Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#783366
Ik kwam een interessant artikel tegen waarin ze hebben gekeken naar het voorkomen van borrelia (Lyme) en ehrlichia bij teken in Nederland. Ze hebben gekeken naar teken in de duinen, bos, park en heide.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... d=17028227
7,6% van het totaal aantal teken draagt Borrelia (de verwekker van Lyme) en 6,8% ehrlichia.
Dat zijn dus best enorme aantallen. In het onderzochte bos was 11,4 %ehrlichia positief en 8,1% borrelia positief.
Als je deze getallen bekijkt, dan zouden we inmiddels toch al een enorme uitbraak van die ziektes in NL moeten hebben.
Indy heeft zeker al 100 teken gehad en zou statistisch gezien al 20 besmette teken moeten hebben gehad. Ik ben wel benieuwd of hij antilichamen heeft, hij is in ieder geval niet ziek. Ik ga eens kijken wat het kost om dat te onderzoeken, als het niet al te duur is, wil ik het wel weten.
Door Lizzy
#784000
Ik vind dit zeker interessant. Mijn honden zouden statistisch gezien ook al een hele lading besmette teken moeten hebben gehad. Ik zou het eigenlijk ook wel willen weten... Ik doe niks tegen teken maar als ik deze cijfers zie, dan vraag ik me wel eens af of het geen tijd wordt....
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door