Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Henk en Donja
#760083
Verschrikkelijk hoor, onze Donja heeft blijkbaar gisterenavond een paar korrels mais onder de tafel vandaan gegraait die de kinderen hebben laten vallen. Na veel gerommel in haar buik vanochtend(en ook niet te hebben gegeten) is het daarstraks met veel gras en rotzooi, en wat slijm en bloed naar buiten gekomen. Ze horkt en snorkt heel veel, net of ze wil overgeven maar het niet kan. Eigenlijk zou ik haar flink gras moeten laten eten, maar dat lijkt me gezien haar allergie die overigens ook nooit zo duidelijk was niet zo slim.

Heeft iemand nog tips? Toch maar naar de da ookal is de mais nu uit haar systeem?

Alvast bedankt,

Henk en een zielig donjaatje :'(
Door Kuszco
#760098
Het slijm en bloed kan wijzen op een irritatie van haar dikke darm.
Ik neem aan dat ze het niet uitgebraakt heeft? En dat het bloed dus bij haar ontlasting zat. Dat ze niet wil eten is niet zo erg. Dat geeft in ieder geval haar maag en darmen rust. Ik vind het erg moeilijk om te zeggen of je naar een DA moet. Zelf ben ik altijd erg voorzichtig met die dingen. Als ze echt een zieke indruk maakt zou ik telefonisch met een dienstdoende DA overleggen. Anders kun je altijd tot morgen wachten. Heeft ze een ogezette buik? En kan ze wel drinken?
Gras is op zich ook niet altijd goed als de darmen al van streek zijn. Hier krijgen ze daar alleen maar meer diarree van.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door Henk en Donja
#760109
Ja, ontlasting ja, het was overigens niet veel slijm en bloed, na gras toen dat eruit was gekomen. Ik heb dit al eerder gezien, een paar korrels mais en dan een hele zooi ongekauwd gras. Ik dacht toen alleen dat mn vrouw niet opgelet had, maar dit is nu de tweede keer en precies hetzelfde gedoe. De eerste keer was ze overigens niet steeds aan het proberen over te geven. Dus ik denk dat ze dan dus heel snel grote happen gras wegslikt omdat ze weet dat ik haar wegtrek als ik haar gras zie eten.

Behalve het steeds willen overgeven is ze wel rustig, ze ligt te slapen nu het ietsje minder wordt. Drinken wil ze niet, haar buikje is verder normaal misschien ietsje gevoelig wel, maar ik mag haar er wel over aaien.

EDIT: Oja, het is overigens niet vreemd dat ze niet drinkt, ze eet normaal vrij veel kvv dus aan vocht heeft ze weinig behoefte als het niet zo warm is. Gras heeft ze vanmiddag wel weer gegeten helaas, mn vrouw heeft nog steeds het idee dat het goed is om gras te eten als ze misselijk zijn, zo was het in ieder geval met de hond van haar ouders. Ik hoop maar dat ze het nu inziet dat het met die van ons gewoon niet kan dus.
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op zo 13 mei 2007, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#760115
deze reactie hebben ze niet van 'n paar maiskorrels hoor.
Mais allergy uit zich meer in huidzuikte(jeuk e.d)
Wanneer ze nu zo'n last heeft van maag of slokdarm dan is er denk ik  'n andere oorzaak..
Misschien hard botje wat dwars zit, of niet helemaal verteerd is of zo?
Ik zou dus wel grass laten eten, meestal weet de hond zelf hoeveel er gegeten moet worden on te gaan spugen...
wanneer ze dan spuugd komt er uit wat er dwars zit...
Door Kuszco
#760119
Ja,veel honden eten gras,met de bedoeling om daarna te braken. Mijn honden eten gras omdat ze het lekker vinden,maar daar kunnen hun darmen ook goed van streek van zijn.
Vorige week heeft een van mijn honden het hele vogelhuisje leeggejat. Daar is ze vreselijk ziek van geweest. Hele darmen van streek,alles wat vreemd is in dat maagdarmkanaal wordt er dan uitgewerkt.
Als ze verder rustig blijft zou ik tot morgen wachten. Zo'n infektie heeft toch zeker 24ur nodig om te herstellen. Als het dan niet over is zou ik zeker naar de DA gaan.
Maar vasten helpt vaak heel goed. Dat weet zo'n hond wel.
Als ze KVV krijgt drinken ze inderdaad vrijwel niet. Dat is hier ook zo.
Ik hoop dat het vlug wat beter gaat.
Veel sterkte.
Groetjes Liliane
Gebruikersavatar
Door pike
#760122
Ik laat ook gras eten als ze dat perse willen. Ze spugen het óf uit en maken zo hun maag schoon, óf ze poepen het uit (soms al hééél snel na het gras eten) en spoelen zo hun darmen schoon. En als ze tussendoor eens wat gras weghappen, dan is het gewoon voor de lekker.
Gebruikersavatar
Door Dian
#760125
pike schreef: Ik laat ook gras eten als ze dat perse willen. Ze spugen het óf uit en maken zo hun maag schoon, óf ze poepen het uit (soms al hééél snel na het gras eten) en spoelen zo hun darmen schoon. En als ze tussendoor eens wat gras weghappen, dan is het gewoon voor de lekker.
Rakker eet het ook voor de lekkerte, studeert af voor koe denk ik. Als ik met iemand sta te praten of we zitten een poosje op een bankje in het park vreet hij bijna altijd gras. Heel af en toe kotst hij ervan, maar dan zit er een grasje dwars. Normaal komt het er gewoon aan de achterkant weer uit ;)
Door Henk en Donja
#760126
202spots schreef: deze reactie hebben ze niet van 'n paar maiskorrels hoor.
Mais allergy uit zich meer in huidzuikte(jeuk e.d)
Wanneer ze nu zo'n last heeft van maag of slokdarm dan is er denk ik  'n andere oorzaak..
Misschien hard botje wat dwars zit, of niet helemaal verteerd is of zo?
Ik zou dus wel grass laten eten, meestal weet de hond zelf hoeveel er gegeten moet worden on te gaan spugen...
wanneer ze dan spuugd komt er uit wat er dwars zit...
Ze heeft gisteren alleen kvv gehad, ze heeft ook niks qua bot kunnen gappen ofzo dus. Het scherpe is denk ik ongekauwd gras, haar ontlasting na de mais was gewoon een bos stengels en nog goed te herkennen, misschien dat ze een stengel in haar keel heeft hangen misschien?. Wel vreemd dat het dan toeval zou zijn dat ze naar de resten van een paar korrels mais direct zon berg gras in haar ontlasting heeft. En die hoeveelheid gras is groot hoor, ongeveer 3 dagen normale hoeveelheid ontlasting in een keer. Normaal kotsen ze dat ook uit, maar zij doet dat blijkbaar niet zo goed.

Ah, mooi terwijl is zit te typen is mn vrouw het gelukt haar goed te laten drinken en voila de hele zooi er weer uit, gelukkig..... Ze voelt zich dus ook een stuk beter nu.

Ik ben er wel vrij overtuigd van dat haar vertering reageert op die mais, uit eerdere brok ervaring is dat ook duidelijk geworden. Het kan echter wel zo zijn dat ze nooit lang genoeg maisbrokken gegeten heeft om huidproblemen te ontwikkelen.
Door 202Spots
#760132
Henk ik had even terug gezocht wat 't probleem was..
eerder schreeft je bij "onrustige vertering" topic...
Het menu van koeien bestaat voornamelijk uit kuilgras(met graszaad), maar ook corncob(gemalen maisplant) enzovoorts. Dit lijkt me wel goed vergelijkbaar eigenlijk. Dan nog zullen er verschillende soorten bacterien in de pens huizen, dus misschien ook voor de granen en voor de groene delen(cellulose) apart?
Corncob is volledig ONverteerbaar voor honden!!
Het gevaarlijkste is wanneer de hond de hele cob doorslikt, en daar in kan stikken, maar ook afgebeten stukken kunnen verstopping veroorzaken.
Ik weet niet wat er in de vuile pens zit, maar wees voorzichtig wanneer er ook corncobs in zit..

ben blij dat Donja nu beter voeld
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 13 mei 2007, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Henk en Donja
#760192
202spots schreef: ben blij dat Donja nu beter voeld
Ze voelt zich wel beter(ze loopt nu weer vrolijk rond) maar ik juigde toch een beetje te vroeg, volgens mij is haar slokdarm geirriteerd geraakt want ze horkt en snorkt nog wel af en toe(meer door haar neus als dat het lijkt of ze op de grond kotst).

Morgen ga ik naar de DA, heb haar even gebelt net. Ze denkt dat dit gewoon van de berg gras komt, en dat er gewoon nog een zooi inzit wat er dus nog uit moet. Misschien is het ook een reactie op die mais, de hond merkt dat ze iets heeft gegeten wat niet goed is en gaat dan gras eten om het weer uit te kotsen. Ze heeft alleen nog maar stukken kip gehad, maar dat is nu vier dagen geleden dat ze dat heeft gehad dus dat zal het niet zijn denk ik(daarna alleen kvv).

Wat denken jullie, zal ik kijken of ze wat wil eten, of toch maar even laten vasten.
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op zo 13 mei 2007, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Henk en Donja
#760202
Nog maar even de da gebelt, wel vasten, dat snorken door de neus heet reverse sneezing en is een soort reflex. Ik moet haar neusgaten even dichthouden en dan een tijdje over haar keel wrijven, en dat een paar keer herhalen, dan moet het meestal over zijn.

Het kan overigens ook dat een hond ondanks het gras eten toch niet kotst, zoals bij die van mij. Misschien komt dat nog wel als ze volgroeit en wat sterker is.
Door Kuszco
#760583
Bij ons is dat ook zo. Ze eten wel gras en braken er niet van.
Bij het eten van veel gras komt het dan in de darmen. Daar kun je dan ook weer problemen van krijgen.
Te veel gras is niet goed volgens mijn DA. Ik let daar nu op. Ze eten op de eerste wandeling wat gras en dan hou ik het voor gezien. Vooral dan ieuwe jonge gras vinden ze heerlijk. Ik heb ook begrepen dat gras een aanvulling is op KVV of BARF
vanwege de zuurgraad in de maag. Ik laat ze dus wel wat eten maar niet te veel.
Ik hoop dat het wer snel beter gaat bij juliie.
Beterschap.
Groetjes Liliane
Door Henk en Donja
#760611
Kuszco schreef: Bij ons is dat ook zo. Ze eten wel gras en braken er niet van.
Bij het eten van veel gras komt het dan in de darmen. Daar kun je dan ook weer problemen van krijgen.
Te veel gras is niet goed volgens mijn DA. Ik let daar nu op. Ze eten op de eerste wandeling wat gras en dan hou ik het voor gezien. Vooral dan ieuwe jonge gras vinden ze heerlijk. Ik heb ook begrepen dat gras een aanvulling is op KVV of BARF
vanwege de zuurgraad in de maag. Ik laat ze dus wel wat eten maar niet te veel.
Ik hoop dat het wer snel beter gaat bij juliie.
Beterschap.
Groetjes Liliane
Hoi,

Ja ik heb ook een beetje het idee dat ze gras gewoon hardstikke lekker vind, ze is er ook zo gretig op. Maargoed het werkt niet dus ik moet haar het maar proberen af te leren of anders gewoon maar goed blijven opletten. Ik denk dat ook kvv niet eens zo heel lekker in haar maagje ligt, dan is misschien een paar korrels mais net genoeg om het verkeert te laten gaan.

Donja hoest bijna niet meer en heeft al twee mini porties voer op, ik ga nu ook wat meer het voer over de dag verdelen want het kan ook dat haar de hoeveelheid gewoon niet lekker op de maag ligt. Ze is ook al een slechte eter trouwens. Ze is nog wel een beetje rillerig en zwakje, maar een lekker warm vuurtje maakt veel goed.

Ik ga ook barf proberen omdat ik het liefst helemaal van alle granen ed. af wil, gewoon een beetje kopvlees en dingen maar mengen en kijken hoe dat gaat, dan langzaam van de kvv afstappen en het aandeel bot verhogen.

Groetjes, Henk en een bijkomende Donnie
Door 202Spots
#760652
Was je evengoed nog met haar naar de DA geweest?
Of alleen over telf?
Dat reverse sneezing is helemaal niet gevaarlijk of zo hoor, veel honden doen dat, en gewoon de neusgaten dichthouden werkt  prima om te stoppen.

Hier zoeken ze zelf  de lekkere soorten gras uit om te eten , maar wanneer er gespuugd moet dan gaat alle soorten gras met pollen tegelijk naar binnen om het even later weer uit te spugen.

Geef je 't eten zo uit de koelkast? Je kan het van de voren er uit halen en op kamer temperatuur laten komen, of gewoon beetje warm water er overheen gieten of in plastic zak in warm water leggen totdat de kou eraf is.

Veel soorten KVV komen ZONDER graan dacht ik?
Misschien kan je die proberen?
Door Kuszco
#760672
Bij carnibest light en carnibest eend zit er volgens mij geen granen in. Wel rijst.
Mijn honden mogen allebei geen gluten vandaar dat ik dat geef. Ik geef het ook nadat ik het in lauw water op temperatuur heb laten komen. Als ik het koud geef valt dat ook niet lekker.
Misschien dat dat een optie is.
De light versie is ook niet zo vet.
Het is het proberen waard. Ik weet niet wat je voor KVV geeft?
Reversed sneezing doet Lotje ook wel eens. Vooral bij opwinding. Haar hals zachtjes strelen helpt erg goed. En inderdaad de neusgaten even dichthouden.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door