Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mabeline
#790535
Ik heb sinds een kleine twee weken mijn honden overgezet op Barf. Het gaat uitstekend en er komen zeker geen brokken meer in voor ze.

Maar nu de katten, die ruiken de luchtjes en willen ook. Ze krijgen nu 's middags een bakje smuldier en de rest gewoon brok.

Niet alle katten willen namelijk iets weten van de smuldier en ik heb ook geen idee hoe ik ze allemaal gescheiden zou moeten voeren om nog te zwijgen of kvv of barf financieel helemaal haalbaar is voor ze.

Wat zijn jullie ongeveer kwijt per kat per maand voor kvv of barf. En voor de mensen met meerdere katten voeren jullie ze ook apart? Dan nog een vraag, maken julie voor je kat net als voor je hond een weekmenuutje?

Veel vragen, hoop dat jullie me kunnen helpen

Alvast erg bedankt voor de hulp

diana
Door Mevroi Kruim
#790712
Mijn 5 katten eten samen ongeveer 500 gram barf per dag, ik betaal gemiddeld tussen de 1,50 en 2 euro de kilo (met uitschieters naar 4 euro af en toe) dus gemiddeld minder dan een eurootje per dag. Da's minder dan ik aan kattenbakkorrels en medicatie kwijt ben ...
Ik voer ze 2x daags allemaal tegelijk en ik blijf er bij staan tot het op is. Er staat hier nooit eten voor de late trek, ze eten het op of niet en wat er evt. na een minuut of 10, 15 over is gaat de koelkast weer in. Gebeurt trouwens zelden.
Ik heb geen vaste menu's, ik koop volgens de percentages in en dan trek ik uit de vriezer wat me handig lijkt voor die dag.
Door YaYa
#790812
Ik geef carnibest. Betaal voor de natuur- en vleesmix 2,80 de kilo en voor de lammix 3,60 de kilo. Ik geef per dag 750 gram en doe dat gewoon op een groot bord zodat ze er allemaal (zijn er 6) van kunnen eten. En wat niet op gaat, gaat terug de koelkast in.
Gaat prima en het kost mij niet meer dan de brokken.
Door mabeline
#790815
ok op zich maken jullie dus geen aparte schaaltjes

Ik heb 33 katten en ben nu aan voer 120 euro per maand kwijt. en aan steentjes 40 euro. DA kosten hebben we gelukkig zelden, behalve entingen en wormen/vlooien kuren, maar dat blijft ook met barf of kvv.

Ik ga is even rekenen of het dan haalbaar gaat worden hier  :)

Alvast bedankt voor jullie reaties ;)
Door Mieuw
#790860
YaYa schreef: Ik geef carnibest. Betaal voor de natuur- en vleesmix 2,80 de kilo en voor de lammix 3,60 de kilo. Ik geef per dag 750 gram en doe dat gewoon op een groot bord zodat ze er allemaal (zijn er 6) van kunnen eten. En wat niet op gaat, gaat terug de koelkast in.
Gaat prima en het kost mij niet meer dan de brokken.
AAARRGggg!! Wat een koopie!!  :o
Ik betaal voor 1 kilo natuur of vleesmix 4 euro! (Lammix 4,85)

Ik weet nu even niet hoeveel ik kwijt ben per maand, want ik heb kittens rondlopen en die mogen eten zoveel ze willen. Als over een week of 2-3 het merendeel naar z'n nieuwe baasjes verhuisd is zal ik ook eens gaan uitrekenen hoeveel ik per maand kwijt ben.
Maar dan nog zou ik ook wel blij zijn als ik een adresje kon vinden waar ze CB voor die prijsjes die jij er voor betaald verkopen...
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#790869
mabeline schreef: ok op zich maken jullie dus geen aparte schaaltjes

Ik heb 33 katten en ben nu aan voer 120 euro per maand kwijt. en aan steentjes 40 euro. DA kosten hebben we gelukkig zelden, behalve entingen en wormen/vlooien kuren, maar dat blijft ook met barf of kvv.

Ik ga is even rekenen of het dan haalbaar gaat worden hier  :)

Alvast bedankt voor jullie reaties ;)
33 katten?

Dat is heel veel :).
wat voor katten allemaal?
en dan 120 euro voor allemaal?
denk niet dat je dat redt met barf spullen voor 120 euro
wat voor brokken krijgen ze nu dan?
Door Suzan54
#790891
Voor mijn tiental ben ik al meer kwijt en nu met zeven opgroeiende hongerlappen erbij is het niet aan te slepen.

Maar toch is de investering in goed voer zijn geld meer dan waard. Je ziet en weet dat ze een betere gezondheid op de langere termijn hebben en dit scheelt een berg dierenartskosten die je anders veel eerder en onnodiger zou hebben. En voor het bedrag van een consult en vaak levenslange dieetvoeding kan je veel vers kopen.
Door Loeka
#790898
Mieuw schreef: AAARRGggg!! Wat een koopie!!  :o
Ik betaal voor 1 kilo natuur of vleesmix 4 euro! (Lammix 4,85)
Maar dan nog zou ik ook wel blij zijn als ik een adresje kon vinden waar ze CB voor die prijsjes die jij er voor betaald verkopen...
Dit zijn grootverbruik prijzen. Ik betaal dit ook. Deze prijzen gelden vanaf 100 kg tegelijk.
Door mabeline
#790934
Ze krijgen nu carocat vis en rice. Haal 15 kilo zakken en doe een week met een zak.

Ze krijgen tussen door wat smuldier, maar wat ik al zei dat willen ze niet allemaal eten. Dus ik denk dat ik de katten die willen op barf zet en de rest laat zoals het is.

Het zijn allemaal katten die zijn opgevangen als flessekind of als volwassen kat die niet meer welkom waren bij hun vorige eigenaar of gedumpt waren. We hebben ze laten chippen en helpen en mogen hier blijven tot ze overlijden
Door Mevroi Kruim
#791017
33!!!  :o :o :o :o

Tja, dan kan ik me voorstellen dat het begrotelijk wordt, kvv of barf. Ik moet zeggen dat ik het wel zou proberen, het is zoveel beter voor de katten qua gezondheid, maar 33 is niet niks...

Mijn katten hebben elk hun eigen bakje, ik pas de hoeveelheden per kat aan en twee krijgen ook nog medicijnen dus ze mogen alleen hun eigen bak leegeten.

Als je een beetje rendabel wilt kunnen voeren zul je wel aan de vriezers moeten. Da's een investering maar die verdien je in no time terug doordat je groot veel en veel voordeliger kunt inslaan.

Overigens worden mijn katten niet meer ge-ent (ik ga zelf ook niet elk jaar m'n DKTP halen), ontwormen doe ik alleen als ik wormen zie of vermoed dat ze ze hebben, en dat is de afgelopen 6 jaar niet geweest, en sinds ik ze vers voer heb ik veel minder last van vlooien. Een van mijn katten had een ernstige vlooien-allergie dus ik druppelde voor kapitalen Advantage op honden en katten. Nadat ik ze had overgezet op barf (zonder inspraak, ze moesten gewoon) was de vlooienallergie weg. En is niet meer teruggekomen.
Door mabeline
#791024
Ontvlooien doe ik ook alleen als ik ze tegenkom, maar heb er inderdaad 2 met een allergie voor vlooien, dus doe ik wel braaf.

Heb er een met een nierdieet, die barft, dus binnenkort is het einde brok voor die kat en gaat hij helemaal over.

We moeten er inderdaad een vriezer bijnemen, maar hetgeen van de honden paste nog net in de vriezer die we hadden

Het enten vind ik altijd moeilijk of ik dat wel of niet moet doen. Heb het een jaar overgeslagen en toen had ik gelijk de helft met niesziek lopen, maar ze stonden toen 100% op brok. Ze zijn nu 31 mei weer gedaan en twijfel ook of ik het nou telkens weer moet laten doen. Het geld is een punt, maar wat je ook aanhaalt, wij laten ons ook niet elk jaar behandelen.
Ontwormen doe ik wel elke drie maanden, maar misschien als ze dadelijk ander eten krijgen, waardoor hun maagzuur verandert dat dat ook niet of minder vaak nodig is

pfff hoop om over na te denken en als ik die kosten zou missen, kan ik best de barf betalen, want dat scheelt ook een hoop zeker als ik het groot kan inkopen.

Dat wordt dus echt rekenen geblazen ;)
Door Mevroi Kruim
#791057
Mijn ervaring met niesziekte was dat er altijd katten ziek werden na de enting. Sinds ik niet meer laat enten heb ik pas 1 keer weer een epidemie gehad, da's dan vervelend maar gemeten over een jaar of 9 niet enten toch te overzien. Die ene keer waren er 4 van de 5 ziek, eentje vrij heftig de rest nauwelijks merkbaar.
Door mabeline
#791070
De keer dat het hier gebeurde, was toen ze een maand voor de enting zaten, helaas dus niet daarna

Dat blijft dus een twijfel geval, echter als het ontwormen zou vervallen, dan komt er al 50 euro bij op maandbasis voor het vlees, wat een bedrag van 170 maakt op maandbasis, dan worden er minder steentjes gebruikt, als er minder ontlasting is, wat ook nog 10 tot 20 euro gaat schelen, dus kom ik op de 200 euro voor het vlees.

Dan zal het toch al een redelijk haalbare zaak gaan worden. Ik kan ook nog wel meer missen als het om een paar tientjes gaat, dus ik denk dat het wel te doen gaat worden.

Voorlopig zijn er 12 katten die meeeten als ze het nu krijgen, dus we zijn al op dreef  :)
Door Sorcha
#791099
Wij zijn per maand voor 10 katten ongeveer 150 euro kwijt aan kvv  (Bibi)en prooidiertjes+kuikens.
De 2 andere poezen eten blikvoer (bozita etc) en ze krijgen allemaal tegelijk eten. Wel krijgen ze ieder een eigen bakje.
Waarom wil je eigenlijk stoppen met ontwormen?

Groetjes.
Door mabeline
#791106
omdat we tot op heden nog nooit een worm hebben gezien hier. En ik hou me niet helemaal aan hoe vaak het moet. Volgens het etiketten op het pakje zou het  elke 6 weken zou moeten en ik doe het nu maar eens in de drie maanden. Dan zou je dus al wormen moeten hebben (theoretisch gezien)
Ik ontworm dan liever als het een keer nodig is (als ik ze ervan verdenk of als ik een zie).

Maar wat ik al zei, eerst is goed rekenen, voor- en nadelen afwegen en dan verder kijken. Voorlopig heb ik nog 5 15 kilo zakken liggen en die gaaan toch echt eerst nog op, anders gooi ik wel erg veel geld weg. Nog een maand de tijd om alles af te wegen tegen elkaar en nog meer info te vinden ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door