Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Renza
#756588
Hoe kan ik het beste variatie aanbieden aan mijn honden zonder dat ze te kort komen in voeding?

Graag zou ik van jullie een soort van advies willen hoe ik het beste kan beginnen zonder te kort te schieten in voeding.

Ik heb Dexter een jack russel kruising van 13 kilo (6 jaar oud), dat is een normaal huis hondje met normaal energie verbruik.

Ik heb Diesel een amerikaanse stafford terrier, met een iets wat verhoogd energie verbruik.
Ze fietst mee 5x in de week (ong 5 a 7 km per dag) en daarnaast heeft ze nog 1x in de week behendigheids training.

Dan hebben we ook nog Renza, die fietst 2x in de week een kleine 4 km en we lopen elke dag 5 km met dr en daabij zwemt ze ook veel.
Verder neemt mijn vriendin haar regelmatig mee om te ravotten met haar hond. Verder doet Renza nog 2x in de week mee aan een training dat uit werkt naar appél pak en speur werk.
Kan dus stellen dat Renza verhoogde energie behoefte heeft.
Door roefus
#756637
Renza schreef: Hoe kan ik het beste variatie aanbieden aan mijn honden zonder dat ze te kort komen in voeding?

Graag zou ik van jullie een soort van advies willen hoe ik het beste kan beginnen zonder te kort te schieten in voeding.

Ik heb Dexter een jack russel kruising van 13 kilo (6 jaar oud), dat is een normaal huis hondje met normaal energie verbruik.

Ik heb Diesel een amerikaanse stafford terrier, met een iets wat verhoogd energie verbruik.
Ze fietst mee 5x in de week (ong 5 a 7 km per dag) en daarnaast heeft ze nog 1x in de week behendigheids training.

Dan hebben we ook nog Renza, die fietst 2x in de week een kleine 4 km en we lopen elke dag 5 km met dr en daabij zwemt ze ook veel.
Verder neemt mijn vriendin haar regelmatig mee om te ravotten met haar hond. Verder doet Renza nog 2x in de week mee aan een training dat uit werkt naar appél pak en speur werk.
Kan dus stellen dat Renza verhoogde energie behoefte heeft.

Misschien begrijp ik je vraag niet goed.
Als het om de variatie van de voeding gaat (vleesbotten, spiervlees, orgaanvlees), dan bereik je dat door van verschillende diersoorten (en vis)  gebruik te maken.
Als je bijvoorbeeld 50% bevleesde botten voert en daarnaast een 15% orgaanvlees, en voor de rest spiervlees met wat andere gezonde dingen (groente, eitje) dan komen je honden niets tekort.

Wat betreft de hoeveelheid, dat kan nogal afhankelijk per hond zijn.
Standaard wordt 2 tot 5% van het lichaamsgewicht als richtlijn genoemd.
Kleinere honden zitten vaak iets hoger dan grotere.
Een en ander is afhankelijk van de stofwisseling en uiteraard van het energie-verbruik.
Je zou voor jezelf dus per hond een percentage kunnen bepalen, en dit vervolgens wat opvoeren of minderen, als je ziet dat je hond te dun of te dik wordt.
Dat is 'met je ogen' voeren.
Percentages zijn slechts richtlijnen.

Barfplaats wordt gesponsord door