Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Inge*
#708431
Vandaag naar de DA gegaan omdat Garfield volgens mij een blaasontsteking had.  Hij keek nogal zielig de afgelopen dagen, zijn plas hield hij zo lang als hij kon op, om dan als hij echt niet meer kon netjes in (of naast  :-\) de bak te gaan... en dan vooral die om-bij-neer-te-vallen geur!! Ik had meteen door dat er wat mis was, want zijn plas ruikt nooit ZO scherp.
De DA nam zijn temperatuur, gelukkig geen verhoging.  Ging hij daar even op Garfield zen blaas duwen om een plasje te bekomen  :-\ Wat resulteerde in Garfield die van woede in mijn hand beet  >:(
Even testje ermee, resultaat: urine vol witte bloedcellen en ook een beetje albumine.
Garfield heeft dus 2 injecties met langdurig werkend antibioticum gehad, en hij moet nu elke dag 1 tabletje "Cystease" nemen (is een voedingssupplement), dat 3 weken lang en daarna om de dag tot de 90 tabletjes op zijn. 
Ik kreeg ook een zakje en blikje Hill's c/d "urinary care - struvite control" mee  ???
Hebben jullie eventueel tips want het voorstel van de DA om hem volledig op droogvoer te zetten, zodat hij meer zou gaan drinken, vind ik persoonlijk maar niks  >:(
Door *Robin*
#708451
Je hebt groot gelijk als je hem niet op die drogen meuk wil zetten! zou ik ook zeker sterk afraden hoor!

Probeer om hem zo veel mogelijk te laten drinken. Voeg water aan zijn voer toe, geef hem desnoods water met een paar druppies melk zodat hij denkt dat hij echt melk drinkt (als hij dit graag lust) je kan hem ook een rauw geklutst eitje geven met veel water. Of kookvocht van kip of rundsvlees.

Succes :)

Hoe gaat het nu met je hand? is het erg diep? :-\
Sterkte ermee hoor! :-*
Door *Inge*
#708522
Bedankt voor de tips.  Nee het is niet zo diep hoor. :-*

Ik ga die Hill's in de vuilbak kieperen denk ik, hij heeft er gisteren wat van gegeten en zit vandaag al met diarree  >:(
Maar is misschien ook een reactie op de antibiotica?
Door Lizzy
#708529
Trixie-Garfield schreef: Bedankt voor de tips.  Nee het is niet zo diep hoor. :-*

Ik ga die Hill's in de vuilbak kieperen denk ik, hij heeft er gisteren wat van gegeten en zit vandaag al met diarree  >:(
Maar is misschien ook een reactie op de antibiotica?
Heb je ervoor betaald? In dat geval zou ik het namelijk terugbrengen. En anders aan het asiel geven.

Ja, de diarree zal zeker een reactie op de AB zijn. Ik zou de kat zeker probiotica geven (goede bacterieen, zoals ze in Yakult zitten. Maar dan uit een capsule, zodat je het over het voer kunt gooien. Zit geen smaak aan dus dat eet je kat wel).
Door Mevroi Kruim
#708578
Meer gaan drinken door droogvoer  >:( >:( >:( hoe verzint 'ie het!
Katten drinken gewoon weinig van nature, hoe droger het voer hoe geconcentreerder de urine. Weet ik uit bittere ervaring.

Ik zou zeker nog vit. C en appelazijn bijvoeren, en evt. cranberry-capsules. Om de urine goed te verzuren. En wat Robin al zegt, zoveel mogelijk laten drinken.
Door Lizzy
#708596
Kruimel schreef: Meer gaan drinken door droogvoer  >:( >:( >:( hoe verzint 'ie het!
Katten drinken gewoon weinig van nature, hoe droger het voer hoe geconcentreerder de urine. Weet ik uit bittere ervaring.

Ik zou zeker nog vit. C en appelazijn bijvoeren, en evt. cranberry-capsules. Om de urine goed te verzuren. En wat Robin al zegt, zoveel mogelijk laten drinken.
Volgens mij stoppen ze in struviet-dieet-brokjes inderdaad een spulletje waardoor de hond/kat meer gaat drinken. Ja ja, hoe maf wil je het allemaal hebben....? En het komt bijna geen DA in 'm op dat de natuur gewoon de natuur is en de natuur gelaten moet worden....
Door Suzan54
#708603
Kruimel schreef: Meer gaan drinken door droogvoer  >:( >:( >:( hoe verzint 'ie het!
Katten drinken gewoon weinig van nature, hoe droger het voer hoe geconcentreerder de urine. Weet ik uit bittere ervaring.

Ik zou zeker nog vit. C en appelazijn bijvoeren, en evt. cranberry-capsules. Om de urine goed te verzuren. En wat Robin al zegt, zoveel mogelijk laten drinken.
Ik rolde hier ook al van mijn stoel. Hoe dom kan iemand zijn.
Pas wel op met de verzuurders. Die kunnen oxalaatstenen in de nieren veroorzaken en dan ben je verder van huis.
Er is wel struviet geconstateerd? Zo niet dan is extra nat vocht de oplossing. Als je ziet wat ik weet weg te mengen door de Carnibest. Best handig zo'n kant-en-klaar product. Kippennekjes met extra vocht gaat zo slecht.
Door Suzan54
#708605
Toen een door mij gefokt katertje na zes jaar dieet (kuipjes gelukkig) maar met een hoge dosering verzuurders op da-advies tegen de struviet met nieren vol oxalaatkristallen bleek te zitten, kregen zijn mensen het advies van die dierenarts om hem rosbief met zout te voeren om hem extra te laten drinken...
We zijn nu een jaar verder en hij leeft nog. Inmiddels wel een andere dierenarts en fatsoenlijke voeding: rauw en extra vocht.
Door *Inge*
#708621
Volgens mijn DA zit er in Hill's een zouterig smaakje, wat dus het drinken zou stimuleren.
Het was gelukkig maar een staal, zakje van 200g.  Ik denk dat ik het maar aan de poes van men tante ga brengen, da's ook een geholpen kater (die zal er wel op vliegen, die krijgt alleen tafelrestjes  ::))
Het pilletje dat ik hem nu 3 weken lang moet geven, heb ik daarstraks onder wat sheba gemengd en hij heeft het gelukkig binnen.
Ik geef 'm nu maar waar hij zin in heeft want hij doet zo zielig  :(
Ik denk dat hij straks ook een beetje soep krijgt, daar is hij ook verzot van en dat is dan ook weer wat extra vocht.
Door zurca
#708650
Ik had hier dus ook een kat met blaasproblemen en ik zal mij in de toekomst dus niet meer met een abkuur naar huis laten sturen...Een blaasontsteking bij een kat veroorzaakt door bacterien komt maar bij ong. 3% v/d katten voor. En dus heeft die abkuur totaal geen nut!!
Bij Noa was dit dus ook het geval en wij hebben dus ook zo'n week of drie lopen aanmodderen met abpillen. Na een echo bleek dus dat ze blaasstenen had en al zo groot dat deze niet meer uitgplast konden worden, dat werd dus een operatie :-X

Om je kat meer vocht binnen te laten krijgen; ik geef nu al mijn katten extra water door hun Bibi heen. En Noa krijgt Appelazijn erbij.
Door Suzan54
#708667
Ook al is de kwaliteit van droogvoer iets om 1000 vraagtekens bij te zetten, als knabbeltje voor de leuk, maak ik mijn dieren er wel blij mee. Ik eet ook niet doorlopend helemaal verantwoord :-)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door