Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door erix4u
#687190
Hoi,
Ik ben (nog) geen barfer, maar ik heb wel een vraag in hoeverre barfen kan helpen.
Wij hebben een mix mechelse/hollandse herder die nu al ruim een jaar (hij is drie) afwisselend poept en eet.

Hij kreeg altijd dezelfde brokken maar wilde in een keer twee dagen niks eten, ging dan aan de dunne en daarna at hij weer goed, dan ging de ontlasting ook weer een paar dagen goed en dan begon het feest weer van voren af aan.
Regelmatig ziet het er ook meer uit als een klisma als hij gaat poepen.

Op een gegeven moment ermee bij de dierenarts geweest, deze dacht aan een eiwit allergie of intollerantie.  Dus kreeg hij speciaal voer. Daarmee ging het dan een week of anderhalf goed, maar dan begon het weer opnieuw. Daarmee dus weer terug naar de dierenarts.
Misschien toch een andere brok... Ook weer speciaal voer.  (ondertussen zit je dan op voer van 40 euro voor 6 kilo)  Hetzelfde verhaal, anderhalve week goed en dan weer afwisselend normaal poepen/eten)  Dus we hadden ondertussen ook zoiets dat we zelf ook wel op zoek konden naar andere brokken. We hebben het afgelopen jaar wat gevarieerd met maar steeds wel een periode van zo'n twee a drie maanden dezelfde brokken gehouden.  Hij reageert op alles hetzelfde.

Het gekke is wel dat Beau er verder geen problemen mee lijkt te hebben. Als we gaan lopen is ie lekker actief, wil graag spelen. Zijn vacht ziet er perfect uit en we zien hem nooit krabben ofzo.
Het enige is dat hij zo mager blijft als een lat. Je kan zijn ribben voelen als je hem aait.
Nou hoeft hij van mij ook geen westeuropees welvaartsbuikje te hebben overigens maar het is wel vervelend als anderen me erop aanspreken dat ie zo mager is. Weer anderen zeggen overigens dat ie er juist zo goed uitziet. Dus ik weet het ook niet meer.
De dierenarts vond dat ie niet te dik was in ieder geval maar zei ook niet dat ie té mager was.

Vanaf de week voor kerst zijn we nu bezig om hem alleen kipfilet met rijst te geven. Zijn ontlasting is nu behalve knalgeel nog steeds vaak wel wat dun, maar zo'n klisma als voorheen heb ik niet meer gezien. Voor wat zijn eetlust betreft had hij alleen de derde dag er even geen zin in en duurde het dus de hele dag voordat ie zijn bak leeg had. Maar sindsdien eet hij het direct op als ie het krijgt. (twee keer op een dag) :)
Nu zit ik eigenlijk met de vraag hoe nu verder. De dierenarts durf ik het eigenlijk niet te vertellen want die is volgens mij meer voor "hoogwaardige" brokken.
Ik heb zelf het idee dit nog zo'n drie weken vol te houden om te zien of het goed blijft gaan. Daarna weet ik nog niet precies.  Is versvoer een optie? Ik heb zelf niet zo'n zin om de komende paar jaar iedere dag rijst voor hem te koken.
Of zijn er andere goede ideeen?
Laatst gewijzigd door erix4u op zo 07 jan 2007, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#687226
Ik heb een soortgelijke ervaring met mijn honden gehad. Veel diaree met als gevolg ander gezondheidsproblemen. Ik heb ze ook weken alleen maar gekookte kipfilet (ik ga ervan uit dat jij de kipfilet ook kookt) en rijst gegeven, totdat ik er achter kwam dat je hond dan grote tekorten krijgt. Je kan je hond geen leven lang kipfilet en rijst geven. Dankzij het advies dat ik op deze site gekregen heb ben ik 2 jaar geleden van de ene op de andere dag van brok, kipfilet en rijst overgestapt op carnibest en zelf samenstellen. Vanaf het moment dat mijn honden vers vlees kregen hebben zij geen maagproblemen meer gehad.  Wanneer ik jou een advies mag geven dan zou ik stoppen met kipfilet en rijst (en met brokken) en maandag nog overstappen op kant en klaar vers vlees (zoals bv carnibest of Bibi; de verschillende soorten KVV en waar je ze kan kopen staan hier op de site vermeld)
Door Fido
#687231
is er al eens een ontlastingsonderzoek geweest? bv zoiets simpels als een giardia test?
Het lijkt me fijn om eerst te gaan uitsluiten dat de hond geen besmetting heeft en die gele ontlasting is ook niet bepaald een kleurtje die je uit de hond wil zien komen, integendeel knal gele ontlasting is FOUT.

Je geeft aan dat je hond voor de rest "gezond" oogt en doet en ik begrijp dat je een beetje da moe bent ;) dan kan je de aankomende dagen proberen alleen rauwe voeding te geven en kijken of de ontlasting verbeterd (geen brokje of koekje erin). Als het niet verbeterd of de hond verslechterd dan zou ik erop staan dat er goed en desnoods uitgebreid onderzoek gedaan wordt waarom jouw hond recividerende diarree en gele ontlasting heeft!
Gebruikersavatar
Door pike
#687241
In PIke zijn pre-barf tijdperk moest ik ook regelmatig gekookte kip met rijst geven vanwege telkens weer diarree. Daarop poepte hij ook altijd echt geel. En ook te dun trouwens.  En toen ik door mijn eigen langkorrelrijst heen was en voor hem goedkope gebroken rijst kocht spoot het er knalgeel uit. Wat mij toen op het idee bracht dat hij wel eens niet tegen rijst zou kunnen, en ik op zoek ging naar voer zonder rijst. En dat werd toen BARF via KVV. En na 3,5 jaar sukkelen met eten en ontlasting heeft Pike sindsdien dus geen problemen meer gehad.
En hij was ook altijd mager. Niet té mager, maar de da zei altijd: hij moet niet nóg magerder worden hoor! Maar ik kreeg er geen gram bij. En nu? Een week geleden heb ik zijn percentage BARF omlaag gebracht. Want hij begon wel wat zwaar te worden vond ik. Donderdag moest ik naar de da want hij had zijn oog bezeerd. Ik vroeg gelijk wat hij van zijn voedingstoestand vond. Wat denk je dat hij zegt? Hij zit aan zijn max, hij moet niet nog zwaarder worden! Ik heb er nog maar wat extra afgehaald!
#687369
Misschien toch even een algeheel bloedonderzoek doen, wie weet is er iets anders aan de hand. Ik ben ook een jaar aan het zoeken geweest, wat mijn sheltie had. Ze had ook perioden van Diarree, dan was het weer goed, dan weer diarree. Aan de hand van het bloedonderzoek zag je dat er toch iets niet goed was.

Daarna is er een echo bij haar gemaakt en een deel van de alvleesklier is verwijderd inclusief de hele baarmoeder.

Het zou best kunnen dat er iets speelt dat hij bijvoorbeeld ergens een ontsteking heeft.

Gr. jacqueline
#687454
Fido schreef: is er al eens een ontlastingsonderzoek geweest? bv zoiets simpels als een giardia test?
Het lijkt me fijn om eerst te gaan uitsluiten dat de hond geen besmetting heeft en die gele ontlasting is ook niet bepaald een kleurtje die je uit de hond wil zien komen, integendeel knal gele ontlasting is FOUT.
Tijdens de gekookte witte rijst en kipfilet episode die zo'n 6 weken duurde hebben mijn 2 honden de hele tijd knal gele ontlasting gehad. Na 2 dagen CB had de ontlasting een normale (bruine) kleur. Ik was en ben nog steeds in de veronderstelling dat de rijst en kip de gele ontlasting veroorzaakt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door