Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#785417
Gisteren ben ik met mijn poes bij de DA geweest voor de jaarlijkse controle. Ze was prima gezond op een ding na: ze heeft flinke tandsteen en ontstekingen aan het tandvlees. De DA raad aan dit onder narcose weg te laten halen. Ik schrok zelf van hoe het eruit zag, ik kijk dus nooit in het bekkie en heb me nu voorgenomen dit wel wekelijks te gaan doen.

Ik ga haar sowieso laten behandelen, dat is voor mijn gevoel de enige optie. Maar omdat ik het haar niet wil aandoen om hier een soort jaarlijkse herhaling van te maken wil ik natuurlijk graag dat het wegblijft na de behandeling.

De DA schreef (uiteraard) speciale brokken voor maar dat ben ik niet echt van plan, ze doet het juist zo goed op de Bandit die ze sinds 1,5 jaar krijgt.

Eerlijk gezegd dacht ik dat vers vlees voldoende preventie zou moeten zijn maar het blijft natuurlijk gemalen voer. Ik heb al meerdere malen geprobeerd haar barf onderdelen te voeren, sommige zaken gaan goed, andere minder. Omdat het w.s erg lastig is om helemaal over te stappen met deze bijna 12 jarige dame wil ik graag weten welke onderdelen ik het best kan geven om af te wisselen met Bandit. Ik ben dus op zoek naar de meest pezige delen die mevrouw nog wel lust.

Dit heb ik geprobeerd de afgelopen tijd:
- kippennekken uit de diepvries --> ruikt ze niet eens aan ook na herhaaldelijk proberen
- kipfilet van de super, in grote stukken --> vind ze heerlijk en eet ze heel goed
- kip drumsticks --> de eerste at ze met smaak op, de rest is ingevroren en nu lust ze ze niet meer (kan dat iets te maken met het invriesproces??)
- Rundersoepvlees in stukjes van de super --> vindt ze ook heerlijk maar slok ze zo naar binnen, stukjes zijn te klein denk ik

Heeft iemand enig idee hoe ik een gezond menu voor haar kan samenstellen waar ze aan kan wennen en dat tevens preventief werkt tegen tandsteen?

Heb inmiddels al een gratis proefsetje aangevraagd met een tandeborstel en pasta voor katten, ben benieuwd of ze daar ooit aan gaat wennen  :)

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door superzonica op wo 27 jun 2007, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#785469
Je zou ook eendagskuikens of andere prooidieren (bijv. ratten) kunnen proberen, daar moeten ze ook op knagen.
Of vissekoppen/graten.
Of koop een flink stuk rundvlees, en snij dat zelf in (niet zulke kleine) stukken.

Succes.
#785470
Mieuw schreef: Je zou ook eendagskuikens of andere prooidieren (bijv. ratten) kunnen proberen, daar moeten ze ook op knagen.
Of vissekoppen/graten.
Of koop een flink stuk rundvlees, en snij dat zelf in (niet zulke kleine) stukken.

Succes.
Ik ga maar eens beginnen met een flink stuk rundvlees, ik denk dat mijn vriend niet zo weg zal zijn van de eendagskuikens e.d maar als het de enige oplossing is krijg ik hem denk ik wel om  ???

Ik las net ergens dat hart heel pezig is, zou ik runderhart kunenn kopen, bijvorrbeeld?
#785487
Ja, dat kan (lamshart kan ook). Maar is het niet handiger eerst te beginnen met de smaakjes die ze al kent en lekker weg eet. En als dat allemaal goed gaat het aanbod verder uitbreiden.
Overigens zou ik persoonlijk liever een kuiken geven dan eigenhandig een hart in kleinere stukken snijden, maar goed, smaken verschillen zullen we maar zeggen.  ;)

Misschien dat ze na verloop van tijd ook wel kippennekken ed wil eten. Of een (halve) kippenkarkas. En ik heb van 'horen zeggen', dat je op de markt ook kippennekken kan kopen, die zijn dan (nog) niet ingevroren. Misschien wil ze die wel eten.
#785536
Helaas, alleen zacht voer dat ze alleen maar hoeven door te slikken, reinigt de tanden niet en van de massage van het tandvlees komt ook niets terecht.
Om mijn katten aan de kippennekjes te krijgen, sla ik ze met een hamer plat en snijdt ze dan in stukken. Zo wennen ze aan de smaak en geur in de hoop dat ze dan op een dag hun tanden in een onbewerkte zetten. Een deel van mijn katten doen het wel, kittens doen het van nature. Een kat is net een mens - wanneer ze ontdekken dat iets makkelijker kan, dan ga je toch niet meer moeilijk doen?

Zo kan je dat ook aanpakken met hart. Eerst kleine stukjes lekker laten opslobberen zodat ze gek worden op de smaak, dan grotere stukken tot ze aan de lange 'werkrepen' toe zijn. Vooral 's morgens op de lege maag heb je het meeste succes.

Helaas zal het tandsteen eerst verwijderd moeten worden en een kuur om het tandvlees weer rustig te krijgen.

Succes!
#785590
Toevallig was ik eergister met de katten bij de DA en Simply Red, bijna 2,5 jaar, heeft ook al iets tandsteen, terwijl hij van begin af aan kvv, barf, kippenekken en kuikens heeft gegeten. De DA dacht eerst dat hij alleen blikvoer kreeg, want daar schijnen ze het gauw van te krijgen.
Toen ik haar verteld had wat hij wel te eten kreeg, zei ze dat het ook aan het speeksel kon liggen en dat sommige katten er gewoon eerder last van krijgen.
#785625
Koolhydraten schijnen een extra slecht effect te hebben in wisselwerking met het speeksel op het ontstaan van tandsteen.
Ieder dier (en mens) heeft zijn eigen stukje aanleg ervoor. Misschien waren de problemen bij dit dier wel vele malen groter wanneer er andere voedingsgewoontes waren. Dat een dier een schitterend schoon gebit en gezond tandvlees houdt zonder dit gereedschap te gebruiken waar het door de evolutie voor ontwikkeld is, is een cadeautje.
Ik weet een voorbeeld van een hondje dat KVV en Barf gevoerd werd. Na herplaatsing kreeg hij alleen KVV. De herplaatsing mislukte en ik heb het gebitje gezien na slechts zes maanden geen bottenknaagwerk - hij kon meteen door naar de dierenarts.
#785792
Ook van vlees kunnen ze tandsteen krijgen, alleen heeft dat dan een andere samenstelling dan tandsteen van zetmeel. En idd heeft dat te maken met de samenstelling van het speeksel, de zuurgraad en de bacterie-soorten die erin leven. Kauwen is de beste remedie dus gewoon doordouwen met de barfspullen.
#786189
Dankjulliewel voor alle goede tips! Ik ga nu eerst snel een afspraak maken voor het onder narcose reinigen en intussen rustig opbouwen met het geven van steeds grotere stukken vlees.

Verder las ik nog ergens dat het zou helpen om dagelijks even de wangen van de kat te masseren (aan de buitenkant), heeft iemand daar ervaring mee? Ze vind dat in in ieder geval erg prettig dus dat maakt het wel gemakkelijker  :)
#787888
Nelly schreef: Bij Simply Red kon de DA het er met haar nagel zo vanaf krabben, dus zo erg was het nog niet 8)
Dan was je nog mooi op tijd! Ik ga proberen het ook te voorkomen de volgende keer want naast een hoop ellende voor de kat is het ook nog eens een duur geintje  :-\
#787914
Ik geef hier wel eens grote dtukken sukadelap. dat is ook best taai vlees, zitten ook pezen in (ik kom er soms met mijn schaar nog amper doorheen) Dus ik denk dat je dat ook wel kan proberen. ;)

Bailey eet ook gewoon kuikens, ratjes hamsters e.d. maar die heeft ook gele tanden >:( en die van Roxy zijn spierwit... :D
Ik denk dat ik ook maar zo'n poets-setje aan moet vragen...
heb je een tip waar ik dat gratis aan kan vragen om te proberen??
Laatst gewijzigd door *Robin* op do 05 jul 2007, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#787954
*Robin* schreef: Ik geef hier wel eens grote dtukken sukadelap. dat is ook best taai vlees, zitten ook pezen in (ik kom er soms met mijn schaar nog amper doorheen) Dus ik denk dat je dat ook wel kan proberen. ;)

Bailet eet ook gewoon kuikens, ratjes hamsters e.d. maar die heeft ook gele tanden >:( en die van Roxy zijn spierwit... :D
Ik denk dat ik ook maar zo'n poets-setje aan moet vragen...
heb je een tip waar ik dat gratis aan kan vragen om te proberen??
Dat ga ik ook eens proberen, sukadelap! Lijkt me inderdaad behoorlijk taai, het is toch iets dat normaal uuuuren moet sudderen? (ben vegetarier en dus niet zo op de hoogte van vlees  ;)

Het poetssetje heb ik hier aangevraagd : http://www.dierengebit.nl/verzorgingsset.html

Ik had het heel snel in huis en ben nu heel voorzichtig aan het oefenen, de tandpasta valt in ieder geval in de smaak (lekker, geur en smaakstoffen! zei de ooit aan brokken verslaafde kat  :)
#805078
Zo, even een update. Bombur is vandaag bij de DA voor haar tandsteenbehandeling dus ik zit te stressen op mijn werk en te duimen dat alles goed gaat. Om 14:00 krijg ik telefoon hoe het gegaan is. Mevrouw was erg boos dat ze vanaf gisteren 18:00 niets meer mocht eten  >:( Gelukkig heb ik een fijne DA en een lieve assistente die ruim de tijd nam om alles uit te leggen en en ook nog aanbood haar nageltjes te knippen en wat klitten te verwijderen nu ze toch onder narcose moest.

Inmiddels ben ik begonnen met maaltijden vervangen door allerlei stukken vlees, totnutoe leveren de sukadelap en het hart de beste resultaten. Ik vond tot mijn verbazing in het vleesschap van Appie een bakje met stukken runderhart, speciaal voor dieren (met het advies het hart 10 minuten te koken  :o ) Maar goed, het zijn redelijke stukken en Bombur is zeker 10 minuten bezig met een zo'n stuk, ze gebruikt vooral haar kiezen waar ik erg blij mee ben!

Ik ben opgehouden met het tandenpoetsen omdat het pijn leek te doen bij haar, dat kan ntauurlijk kloppen vanwege het ontstoken tandvlees. Als dat weer genezen is ga ik het opnieuw proberen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door