Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#697196
Hallo,

Ik heb gezocht naar mijn vraag maar ben niet echt een duidelijk antwoord tegen gekomen, vandaar dat ik het plaats.
Sorry als ik beter had moeten zoeken, maar weet niet waar  :(

Hoe zit dat nou toch met de afbraak van Thiamine door rauwe vis?
En daarnaast de afbraak van biotine door avitine in rauwe eieren en eendagskuikens?
Als je je kat af en toe een visje geeft, en af en toe een rauw ei, naast de KVV (carnibest) wat wij doen, is daar toch niet veel mis mee?
Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

Naast af en toe een stukje vis en ei, krijgt ze ook kippennekken, eigen gevangen muizen, vogeltjes en jawel een eigen gevangen konijntje  :-\ (dat vond haar baasje iets minder geweldig, zo'n lief klein donzig warm maar hartstikke dood konijntje)

Groetjes,
Roos  :)
#697327
Ik vind dat wat ze nu krijgen er prima uitziet, als je gevarieerd voert krijg je niet snel afbraak en tekorten. twee keer in de week een eitje is heel gezond. De biotine in het eigeel overtreft de avidine in het eiwit dus het heft elkaar op. over thiamine weet ik eigenlijk niets te zeggen... :-\ maar 1 keer in de week een maaltijdje vis is prima en dat zelf gevangen voer... dat is al helemaal geweldig!!! ach, ik kijk niet meer op of om van een konijntje, ik heb zelf nog een half konijntje van zo'n 1 week oud in de koelkast liggen ;) die volwassenen eet Roxy niet graag maar zo'n baby'tje gaat er prima in ;D :-[ :D
#697332
roos79 schreef: Hallo,

Ik heb gezocht naar mijn vraag maar ben niet echt een duidelijk antwoord tegen gekomen, vandaar dat ik het plaats.
Sorry als ik beter had moeten zoeken, maar weet niet waar :(

Hoe zit dat nou toch met de afbraak van Thiamine door rauwe vis?
En daarnaast de afbraak van biotine door avitine in rauwe eieren en eendagskuikens?
Als je je kat af en toe een visje geeft, en af en toe een rauw ei, naast de KVV (carnibest) wat wij doen, is daar toch niet veel mis mee?
Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

Naast af en toe een stukje vis en ei, krijgt ze ook kippennekken, eigen gevangen muizen, vogeltjes en jawel een eigen gevangen konijntje :-\ (dat vond haar baasje iets minder geweldig, zo'n lief klein donzig warm maar hartstikke dood konijntje)

Groetjes,
Roos :)
De meest uitgebreide discussie (tot en met berekeningen zelfs over de hoeveelheid biotine) in ei kun je hier vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 423.0.html (ik weet waar ik moet zoeken, dus dat scheelt :)).

Qua vis: dit geldt eigenlijk bovenal voor zoetwatervis en haring. Maar, als je de hele vis voert, schijnt het weer mee te vallen. En nou schijnt vette vis weer enorm de behoefte aan vitamine E te vergroten, etc. Dus al met al denk ik dat je het heel simpel moet zien: Je moet gewoon zekerheidshalve niet teveel rauwe vis voeren, zeker geen zoetwatervis. Een keer per week vis is zat (dit is overigens waarom ik dus 1, maximaal 2 keer per week vis adviseert bij honden en katten).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door