Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#685219
Wij hebben een Chihuahua Ambertje van 9 1/2e maand.
Soms krijgt zij een soort stuiptrekkinkjes of trilt zij. Mensen zeggen dan dat zij het koud heeft etc. Dit is niet zo. Ik heb ergens gelezen dat deze hondjes een tekort kunnen hebben aan een mineraal (bijv. magnesium).  Ook tijdens bevallingen kunnen ze erin blijven en moet er magnesium toegevoegd worden heb ik gelezen. Is er iemand die hier meer van weet? Hoe is dit op te lossen. Het lijkt mij dat er veel energie verloren gaat. Zij krijgt Pedigree voeding. Kan het aan de voeding liggen?
Verder zie ik dat zij op sommige plaatsen twee tanden heeft. Bijvoorbeeld de hoektanden. Het is moeilij om te kijken omdat zij echt tegenstribbelt en watervlug is. Het is echt een schatje.
Ik hoop dat iemand ons kan helpen.
Groetjes,
Diane & Claudia & Ambertje
#685238
Claudia en Diane schreef: Wij hebben een Chihuahua Ambertje van 9 1/2e maand.
Soms krijgt zij een soort stuiptrekkinkjes of trilt zij. Mensen zeggen dan dat zij het koud heeft etc. Dit is niet zo.
Hoe weet je dat zo zeker dan? Kleine hondjes met weinig vacht kunnen het heus koud hebben hoor.
Heb je al is 'n warm jasje of truitje geprobeerd om te zien of ze dan evengoed trilt?
Ik heb ergens gelezen dat deze hondjes een tekort kunnen hebben aan een mineraal (bijv. magnesium).  Ook tijdens bevallingen kunnen ze erin blijven en moet er magnesium toegevoegd worden heb ik gelezen. Is er iemand die hier meer van weet? Hoe is dit op te lossen. Het lijkt mij dat er veel energie verloren gaat.

Sorry...daar weet ik geen antwoord voor..
Zij krijgt Pedigree voeding. Kan het aan de voeding liggen?
Hier op Barfplaats worden de honden rauw vers voer gevoerd, geen blik of brok,dus als je rauw voer wil gaan geven dan kan je merken of dat beter voor haar is als wat je nu geeft.
Verder zie ik dat zij op sommige plaatsen twee tanden heeft. Bijvoorbeeld de hoektanden. Het is moeilij om te kijken omdat zij echt tegenstribbelt en watervlug is.

Bedoel je 'n dubbelle rij met tanden? Waar de melktandjes er ook nog in zitten terwijl de echte tanden er ook al zijn?
Misschien door de DA de melktanden er uit laten halen lijkt mij.
#685309
Bedankt voor de reacties,

Wat het trillen betreft, dit gebeurt ook als zij lekker warm ligt en ook net uitgelaten is, dus daar kan het niet aan liggen. Truien etc. heeft ze regelmatig aan, mits het niet koud is.

Wat het rauwe vlees betreft is mijn vraag welk vlees is het beste dan, moet je varieren?

Wat de tanden betreft, ik heb morgen een afspraak met de dierenarts.

Jammer dat er geen antwoord is op het vitamine/mineralen gebied, misschien komt een van jullie iets daaromtrent tegen op het internet, dan hoor ik dit graag.

Nog een vraag ik heb geprobeerd een foto te plaatsen, dit is mij nog niet gelukt.
Kan miemand mij hierbij helpen?

Groetjes,
Diane & Claudia & Ambertje
#685397
Er zijn hier meerdere vers-voerders met sjiwawa's die weten vast wel meer over de speciale problemen met het voeren van zo'n dwergje. Als ik me goed herinner hebben ze moeite met de bloedsuikerspiegel op peil houden, dus moeite met het vrijmaken van glucose als brandstof voor de cellen uit opgeslagen vet. Andere honden kunnen dat heel goed, veel beter dan mensen, daarom kunnen ze rustig een of zelfs meer dagen vasten als ze daaraan gewend zijn, zonder dat ze daar akelig of beroerd van worden zoals mensen. Maar de kabouters missen daar een of ander gen, waardoor ze meerdere maaltijden per dag moeten eten om te zorgen dat hun bloedsuikergehalte niet te ver daalt. Een symptoom daarvan is het koud krijgen, ook als de omgeving warm is (herinner ik me nog van mijn sapkuren  :-X).
#685441
Een chihuahuapup kan soms niet goed zijn/haar bloedsuikergehalte op peil houden. Dat kan bij stress, kou, uren geen voedsel enz voorkomen. Dan kan het bloedsuikergehalte te laag worden. De pup wordt dan sloom, drinkt niet meer en eet niet meer en kan in shock raken en zo dood gaan. Meestal moet je echt oppassen tot ongeveer 6 maanden en daarna natuurlijk ook nog wel. Je moet wel oppassen als een chihuahua echt aan de diaree is, ze zijn zo maar uitgedroogd. Ik heb altijd druivensuiker in huis en ik heb er ook al wel eens gebruik van gemaakt. Er zijn fokkers die adviseren om tot een leeftijd van 6 maanden 1  eetlepel  druivensuiker in een half liter water te doen. Ik geef mijn hondjes een paar keer per dag eten om hun bloedsuikergehalte op peil te houden. Mijn chihuahua's eten Duck, Rodi, wel eens smuldier. Ik heb wel verschillende soorten van Rodi en Duck, dat gebruik ik gewoon door elkaar en dan wel de complete soorten. Ze smullen ervan. Een likje joghurt of een eitje of een heel klein ietsje van ons eten (groente) vinden ze ook heerlijk.
Het kan zijn dat de dubbele tanden nog gewoon uitvallen. Je zou ook nog tot een jaar kunnen wachten of de rest er nog uitgaat. Ik ben niet zo snel met tanden trekken, ik heb liever geen hondje onder narcose. Dat kun je het beste met de da overleggen. Chihuahua's zijn wel hondjes die snel trillen of rillen. Stuiptrekkinkjes , dat weet ik niet. Wat bedoel je daar precies mee?
Ik heb vroeger van de fokker de raad gekregen om de hondjes kaas te geven, jonge kaas. Dat heb ik erin gehouden, elke dag als ik eten kook dan staan ze naast me voor het aanrecht en dan krijgen ze allemaal een paar kleine stukjes jonge kaas.
Laatst gewijzigd door catokatink op do 04 jan 2007, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#685479
Ik had wat verder gezocht naar de magnesium,maar kan nergens vinden waarom Chihuahua's daar tekort aan hebben, misschien weet je nog waar je dat hebt gelezen?

De reacties van Kruimel en catokatink zeggen al wat je bij kleine hondjes kan doen om bloedsuikergehalte op peil houden.
zie ook:
The Chihuahua tendency to shiver or tremble is not a health issue but takes place when the dog is excited or stressed. One explanation is the toy dogs have a higher metabolism and so dissipate body heat faster than larger dogs. Shivering helps to generate body heat – that’s why people shiver when we are cold. However, rapid dissipation of body heat is a distinct disadvantage in cool or cold climates, so Chihuahuas should always be protected when taken outdoors in these areas. Fortunately, there are dozens of styles of protective sweaters available.
http://www.canismajor.com/dog/chihua.html#Health

Ik geef wel cottage cheese,maar geen gewone kaas, wanneer je dat wel geeft, geef niet te veel, want kaas werkt verstoppend bij de hond....

En wanneer de hond last heeft van dubbele rij tanden dan zou ik er dus wel wat aan laten doen. :-\
#685559
Van magnesium is mij ook niets bekend, ik denk toch dat het bloedsuikergehalte bedoeld wordt.
Aan dubbele tanden moet ook wel wat gedaan worden maar ik heb zo vaak meegemaakt bij onze hondjes dat na 9 maanden nog ineens alles er vanzelf uitging.
#685583
Bedankt voor de geruststelling, ik had al een afspraak met de arts gemaakt en hij vertelde mij dat ik ook langs kon komen als Ambertje 1 jaar is. Dus nu kan ik nog even afwachten en die dure grap uitstellen of afstellen. We zien wel.
Heb jij ook chi's?
Dit is ons eerste schatje, maar we zijn helemaal verkocht. Ik zou graag een foto plaatsen, maar weet niet hoe. Ambertje heb ik aangeschaf in juli voor mijn inmiddels 14 maanden invalide dochter van 20 jaar. Zij is van 12 meter naar beneden gekomen 1--11-2005. Eigenlijk is het een beetje teveel in deze zware tijd, maar ook weer een heel groot lichtpuntje.
[
Ik zou graag wat foto's platsen maar weet niet hoe.
Groetjes,
diane & Claudia & Ambertje
#685588
Claudia en Diane schreef: Wij hebben een Chihuahua Ambertje van 9 1/2e maand.
Soms krijgt zij een soort stuiptrekkinkjes of trilt zij. Mensen zeggen dan dat zij het koud heeft etc. Dit is niet zo. Ik heb ergens gelezen dat deze hondjes een tekort kunnen hebben aan een mineraal (bijv. magnesium).  Ook tijdens bevallingen kunnen ze erin blijven en moet er magnesium toegevoegd worden heb ik gelezen.
Bedoel je hiermee eclampsie? Dat kunnen zogende teven krijgen door een gebrek aan of te weing calcium in het bloed.
Dan krijgen ze spiertrekkingen en stuiptrekkingen en kunnen overlijden. Het is mij niet bekend of eclampsie buiten de zoogperiode voor kan komen.
#685643
Inderdaad moet het dan calcium zijn. Tijdens bevalling en zoogperiode. Maar waarom zouden deze hondjes het niet al een beetje kunnen hebben een calciumtekort (chronisch)?
Hoe verklaar je dan als de kamer gewoon goed verwarmd is het lievertje toch die gekke stuipachtige trillingkjes en trekkinkjes heeft?
Als dit al een zwakke schakel is bij deze beestjes waarom dan niet als je constateert dat ze trilt, trekt etc. dit iets verhogen?
Het is alleen zo lastig omdat het van die kleintjes zijn. Een grote hond af en toe eens een pil geven is iets heel anders dan bij deze mini's onder de honden.

Er bestaat van orthica een softgel calcium, ik ga eens kijken hoe het gaat als ik daar een druppel op een lekker hapje van geef, misschien is het trillen wel direct over na een paar minuten als het opgenomen is.
Groetjes en sorry voor de vergissing Magnesium/calcium, hoewel deze twee wel samen gebruikt dienen te worden voor de opname.
#685918
Heb jij een hond met stamboom en zo ja wat zegt de fokker dan? Dat is toch de eerste persoon waar je  iets aan vraagt als er iets is.
Ik heb een hele goede raad voor je. Kijk hier eens onder kant en klaar vers vlees. Daar zie je versvlees voor beginners en merken versvlees voeding enz. Toen ik dit forum ontdekte heb ik werkelijk dagen achter elkaar alles gelezen. Ik vond brokken en blikken toch al troep, vroeger kregen de honden dat ook niet, dus dit was en is een forum naar mijn hart.
Ik ben altijd gewaarschuwd om geen extra kalk toe te voegen, daarom kregen de pups bij de fokker wat kaas en ben ik dat later blijven doen, puur uit gewoonte en ze vinden het lekker. Je zou beter van voer kunnen veranderen want wat je nu geeft is ook niet om over naar huis te schrijven. Het kan zijn dat dat de problemen veroorzaakt, je weet het niet. Het is  heel goed mogelijk dat het eten tekort schiet en dan ben je hier op het juiste forum. Dus, ik zou zeggen, spit het forum door.
Als een chihuahua gewoon eens rilt of trilt is dat meestal toch van emotie of kou.
Ik heb nog 10 chihuahua's. Helaas hebben we het afgelopen jaar er twee moeten begraven, zo gaat het jammer genoeg.
Door Timmy
#685972
Een magnesiumtekort kan o.a. tot epileptiforme aanvallen en neuromusculaire excitatie leiden. Voordat je met mineralen aan de gang gaat, zou ik toch eerst eens laten onderzoeken of dat werkelijk het probleem is...

Gr.
Linda
#686007
Ik heb hier ook 2 chihuahua's. Dat trillen is idd als ze het koud hebben of het zijn spanningen. Soms hebben ze het ook als ze bij me op schoot liggen maar met een dekentje erover gaat het weer over. Ik geef mijn hondjes carnibest, en dat gaat heel erg goed. Als je een pup hebt moet je er iig voor zorgen dat ze voldoende eten over de hele dag vanwege suikertekort. Verder kun je ze gewoon wat meer eten geven als gemiddeld omdat ze heel snel energie verbranden. Ze hebben het snel koud en verbranden ook veel meer. Als ze normaal goed voedsel krijgen kunnen ze eigenlijk niks te kort komen. En wat het gebit betreft, het gebeurt wel eens dat er een paar melktanden blijven staan. Je moet even met je DA overleggen wanneer de beste tijd is om die eventueel te laten verwijderen. Bij mijn oudste chihuahua is dit ook gedaan en dat ging perfect. Hij was toen zo rond de 8 maanden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door