Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Rex
#763983
Hallo allemaal,

Vorige week had ik me al voorgesteld en nu plaats ik mijn menu in de hoop veel reacties en tips te krijgen.

Een paar feiten vooraf, ik ben gisteren bijna de hele dag op pad geweest om vlees te kopen. Ik woon in Amstelveen en ben erachter gekomen dat er hier in de buurt bitter weinig geschikte Barf producten te krijgen zijn. Vandaar dat het met de variatie misschien nog niet helemaal goed zit.  :(

Bob is een Lhasa Apso (2 jaar) en weegt ca. 8,5 kg. Dit klinkt wat zwaar maar volgens de dierenarts is hij prima op gewicht en eerder iets te mager.

Ik ben met de Barf rekenhulp uitgegaan van 2 tot 3 %. Ik kom dan op 170 tot 255 gram per dag. Bij deze kleine porties kan er wel eens een gram meer of minder in het zakje zitten.

(Volgens de Duck tabel zou Bob overigens ca. 270 gram per dag mogen eten??)

Week 1 menu voor Bob

ochtend middag

Maandag 100 gram Duck 40 gram Rundersnippers
20/25 gram groentemix 25 gram Kippenhart
75 gram Kippenvleugel (2 stuks)

Dinsdag 100 gram Duck 40 gram Paardenvlees
20/25 gram groentemix 25 gram Kippenlever
TL NAF Omega olie 80 gram Lamsrib (1 stuk)

Woensdag 100 gram Duck 100 gram Koolvisfilet
20/25 gram groentemix


Donderdag 100 gram Duck 40 gram Rundersnippers
20/25 gram groentemix 25 gram Lamshart
75 gram Kippenvleugel (2 stuks)

Vrijdag 100 gram Duck 40 gram Paardenvlees
20/25 gram groentemix 25 gram Kippenmaagjes
TL NAF Omega olie 75 gram Kippenvleugel (2 stuks)

Zaterdag 100 gram Duck 40 gram Rundersnippers
20/25 gram groentemix 25 gram Runderhart
80 gram Lamsrib (1 stuk)

Zondag 100 gram Duck 160 gram Pens
20/25 gram groentemix

Week 2 menu voor Bob

ochtend middag

Maandag 100 gram Duck 40 gram Rundersnippers
20/25 gram groentemix 25 gram Kippenhart
75 gram Kippenvleugel (2 stuks)

Dinsdag 100 gram Duck 40 gram Paardenvlees
20/25 gram groentemix 25 gram Kippenlever
TL NAF Omega olie 80 gram Lamsrib (1 stuk)

Woensdag 100 gram Duck 100 gram Koolvisfilet
20/25 gram groentemix


Donderdag 100 gram Duck 40 gram Rundersnippers
20/25 gram groentemix 25 gram Lamshart
75 gram Kippenvleugel (2 stuks)

Vrijdag 100 gram Duck 40 gram Paardenvlees
20/25 gram groentemix 25 gram Kippenmaagjes
TL NAF Omega olie 75 gram Kippenvleugel (2 stuks)

Zaterdag 100 gram Duck 40 gram Rundersnippers
20/25 gram groentemix 25 gram Runderhart
80 gram Lamsrib (1 stuk)

Zondag 100 gram Duck 100 gram Sardientjes
20/25 gram groentemix

Als ik het in huis heb krijgt Bob af en toe een TL Cottage Cheese erbij en wat gedroogde zeewier.

In excel was het zo een mooi schemaatje geworden  :-[

Ik wacht met spanning op de reacties!

Groetjes Ursula
Laatst gewijzigd door Rex op zo 20 mei 2007, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#764013
Is dit niet handig voor je dan? http://www.versvoeding.nl. Volgens mij bezorgen ze ook in jouw regio.

Misschien is voor zo'n kleine hond 2% a 3% ook te weinig. Voor volwassen honden geldt van 2% tot 7% en dan is 2% voor een grote/middelgrote hond en 7% voor een hele kleine. Ik denk dat jouw hond best wel eens 4% a 6% zou kunnen eten!

Ik tel 5 diersoorten. Dat is helemaal niet slecht hoor. Daar kan ie het prima mee doen!

Verder ziet het er hartstikke goed uit. Ik zou zelf geen NAF omega olie geven. Het bevat ook omega 3, 6 en 9 vetzuren. Omega 3 vetzuren is prima (visolie) maar omega 6 zou ik beslist nooit extra geven! Je hond krijgt echt al meer dan genoeg (lees: teveel) omega 6 vetzuren binnen en dus moet je die niet nog eens extra toevoegen. Omega 9 vetzuur (olijfolie) heeft z'n nut voor honden nog niet bewezen dus dat zou ik zelf ook niet voeren. Wil je al omega 9 vetzuren voeren: geef je een paar keer per week olijfolie, is nog goedkoper ook.

Wat geef je trouwens voor Duck? De complete versie of een enkelvoudige?
Door Rex
#764022
Hallo Lizzy,

Bedankt voor je reactie!

De Duck is compleet en enkelvoudig door elkaar. Ik had ze uit de verpakking gehaald en weet dus niet meer precies wat wat is. Was stom van me.

Bij de volgende koop neem ik dan alleen nog de complete versie.

Ik ga meteen de Rekenhulp op 4% zetten.

Op het internet kwam ik de olie tegen met daarbij de opmerking dat het zo goed voor zijn vacht zou zijn. Dat was eigenlijk de reden dat ik het gekocht heb.  >:(

Het adres voor de versvoeding had ik al gezien maar ik moet nog even precies uitvinden wanneer die bezorgen (ochtend, middag of avond) en hoe die bezorgen. Is het al ingevroren, in welke porties en wat de minimale afname is.
Ik had nl. 1 kilo pens ingevroren gekocht en ben behoorlijk bezig geweest om die in porties te krijgen. 
Als ik het vlees in niet bevroren toestand krijg dan kan ik meteen goede porties maken en dat is voor mij handiger.

Groetjes, Ursula
Laatst gewijzigd door Rex op zo 20 mei 2007, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door marianne333
#778904
Kan me vergissen maar volgens mij is dit wel heel duur in aanschaf allemaal.
Waarschijnlijk wel handig maar ik moet toch zeggen dat vlees via Herby en goed en veel goedkoper is alleen wat meer werk. :-X
Door Rex
#779916
Hi Marianne,

Hoe bedoel je duur?

Bedoel je dat ik beter bij Herby als bij Canis Naturalis kan bestellen? Het werk kan niet minder zijn, want ik moet alles in kleinere porties maken voor het de vriezer ingaat.

Voor een kilo vuile pens heb ik 1,39 euro betaald, lams- en runderhart 3,49 euro een kilo (5 kilo runderhart kost 13,95 maar daar doe ik met mijn kleine hond veel te lang mee, ook de pens is in grote hoeveelheid goedkoper).
Even een voorbeeld. Met 1 kilo pens heb ik 5 porties, Bob krijgt eens in de 2 weken een dag pens, dit betekent dat ik dus al voor 10 weken pens in de vriezer heb.

Canis Naturalis heb ik nu geprobeerd en ben heel tevreden. Herby wil ik ook proberen, maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee.

Ik heb een hond van 8 kilo en kan voorlopig even voort met de bestelling die ik nu gekregen heb.

Duur waren misschien de spullen eromheen die ik heb gekocht, vriezer, vleesmes, wildschaar, blender enz.

Ik lees hier inderdaad op het forum van mensen die een grote hond (of meerdere honden) hebben en ca 6 kilo vlees per week voeren. Ik kan met die hoeveelheid ca. 5 weken doen.

Maar tips zijn natuurlijk altijd welkom. Vooral hier in de omgeving is weinig te koop.

Wat voor hond heb jij dan? Waar koop of bestel jij je vlees?
Bij Herby heb ik al geschoten, dat ik een soort van bestelgemeenschap moet gaan proberen te zoeken hier in A'veen of omgeving.

Ik zou ook best graag eens naar dat IC in R'dam willen. Maar ook met iemand samen want voor mij is dat 80 km heen en 80 terug. Ik vroeg mij af of zich dat loont qua tijd en benzinekosten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door