Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Saartje
#678101
Hallo allemaal,
ik heb 6 katten en 4 er van zitten op versvoer, maar 2 niet die zitten op brok en gourmet, gewoon omdat ze niets anders willen eten.
De een is een blaasgruis kater Merijn van 2 1/2 jaar  en de andere een poes Pascha van 5 jaar met nierfalen.
Ik heb al van alles geprobeerd.
met kip met vis , gekookt en ga zo maar door maar ze willen het niet maar voor hun gezondheid zou het veel beter zijn...
Pascha eet zowiezo niet en jhaar moet ikdwangvoeren en als ik er iets van CB in doe dan spuugt ze alles weer uit en ze mag niet spugen voor haar vochthuishouding
wie weet raadt..
lieve groet Anneke
Door Nelly
#678213
Nog niet opgeven, gewoon blijven proberen. Mijn ouwe Mistral weigerde vanaf het begin kategorisch vers te eten, hij moest blikkies en brokkies. En nu, ineens sinds een paar weken is hij helemaal dol op versvlees. Kip, spier- en kopvlees hebben zijn voorjeur, maar hij eet inmiddels ook hart, pens hoeft hij (nog) niet.
#678357
Gewoon volhouden en je niet laten chanteren. Tuurlijk zijn katten pissig als het personeel met eigen ideeen over hun voeding komt. Niet van onder de ondruk zijn. Desnoods eten ze maar een keer niks, verder gezonde katten die niet overmatig dik zijn krijgen daar echt niks van.
Door panthera
#680001
Katten zijn erg gevoelig voor niet eten !!!
Door het vasten worden (te) snel de zogenaamde vetreserves in het lichaam vrijgemaakt. De lever die deze vetten moet omzetten in bruikbare energie voor het lichaam raakt overbelast en kan ernstig beschadigd raken: "Leververvetting".

Een paar dagen niet eten door iets banaals als een haarbal, kan dus verstrekkende gevolgen hebben. :(

Daar zou ik dus niet aan beginnen; katten zijn geen honden. >:(
Je kunt beter een beetje nieuw voer MENGEN met het oude voer, en ze langzaam overzetten.

Panth.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#680226
[quote="panthera"]
Katten zijn erg gevoelig voor niet eten !!!
Door het vasten worden (te) snel de zogenaamde vetreserves in het lichaam vrijgemaakt. De lever die deze vetten moet omzetten in bruikbare energie voor het lichaam raakt overbelast en kan ernstig beschadigd raken: "Leververvetting".

Een paar dagen niet eten door iets banaals als een haarbal, kan dus verstrekkende gevolgen hebben. :(

Daar zou ik dus niet aan beginnen; katten zijn geen honden. >:(
Je kunt beter een beetje nieuw voer MENGEN met het oude voer, en ze langzaam overzetten.

Panth.
[/quote]


Dit geld eigenlijk met name voor katten met een overgewicht, die mag je niet  streng laten vasten.
#680307
Precies. Als je kat gezond is en niet te dik dan krijgt hij echt geen leverververtting van een dag niet eten. Voor en na een operatie mag je kat ook niet eten tenslotte, en meestal gaat 'ie dan ook daaraan niet dood.
Natuurlijk is mengen de beste manier, maar dan nog zijn er katten die het eten weigeren ook al zit er maar 1 theelepetje vers door. In zo'n geval moet je je naar mijn mening niet laten chanteren maar volhouden.
Door panthera
#680449
Leververvetting (Lipidose)

Leververvetting is een aandoening die vooral voorkomt bij vette katten en zeer levensbedreigend kan zijn. Hierbij begint de lever vet op te slaan tussen en in zijn eigen cellen, waardoor zijn eigen functioneren ernstig wordt belemmerd. De lever ziet er door al het vet erg bleek uit en de symptomen ontstaan vooral doordat de lever zijn werk niet goed meer doet.

Oorzaken:

De aandoening ontstaat vooral bij te dikke katten die niet meer eten. Voor de energievoorziening wordt dan vet vrij gemaakt uit de normale vetdepots van het lichaam, vooral de buik.Vooral bij vette katten gaat dit proces vaak te heftig. In plaats van het vrij gemaakte vet te gebruiken als energieleverancier, gaat het lichaam dan ook vet opslaan in de lever.

De redenen waarom een kat niet eet kunnen veroorzaakt worden door het niets krijgt (laten vasten), of doordat hij het eten wat hem aangeboden wordt niet lust, of doordat hij ziek is en daardoor niet wil eten.

Symptomen:

Zoals in lever algemeen al verteld is, is een belangrijke taak van de lever om gifstoffen uit het bloed te halen. Vooral het omzetten van ammoniak, dat zeer giftig is, in het minder giftige ureum, is een heel belangrijke taak. Een sterk vervette lever zal deze functie niet meer uit kunnen voeren. Een hoog ammoniak gehalte in het bloed is erg giftig voor de hersenen. Patiënten met z'n probleem zullen dan ook vaak hersenverschijnselen hebben. Ook geelzucht zal bij deze aandoening optreden en het niet eten is zowel oorzaak als gevolg.

Diagnostiek:

Geelzucht (verhoging van de bilirubine in het bloed)
Verhoging van de leverenzymen in het bloed.
Uit de combinatie van bovengenoemde zaken in een relatie tot de patiënt, wordt een diagnose waarschijnlijk. Wil men echt verzekerd zijn dan is een echo met leverbiopsie noodzakelijk.

Behandeling:

Het belangrijkste is eigenlijk wel dat je de kat weer aan het eten krijgt. Meestal echter heeft hij/zij daar echt geen zin in. Vaak moet dan ook gevoerd worden met een maagsonde. Daarnaast is het erg belangrijk gifstoffen in het bloed laag te houden. Helemaal ingewikkeld kan het worden als er een achterliggende aandoening is.



Dit is toch echt de realiteit.
Je kunt het op meerdere dierenartsensite's vinden.
Ik zal nog eerder dwangvoeren dan mijn kat te laten vasten, sorry.

Panth.
Laatst gewijzigd door panthera op za 23 dec 2006, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#685039
Het is dus echt niet zo dat leververvetting alleen bij dikke katten voorkomt. Ook bij de slanke types is de kans aanwezig, hoewel deze wel kleiner is (zo zegt mijn da  :P)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door