Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door marijke46
#750143
Tandvlees ontsteking bij katten is een pijnlijk en langdurige ziekte. Onze Tommie ( neef van mies ) is er mee begonnen. Na controle bleek het noodzakelijk om alle elementen in de bovenkaak te verwijderen. Na een controle ( rontgefnoto's ) of zijn hartspier het wel aankon, want zo'n operatie duurt gauw drie kwartier tot een uur, werd de beslissing genomen, we kozen voor de kaakoperatie.  Oke . Tommie had een iets wat verdikte hartspier, dus de operatie werd in twee gedeelten gedaan , eerst de ene kant , maand later de andere kant. Ontsteking zat ondertussen door zijn hele kaak. Eten kon hij niet meer, drinken werd zelfs moeilijk. Tussen het drinken door zat hij met zijn poot langs zijn bekkie te wrijven om pijn te verdrijven. Maar oke, Tommie werd ontdaan van kiezen en tanden , hoektanden behield hij omdat de wortels van deze tanden nog al doorgroeien in de kaak. Een paar maanden lang ging het goed, tot hij gigantisch begon te kwijlen, eten werd minder, je zag Tommie terug vallen van een flinke kater ( 8 kg.) tot een miniatuurtje , zijn laatste gewicht op de behandelbank bij de dierenarts was rond de 3.7 kg.  Oktober 2006 heb ik hem in moeten laten slapen, om langer lijden voor hem te besparen , verdriet was groot hier in huis , ondanks alles was hij wel ONS Tommie . Maar nu begint zijn nichtje , Mies , onze poes in huis , met het zelfde probleem. Maar aldoende leert men , bij Mies worden geen kiezen en tanden getrokken, we hebben gekozen voor injecties . om de 8 weken krijgt ze een injectie met Vetacortyl. Hier houdt ze het zo'n 8 weken mee uit, en dan zie je d'r terug vallen, niet meer eten en/of drinken , dus maar weer een afspraak maken met de dierenarts voor een nieuwe injectie. Via mijn zus, Tiny, hier ook bekend , heb ik vernomen om Mies druppels te geven Echinia Force. Met deze druppels ben ik gelijk gestart met de gegeven injectie op 23 april '07. Ik ben benieuwd of ze het nu langer volhoudt dan de 8 weken die we voorgeschreven hebben gekregen. Als andere mensen ervaring met dit probleem, kaak- of tandvleesontsteking bij katten , hoor ik hier graag over.
Door Suzan54
#750168
Ik heb er net een uitgebreid artikel over gelezen. Wat is dit een ramp voor de dieren en hun mensen. Zal ik het artikel voor je inscannen?

Ik wist niet dat dit ook met injecties onder controle te krijgen is. Het is een mix van een zwakke plek in het immuunsysteem en voedingsgewoontes. Ook is het een typische oudedagskwaal en mede daarom maak ik me altijd zo zorgen wanneer mensen het vaccineren afzweren. Die oudjes hebben medische zorg nodig en komen dan terwijl ze uit conditie zijn door hun ontstoken bekje in een da-praktijk waar niesziektevirussen kunnen dwarrelen...

Gelukkig is hier onze Murray van 13 de enige met zo'n soort probleem. Bij hem was een cortisonenkuur en het verwijderen en schoonmaken de oplossing. Het is nu ongeveer drie maanden geleden en ik ben best tevreden over hem alleen het barft niet zo goed zonder kiezen. Maar de engerd begint wel aan grote zaken dus ik moet goed opletten en hem naar voorgesneden eten loodsen.
Door Rosita
#751408
Bij Dayna is ook het hele gebit getrokken en alles zag er binnen no time mooi en rustig uit. Nu een jaar later is alles nog steeds mooi en rustig. Toen ik Dayna net had (alweer bijna 5 jaar geleden) zijn er 3 kiezen getrokken (de rest was goed schoongemaakt) en op deze plekken zaten daarna ook geen ontstekingen meer. Dayna had volgens de DA daarom een grote kans dat bij het trekken van het hele gebit alle ontstekingen zouden verdwijnen. Voor de operatie was ze altijd chagerijnig, at nooit echt vlot en schuurde heel vaak met haar bekje langs de krabpalen, maar daar is nu niets meer van over.
Door Cathy
#751423
Ik heb een Siamees gehad met deze ontsteking , het was een schat van een kat ik mocht overal aankomen , als het maar niet zijn bek was .
Ben met hem naar Utrecht geweest , advies was ook alles laten trekken , maar ik heb hem laten inslapen , kat was 12 jaar oud .

Gr Jet
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door