dik, had een rare kleur en het was net of ik er een rauw geklutst ei ingegooid had zoveel vuil zat erin. Ook zijn oog (aan dezelfde kant) had flink wat pus in het hoekje zitten.
Dus weer naar de DA en nu Auribiotic oordruppels en Fucithalmic oogzalf meegekregen.

Ik ben hier op de zoekfunctie gaan kijken en zag staan dat ontgiften heel belangrijk is. Groene leem kwam er een aantal keer in voor en dus op het internet gaan zoeken waar ik dat kan kopen. Daar lees ik op de site van, ik meen, Dursy Dog dat Groene leem niet te gebruiken is bij honden met een registratie chip. En Bob is gechipt.

Ik wil eigenlijk alleen maar het beste voor mijn hond en ben nu even de weg kwijt.

Zijn dit nog steeds ontgiftingsverschijnselen of doe ik het nu helemaal verkeerd??  :-[

ik denk dat je hond inderdaad zeer sterk aan het ontgiften is. Als mijn Berner aan een ontgiftingskuur toe is dan merk ik dat ook aan zijn oor (die raakt ontstoken).
Dat je hond ondertussen een antiboiticakuur heeft gehad zal ook meegeholpen hebben de problemen groter te maken.

Ik zou niet beginnen met ontgiften met Groene Leem want dat is nogal een heftig middel maar ik zou eerst beginnen met Chlorella. Dat ontgift milder maar bevat daanaast ook heel veel waardevolle vitaminen en mineralen en bouwt weerstand op. Ondertussen ook doorgaan met de probiotica en echinacea.
Na de chlorella kan je overgaan op groene leem, of Drainage Compositum van de Groene Os.
Het is trouwens een fabeltje dat honden hun chip kwijtraken met groene leem, onze berner krijgt een aantal keer per jaar een stevige leemkuur maar zijn chip zit er nog steeds hoor!

Ik kan me voorstellen dat de moed je in de schoenen zakt, maar geef de moed niet op hoor! Versvlees is voor je hond vele malen beter dan droge brokkentroep  ;)
#796324
Dank je Femke voor je advies.

Chlorella is toch een soort alg of niet? Kan ik dat gewoon in een reformzaak kopen? En hoeveel kan ik daarvan dan geven? Mag dat door het eten?

Bob is een Lhasa van 8 kilo.
#796325
Rex schreef: Geen idee, ik snapte het ook niet maar het staat op de site van Dursy Dog waar ze groene leem verkopen.
Het gaat om de groene leem voor inwendig gebruik.

Groene leem van Vertagil.

En omdat ik helemaal geen verstand heb van supplementen, heb ik het nog maar niet besteld.

deze Leem gebruik ik ook altijd, kan je zowel uitwendig (als een compres op een wond) als inwendig (door het eten) gebruiken. Ik ben benieuwd waar dat hardnekkige verhaal vandaan komt, heel veel mensen op Barfplaats gebruiken geregeld groene leem en nog niet één heeft de chip verloren van de hond. Vraag me ook af hóe die chip het lichaam dan zou moeten verlaten, via de huid ofzo?

Ik denk dat het verhaal in de wereld is gekomen door een defecte chip (dat gebeurt soms) en dat er toen gedacht is dat de chip verdwenen was en dat dat door de groene leem komt.
#796326
Rex schreef: Dank je Femke voor je advies.

Chlorella is toch een soort alg of niet? Kan ik dat gewoon in een reformzaak kopen? En hoeveel kan ik daarvan dan geven? Mag dat door het eten?

Bob is een Lhasa van 8 kilo.

bij de betere drogisten hebben ze het ook wel. Ik heb het altijd van het merk Bloem:
Afbeelding
De meeste drogisten die spul van Bloem verkopen hebben het of kunnen het bestellen (hun andere producten zitten allemaal in gele verpakkingen zoals deze:)
Afbeelding

Ik geeft het inderdaad door het eten, het zijn maar kleine tabletjes, maar sommige honden en katten eten ze ook zo uit de hand op.

Chlorella moet je opbouwen, ik zou denk ik beginnen met 1 keer daags een half tabletje en dat opbouwen naar maximaal 2 keer daags 3 tabletjes. Dat een beetje uit mijn hoofd hoor, ik heb geen ervaring met zulke kleine hondjes maar mijn katten krijgen maximaal 2 keer daags 2.
Anders moet je even in de bijsluiter kijken, als ik me niet vergis staat daar ook wat over huisdieren in!
#796335
Jaaa, ik ben zeer enthousiast gebruiker van chlorella. Pillen en poeder. En ik bestel beide bij http://www.chlorella-alg.com. En ik heb geen aandelen. Je moet vooruit betalen, altijd eng, maar de service is echt heel goed. De pillen (Koreaanse en Japanse chlorella + spirulina) slik ik zelf en het poeder geef ik aan de honden en nu ook aan de kippen.
#796336
Hi Femke,

Ik heb hier in de buurt een Herba kruidentuin. Daar heb ik ook de Echinacea en de Probiotica gekocht. Ik ben nu toch vrij dus ik ga meteen even kijken.

Nog een vraagje.

Bob krijgt nu 2 x per dag de oor- en oogdruppels. 's Avonds door zijn eten de probiotica en 3 a 4 keer per week ook de echinacea erbij.

Kan ik de chlorella hier ook nog bij doen of wordt het dan teveel van het goede?
#796343
Overigens wist ik niet eens dat ze met het niet gebruiken van groene leem bij een gechipte hond bedoelde dat de chip eruit zou komen.

Ik dacht dat het misschien gevaarlijk zou zijn of niet meer goed werkt of zo.
#796346
Rex schreef: Hi Femke,

Ik heb hier in de buurt een Herba kruidentuin. Daar heb ik ook de Echinacea en de Probiotica gekocht. Ik ben nu toch vrij dus ik ga meteen even kijken.

Nog een vraagje.

Bob krijgt nu 2 x per dag de oor- en oogdruppels. 's Avonds door zijn eten de probiotica en 3 a 4 keer per week ook de echinacea erbij.

Kan ik de chlorella hier ook nog bij doen of wordt het dan teveel van het goede?
Nee, dat kan er nog wel bij hoor. Dit vult elkaar goed aan. Ik zou de chlorella trouwens langzaam opbouwen. Ik doe nu zelf weer een ontgiftkuurtje met chlorella en gisteren was ik knap duizelig en had ik hoofdpijn. Nou klagen honden niet zo snel en zijn ze ook niet zo kinderachtig dan ik, maar langzaam beginnen en opbouwen (de hoeveelheid) voorkomt dat je hond zich niet lekker voelt.

Na het kuurtje chlorella zou je eventueel nog Drainage Compositum van de Groene Os kunnen doen. En als het dan nog niet over is, dan is groene leem ook wel fijn!

Is 100% barfen een optie voor je? Want ik zou zelf dan eens volledig graanvrij gaan voeren (en ik Duck zit nog wel wat graan).
#796347
Rex schreef: Hi Femke,

Ik heb hier in de buurt een Herba kruidentuin. Daar heb ik ook de Echinacea en de Probiotica gekocht. Ik ben nu toch vrij dus ik ga meteen even kijken.

Nog een vraagje.

Bob krijgt nu 2 x per dag de oor- en oogdruppels. 's Avonds door zijn eten de probiotica en 3 a 4 keer per week ook de echinacea erbij.

Kan ik de chlorella hier ook nog bij doen of wordt het dan teveel van het goede?

het lijkt inderdaad een hele batterij met pillen, poeders en zalfjes te worden, maar je de Chlorella kan er ook nog bij...
De echinacea mag je óók dagelijks geven hoor! Ik zou voor jouw hond een kwart van de mensen dosering (of de helft van een kinderdosering) aanhouden.

Enne....Herba Kruidentuin, dat klinkt mij in de oren als een winkel waar ik niet moet komen, anders ga ik failliet  ;D ;D ;D
Hebben ze vast ook heeeele lekkere kruidenthee en kruiden voor in bad en kruiden voor....noem maar op  :P
#796363
Klopt, ik ken dat fenomeen, allerlei lekkere kruiden en olien. Breng er ook regelmatig een deel van mijn salaris heen ;D ;D ;D.

Maar bij besteding van ??? krijg je ook weer een tegoedbon ::)

En Lizzy, Femke gaf als advies beginnen met een half tabletje per dag, is dat ok?
#796368
Ik begin met 1 keer per dag 2 tabletten maar voor een middelgrote hond bouw ik het aantal (voor een kuurtje) gerust op naar 2 keer per dag 15 tabletten. Voor een kleine hond kun je dan bijv. 2 keer per dag 7 tabletten. Ik heb het dan overigens wel over tabletten die per tablet 250 mg bevatten. En dan weer afbouwen naar bijv. 2 keer per dag 2 tabletten. Ik zie chlorella niet meer als supplement maar als superfood. Lees anders op de site van http://www.chlorella-alg.com. Daar vind je ook een link naar een gratis (Engelstalig helaas) goed e-book.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door