Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door oebaya
#680771
Lees hier over ghee als vetbron en ook over een kat die het niet lust. Maar aangezien ghee niets anders is, dan geklaarde boter die in de Indiase keuken wordt gebruikt om te koken (in winkels met Indiase voedingsmiddelen kan je blikken in alle soorten en maten krijgen). Maar de goedkopere soorten ghee zijn van margarine, de dure van roomboter.
Het kan dus best zijn, dat katten geen ghee van margarine lusten, terwijl als je die van roomboter zou nemen, ze het wel eten.
Zou het eens met een beetje uitproberen. Aangezien ghee niets anders is dan geklaarde boter maak je het makkelijk zelf: smelt de boter en verhit hem, maar hij mag niet bruisen of bruin worden. Het water is er dan uit en als je hem weer op laat stijven heb je ghee.
gr.
Nicolette
Door jet
#682222
halllo,

waarvoor wordt ghee gebruikt bij katten ?


          ;) gr jet
Door Mevroi Kruim
#682294
jet schreef: halllo,

waarvoor wordt ghee gebruikt bij katten ?


           ;) gr jet
Voor katten met ernstig nierfalen die eiwit-beperkt moeten eten en daardoor ook te weinig vet binnenkrijgen. DIe katten vermageren vaak erg en hebben weinig eetlust en dan is ghee een goeie energie-bron.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#684014
Wat is het voordeel van ghee ten opzichte van gewone boter, als het verschil hem alleen zit in de hoeveelheid water die erin zit?
Door aaltje
#684028
niet alleen het water, maar ook de melkbestanddelen worden eruit gehaald. Wat je dan overhoud is vet. Het is daardoor ook heel lang te bewaren.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#684044
Aangezien ik hier een hond heb met nierfalen, vind ik dit wel interessant.
Maar ik begrijp het niet helemaal, denk ik.

Je verhit de boter en dan zijn de melkbestanddelen eruit? Waar blijven die dan?
En wat zou daar dan het voordeel van zijn?
Of geldt dat van die melkbestanddelen alleen voor de ghee die je in de winkel koopt?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#684125
Sanyo schreef: Aangezien ik hier een hond heb met nierfalen, vind ik dit wel interessant.
Maar ik begrijp het niet helemaal, denk ik.

Je verhit de boter en dan zijn de melkbestanddelen eruit? Waar blijven die dan?
En wat zou daar dan het voordeel van zijn?
Of geldt dat van die melkbestanddelen alleen voor de ghee die je in de winkel koopt?

Melkbestandelen zijn namelijk helemaal niet goed, dus hoe minder hoe beter.
Door 202Spots
#684129
Sanyo schreef: Aangezien ik hier een hond heb met nierfalen, vind ik dit wel interessant.
Maar ik begrijp het niet helemaal, denk ik.

Je verhit de boter en dan zijn de melkbestanddelen eruit? Waar blijven die dan?
En wat zou daar dan het voordeel van zijn?
Of geldt dat van die melkbestanddelen alleen voor de ghee die je in de winkel koopt?
Ghee
Ghee is een Indiase vorm van geklaarde boter. Ghee kan tot hogere temperaturen verhit worden dan boter en wordt in India onder andere gebruikt voor frituren en braden.

Anders dan bij het maken van geklaarde boter, waarbij het vocht van het botervet wordt gescheiden door het smelten en weer laten afkoelen van de boter waarna het op het water drijvende botervet kan worden afgeschept, wordt voor ghee de boter net zo lang verhit totdat al het water verdampt is. Door die langere verhitting krijgt ghee zijn typische nootachtige aroma.

Net zoals er naast boter margarine bestaat, is er ook plantaardige ghee op de markt.

Ghee wordt geproduceerd door boter te laten smelten en te verhitten totdat het water verdampt is, maar de boter nog niet gebruind is. De melkproteïnen van de boter zinken dan naar de bodem van de pan waardoor nadat het water verdampt is het pure vet bovenaan afgegoten kan worden. Eventueel kan het botervet nog door een doek worden gezeefd om de laatste verontreinigingen te verwijderen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ghee
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#684197
Hoi,
helaas vind mijn kat het helamaal niks!
Gelukkig kan ik het gewoon in de keuken gebruiken :-)
Inge
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door