Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#703267
Hallo allemaal,

Voor mijn studie veterinaire natuurgeneeskunde moet ik een literatuurstudie/verslag doen.
Aangezien bij mijn kat Damiaantje pas geleden nierfalen is vastgesteld wil ik graag over dit onderwerp de literatuurstudie doen, voor hem wil ik er alles over te weten komen!

Op dit forum is ook van alles te vinden, het is allemaal zo herkenbaar ook!

Nu wil ik jullie vragen mee te werken door een aantal vragen te beantwoorden om mijn studie zo compleet mogelijk te maken. Ik kan dan ook de praktijk vergelijken met wat er geschreven wordt door de artsen, farmaceutica en andere kenners.
Er mag hier geantwoord worden maar je mag ook mailen: [email protected]

Heel, heel hartelijk bedankt!
Patricia en Damiaantje


1. Wat is het geslacht van de kat?

2. Wat is de leeftijd van de kat?

3. Wanneer is het chronische nierfalen vastgesteld, hoe ben je erachter gekomen, welke    symptomen waren er aanwezig, hoe heeft de dierenarts de diagnose vastgesteld?

4. Waaruit bestaat de reguliere behandeling? (medicijnen, spoelen, vocht toedienen)

5. Waaruit bestaat de natuurgeneeskundige behandeling? (kruiden, homeo)

6. Worden de bloedwaardes regelmatig gecheckt, hoe vaak?

7. Heeft de kat een speciaal dieet, hoe is de voeding aangepast?

8. Zijn er nog andere maatregelen getroffen die niet hierboven vermeld staan?

9. Wat is denk je de oorzaak van het chronisch nierfalen bij katten?

10. Heeft de kat nog andere klachten, aandoeningen?
#703269
Ik heb er twee voor je. Alleen - gelukkig voor de kat - beginnend ouderdoms nierfalen dat bijzonder tijdig via de seniorencheck werd ontdekt.

1. Wat is het geslacht van de kat? Allebei poezen

2. Wat is de leeftijd van de kat? Elvira was 15 en Kelly 13 bij de ontdekking van het nierfalen

3. Wanneer is het chronische nierfalen vastgesteld, hoe ben je erachter gekomen, welke  symptomen waren er aanwezig, hoe heeft de dierenarts de diagnose vastgesteld?
Tijdens de seniorencheck. Geen symptomen.

4. Waaruit bestaat de reguliere behandeling? (medicijnen, spoelen, vocht toedienen)
Fortekor

5. Waaruit bestaat de natuurgeneeskundige behandeling? (kruiden, homeo)
Geen

6. Worden de bloedwaardes regelmatig gecheckt, hoe vaak?
Na de eerste diagnose niet meer.

7. Heeft de kat een speciaal dieet, hoe is de voeding aangepast?
De katten eten altijd al zoveel mogelijk vers en al iets natter dan normaal. Hooguit dat ik wat extra vocht aan hun eten toevoeg.

8. Zijn er nog andere maatregelen getroffen die niet hierboven vermeld staan?

9. Wat is denk je de oorzaak van het chronisch nierfalen bij katten?
Bij de meeste katten te kort aan vocht door het droogvoer, indirect door blaasgruisproblemen en blaasinfecties. De gevolgen van medicatie zoals narcoses. Elvira is meer dan eens aan kanker geopereerd geweest de afgelopen 6,5 jaar.

10. Heeft de kat nog andere klachten, aandoeningen? 
Beide poezen zijn geopereerd aan mamatumoren.
#705985
Ik heb er een.

1. Ex-kater.
2. Met 8 jaar blaasontsteking, nierontsteking, blaasgruis, wildplassen. Inmiddels 13
3. Een maand of 7 geleden. Symptomen: slecht eten, kotsen, algeheel zieke indruk maken. DA vond een schrompelnier en verhoogde crea en ureum.
4. Fortekor, 2,5 mg/dag
5. Solidago
6. Een keer gecheckt, binnenkort weer want hij is weer een tikkie mies en eet slechter.
7. Barf, sinds 5 jaar, na een epidemie aan blaas- en nierproblemen onder mijn 5 katten.
8. Nee
9. Brokken. Te droog, te basische urine door oderdaad aan graan. Hoe weet ik dit? Toen ikd e katten overzette op vers was het binnen een paar weken klaar met blaasontstekingen, gruis, nierproblemen. Dat is het enige dat ik veranderd heb in de behandeling van mijn katten.
10. Nop. Verder kerngezond. De da vond het moeilijk te geloven dat hij al 13 is.
#707694
Mijn kat leeft niet meer. Weet niet of ik mee mag doen. Kijk maar!
1. Wat is het geslacht van de kat?
Poes
2. Wat is de leeftijd van de kat?
Ze is op 19 jarige leeftijd overleden.
3. Wanneer is het chronische nierfalen vastgesteld, hoe ben je erachter gekomen, welke    symptomen waren er aanwezig, hoe heeft de dierenarts de diagnose vastgesteld?
Toen ze een jaar of 12 was. Ze begon meer te drinken. DA heeft bloedonderzoeken gedaan.
4. Waaruit bestaat de reguliere behandeling? (medicijnen, spoelen, vocht toedienen)
Fortekor.
5. Waaruit bestaat de natuurgeneeskundige behandeling? (kruiden, homeo)
Solidago
6. Worden de bloedwaardes regelmatig gecheckt, hoe vaak?
Werden af en toe gecontroleerd.
7. Heeft de kat een speciaal dieet, hoe is de voeding aangepast?
Ze is op rauw/vers gezet (voorheen weigerde ze deze voeding. De dag dat er nierproblemen zijn geconstateerd is de dag dat ze het voer wel at).
8. Zijn er nog andere maatregelen getroffen die niet hierboven vermeld staan?
Nee.
9. Wat is denk je de oorzaak van het chronisch nierfalen bij katten?
Brokken en mogelijk inentingen. Ik heb 1 kat gehad (heeeeel lang geleden, ken de details niet meer: is na een enting overleden aan een acuut nierprobleemm op 7 jarige leeftijd. Ik wijd dat aan de enting. DA natuurlijk niet).
10. Heeft de kat nog andere klachten, aandoeningen?
In 2005 acute (perifere) polyneuropathie gehad.
#707765
1. Geslacht: poes.


2. Leeftijd: bijna 13 jaar

3. Wanneer is het chronische nierfalen vastgesteld, hoe ben je erachter gekomen, welke    symptomen waren er aanwezig, hoe heeft de dierenarts de diagnose vastgesteld?
Bij toeval ontdekt op de leeftijd van 10-11 jaar, poes vermagerde, DA en ik waren bezig met voedselintolerantie en voor de zekerheid bloedonderzoek, hieruit kwamen afwijkende nierwaardes.

4. Behandeling: Fortekor

5. Waaruit bestaat de natuurgeneeskundige behandeling: geen

6. Worden de bloedwaardes regelmatig gecheckt, hoe vaak: nee, totaal 3x gecheckt daarna niet meer (nu ca 1.5 jaar niet meer).

7. Heeft de kat een speciaal dieet, hoe is de voeding aangepast: zij heeft voedselintolerantie en eet daarvoor vers (Carnibest Lam & Rijst) en dat ben ik blijven geven.

8. Zijn er nog andere maatregelen getroffen die niet hierboven vermeld staan? Nee

9. Wat is denk je de oorzaak van het chronisch nierfalen bij katten?
In zijn algemeenheid kan ik daar neit over oordelen. Bi mijn poes vind ik het frappant dat een aantal van haar kinderen ook nierproblemen hebben en denk i kdat er een erfelijk component meespeelt. Verder denk ik dat het ook door brokken eten omt en doordat katten vaak te weinig daarbij drinken. Voor onze poes moet ik zeggen dat zij altijd goed gedronken heeft toen zij nog brokken at.

10. Heeft de kat nog andere klachten, aandoeningen?
Voedselallergie


Succes met je studie!
#708141
Bedankt tot zover voor jullie reacties. Ik ben mijn verslag op dit moment aan het uitwerken en jullie reacties kan ik goed gebruiken om de theorie/visies van "kenners" te vergelijken met de praktijk.
Als het af en goedgekeurd is zal ik een link plaatsen voor de eventuele geinteresseerden.
Maar natuurlijk hoop ik op meer reacties  ;)

Met mijn eigen kat gaat het niet zo vind ik...Hij is echt graatmager, eet toch wel maar het kaarsje is zachtjes aan het doven lijkt het wel.....Vind het erg moeilijk om voor hem te beslissen wanneer hem moeten laten gaan :'(
#708175
Ik hoop dat het nog meevalt met je kat, net als met onze Franny.
Onze Franny was graatmage, lusteloos, wilde niet eten.
Met kvv enFortekor is ze helemaal getransformeerd in een poes die je zo 3 jaar als leeftijd zou geven en ze is al bijna 13!
#710823
1. Wat is het geslacht van de kat? Ex-kater

2. Wat is de leeftijd van de kat? Overleden op 16,5 jarige-leeftijd.

3. Wanneer is het chronische nierfalen vastgesteld, hoe ben je erachter gekomen, welke    symptomen waren er aanwezig, hoe heeft de dierenarts de diagnose vastgesteld? Op 15,5 jarige leeftijd. Heel veel drinken en heel veel plassen. Diagnose vastgesteld middels bloeddonderzoek Urea en Crea.

4. Waaruit bestaat de reguliere behandeling? (medicijnen, spoelen, vocht toedienen). Fortekor en Ipakitine.

5. Waaruit bestaat de natuurgeneeskundige behandeling? (kruiden, homeo). Blaas en niercompositum, Lespedeza sieboldi, Lactulose (tegen harde poep), Nux Vomica D6 (tegen misselijkheid)

6. Worden de bloedwaardes regelmatig gecheckt, hoe vaak? Na eerste meting na 6 maanden, daarna na 1 maand, toen 2 maanden en daarna 2 x na 1 maand.

7. Heeft de kat een speciaal dieet, hoe is de voeding aangepast? Blik voer en brokken DA at hij niet. Eerst heel veel afgevallen. Daarna weer regulier natvoer en vers vlees en geklaarde boter.

8. Zijn er nog andere maatregelen getroffen die niet hierboven vermeld staan?
Meer drinkbakken neergezet op verschillende plaatsen.

9. Wat is denk je de oorzaak van het chronisch nierfalen bij katten? Het van nature te weinig drinken. Katers en (raskatten) vaker last van aandoeningen urinewegen. Indien alleen brokken, te droog.

10. Heeft de kat nog andere klachten, aandoeningen? Zoals hierboven omschreven vaker last van aandoeningen urinewegen.
#710829
Patricia67 schreef: Met mijn eigen kat gaat het niet zo vind ik...Hij is echt graatmager, eet toch wel maar het kaarsje is zachtjes aan het doven lijkt het wel.....Vind het erg moeilijk om voor hem te beslissen wanneer hem moeten laten gaan :'(
Met nierkatten kan het echt op en neer gaan. De ene keer is hij slecht en dan opeens gaat het weer beter. Hou vol. En hij moet eten. Geef hem wat hij lekker vindt. Het is belangrijker dat hij eet, dan wat hij eet. En geef hem anders Ghee of Geklaarde boter erbij voor de kalorieën. Ik hoop echt dat het weer beter zal gaan met je kat en succes met je onderzoek.
#711291
Misty schreef: Met nierkatten kan het echt op en neer gaan. De ene keer is hij slecht en dan opeens gaat het weer beter. Hou vol. En hij moet eten. Geef hem wat hij lekker vindt. Het is belangrijker dat hij eet, dan wat hij eet. En geef hem anders Ghee of Geklaarde boter erbij voor de kalorieën. Ik hoop echt dat het weer beter zal gaan met je kat en succes met je onderzoek.
Hij eet wel ja, vooral de dieetbrokjes van RC. Dus die krijgt hij van mij, juist omdat ie ze lekker vindt. Drinken doet ie ook en gisteren heeft ie weer eens ouderwets lekker gekrabt aan de paal, leefde zich helemaal uit :) Dat soort momentjes doet me goed, dan huil ik weer maar dan omdat ik blij ben! Bedankt voor je medwerking!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door