Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#673905
Ik heb een Dalmaat van 11 maanden oud we geven hem sinds 2 maanden vers vlees van duck. Nu is het mijn alleen op gevallen dat hij sinds hij vers vlees eet veel doet overgeven. Nu is mijn vraag of dit komt omdat hij er iets verkeerds bij heeft gegeten of dat het aan het vlees ligt? Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik kan of moet doen of weaqar ik op moet letten met eten geven .

Groetjes Ben walda
#673965
[quote="Ben walda"]
Slijm en voer

[/quote]

Spuugt je hond heel kort na het eten?
Is het eten op kamertemperatur of rechtstreeks uit de koelkast?
Eet je hond het vlees heel snel op?

Vooral als je net omgeschakeld bent kan je hond vaak spugen, meestal vrijwel direct na het eten. Somds komt dat omdat het voer te koud is, of omdat je hond te snel gegeten heeft.
Bij mijn hond was het een kwestie van wennen. Ik heb eerst een tijd een klein beetje heet water over het voer gedaan, later op kamertemperatuur gegeven en tegenwoordig krijgen ze het koud uit de koelkast. Maar nou voer ik al bijna 4 jaar rauw.

Soms geeft onze Berner het eten nog over. Hij heeft dan te snel gegeten, en misschien ook in combinatie met 'te koud' dat zijn maag het direct teruggeeft. Ook een grote lap pens wordt soms direct na het eten weer uitgespuugd. Kennelijk kan de maag daar dan niks mee.

Probeer eens eerst een tijdje wat heet water (niet teveel! het moet zeker geen soep worden) over het eten te doen. Als je hond te snel eet zou ik wat kleinere porties geven, misschien eerst wat vaker op een dag voeren en dan weer langzaam opbouwen.
#682309
Vandaag Toch maar naar de dierenarts geweest.
Want onze boris bleef overgeven weliswaar niet meer zovaak als in het begin maar toch nog 1 a 2 keer per week.
Hoewel er toch niks geks met boris aan de hand was ,dacht ze toch dat het probleem bij het voeren van vers vlees lag .
Omdat ik  de ene dag duck rund gaf en de andere dag lam en rijst .
Heeft hij een soort van tijdelijke allergie opgebouwd voor een bepaalde soort stof in het vers voer .
Dus haar aanraden was tijdelijk overstappen op PRO PLAN Sensitive om zijn maag en darmen weer wat rust te geven en daarna rustig weer beginnen met vlees geven. Ze raden wel aan om maar 1 soort vers voer te geven omdat dat veel beter is voor de maag van de hond. Dus we gaan dit even een maandje of twee proberen en hopen dat ik hem over een paar maandjes weer lekker aan het verse vlees kan helpen.
Door Erna
#682314
[quote="Ben walda"]
Vandaag Toch maar naar de dierenarts geweest.
Want onze boris bleef overgeven weliswaar niet meer zovaak als in het begin maar toch nog 1 a 2 keer per week.
Hoewel er toch niks geks met boris aan de hand was ,dacht ze toch dat het probleem bij het voeren van vers vlees lag .
Omdat ik  de ene dag duck rund gaf en de andere dag lam en rijst .
Heeft hij een soort van tijdelijke allergie opgebouwd voor een bepaalde soort stof in het vers voer .
Dus haar aanraden was tijdelijk overstappen op PRO PLAN Sensitive om zijn maag en darmen weer wat rust te geven en daarna rustig weer beginnen met vlees geven. Ze raden wel aan om maar 1 soort vers voer te geven omdat dat veel beter is voor de maag van de hond. Dus we gaan dit even een maandje of twee proberen en hopen dat ik hem over een paar maandjes weer lekker aan het verse vlees kan helpen.
[/quote]

Tsja een verwacht advies van een dierenarts.  Kijk eens wat er in zit:

Ingrediënten
Zalm (22%), Rijst (22%), Gedroogd zalmeiwit (15%), Maïs, Maïsgluten, Dierlijk vet (geconserveerd met een mix van tocoforolen), Gehydrolyseerde digest, Bietenpulp, Gezuiverde cellulose vezels, Calciumfosfaat, Gist, Kaliumchloride, Natriumchloride, Mineralen. TOEVOEGINGSMIDDELEN: Koper (als koper (II) sulfaat-pentahydraat): 12 mg/kg, Zink (als zinksulfaat): 180 mg/kg. Antioxidant: Tocoferol-rijk extract van natuurlijke oorsprong. VITAMINEN: Vitamine A 21000 IE/kg, Vitamine D3 1600 IE/kg, Vitamine E (a-tocoferol) 280 mg/kg, Vitamine C (ascorbinezuur) 70 mg/kg.

Echt gezond kun je dat niet noemen.

Een allergie uit zich zelden door overgeven maar veel meer in huidaandoeningen.

Ik zou als ik jou was die brokken weer aan de kant schuiven en eens een weekje alleen vuile pens aan de hond geven. De pens zorgt ervoor dat de maag en darmen zich weer kunnen herstellen. Na deze week kun je voorzichtig beginnen met het opbouwen van een compleet vers voer. Je kunt dan bijvoorbeeld starten met een kipvariant die over het algemeen goed wordt verdragen door honden met dit soort problemen. Daarna kun je een rund versie toevoegen en ik zou als allerlaatste de lamvariant proberen. Ik zie wel vaker dat honden wat problemen hebben met lamsvlees omdat het over het algemeen wat vetter is dan andere soorten.

Heb je al contact met Richard opgenomen hierover? Richard heeft vast ook nog wel wat goede tips en truuks voor je.
Door Fynn
#682325
[
Dus haar aanraden was tijdelijk overstappen op PRO PLAN Sensitive om zijn maag en darmen weer wat rust te geven en daarna rustig weer beginnen met vlees geven. Ze raden wel aan om maar 1 soort vers voer te geven omdat dat veel beter is voor de maag van de hond. Dus we gaan dit even een maandje of twee proberen en hopen dat ik hem over een paar maandjes weer lekker aan het verse vlees kan helpen.

Sorry hoor maar echt een advies van een da als je ziet wat er allemaal in die Pro plan sensitive zit krjg je al de rillingen.
Inderdaad eens een weekje vuile pens of fytomix om de maag en darmen rustig te krijgen.

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
Door Twiz
#682492
Nu kun je (met dit advies) goed zien dat een boel DA's geen verstand hebben van honden voer (rauw)

Een brokkenhond kun je absoluut geen verschillende merken/varianten voeren, dan is het hele systeem van slag. En dat is het enige dat DA weten van hondenvoer. Honden hebben een maag/darmstelsel wat snel "van slag" is. Behalve de (meeste) honden die een normale darmflora hebben opgebouwd door middel van vlees, maar óf dat wordt ontkent, óf men weet het gewoon niet.
En dat laatste is zo gek nog niet want een heleboel honden die vers eten komen haast nooit bij de DA. En als ze er dan komen met diarre of braken dan ligt het natuurlijk aan het versvlees.
Ik vraag me altijd af wat de DA als oorzaak heeft als zo'n hond alleen maar brok eet? Vast een voedselallergie, of een virus of bacterie, dus maar wat dieetbrokken en misschien ook nog een kuurtje AB er tegenaan.
Een versgevoerde hond kun je (na verloop van tijd) heel goed de vleessoorten laten afwisselen, het zou anders slecht gesteld zijn met onze barfhondjes.......maar één vleesssoort!

Ik denk dat je, zoals al eerder geschreven, het beste rauw kunt blijven geven volgens bovenstaande adviezen.
#769134
Hebben jullie al eens geprobeerd er voorlopig warm water over te gieten, zodat het niet meer helemaal rauw is.
Mijn honden hebben het nl. met vis: zo gauw ik die rauw geef, wordt het weer uitgekotst. Is er even de kook over geweest, dan is er niets aan de hand.
gr.
Nicolette
#769157
Misschien kun je haar de komende dagen eerst eens wat Okugest van VSM geven. En misschien is het ook geen gek idee om capsules/poeder probiotica te kopen en dit over het (afgekoelde!) voer te strooien. En dan even kijken hoe het gaat.
#769176
[quote="Tinker"]
Heef er iemand voor bovenstaande vraag nog andere tips dan vuile pens?Want mijn Cavalier(5 jr.oud) die ik eind Maart uit het asiel haalde gaat ook niet zoals ik zou willen.Zij geeft nu dus ook dagelijks over,haar voedsel komt er plm.45 minuten nà het eten weer volledig eruit.Toen ze kwam hebben we haar direct op kvv(Rodi&Smuldier,CB natuur geprobeerd) gezet en daar kreeg ze geen vaste ontlasting op.Ik meende dat dit door pens kwam,want als ik een zelfgemaakt menu gaf zonder pens ging het beduidend beter.Maar nu is het al een dag of 6 iedere dag spugen.Ze is verder niet ziek of lusteloos.Ze heeft nog niet eerder in haar leven vers gegeten,want in de eerste plaats wilde ze in de kvv gaan rollen ipv opeten. ;D
[/quote]

Ik heb met onze donja ervaren dat het best heel lang kan duren voor de vertering van een hond weer goed oppakt. Ik zal even het verloop ongeveer uit de doeken doen.

Week 1, brokken van de fokker mengen met RC brokken, toen de verhouding RC toenam afnemende acceptatie en uiteindelijk uitspugen van de reeds volgezogen brokken.

Week 2/3, Overstappen op FF mini brokjes(geperste brok), in eerste instantie pens hamburgers gegeven en toen FF geintroduceerd, vond ze heerlijk, bleef binnen en alles leek heel goed te gaan totdat ik geen pens meer bij gaf en haar ontlasting zienderogen achteruit ging. Dus maar in combinatie blijven voeren. Na een maand ging de acceptatie van de FF achteruit, hoogstwaarschijnlijk door het ontwikkelen van een intolerantie voor mais.

Maand 1,5 tot 2,5, echte horrormaand voor het baasje, niets lukte en niets werkte, echt alles wat logisch leek geprobeert en niets lukte, ja alles behalve pens. Ze begon magerder te worden, deed echt goed haar best hoor, maar accepteerde voer maar heel kort, misschien omdat ze zelf aanvoelde dat het niet goed zat.

Na deze periode viel het kwartje zegmaar, haar vertering moest gewoon langzaam opgebouwd worden, pens ging prima bij haar, de rest verteerde ze gewoon niet of heel slecht. Een brokkenhond heeft al een heel luie vertering en die was bij haar gewoon nog veel slechter. Dus eerst pens en smuldier compleet gemengt en toen volledig op de compleet, let wel dat ze dus al bijna 2 maand dagelijks pens in haar dieet had he.

Alleen deze overgang al he, van pens naar compleet(wat ook al 50% pens is volgens mij) duurt nu al een maand! Haar ontlasting begint nu donkerder te worden, stevig was die altijd wel, maar veelste bleek dus slecht verteerd. Ook de drang naar het vreten van rotzooi neemt nu af, donja kotst heel moeilijk dus ik heb haar echt gras eten moeten weigeren anders komt de hele rotzooi er achter weer uit met alle ellende van dien.

Het is dus volgens mij een beetje zo dat als de fokker van je hond niet direct de vertering op de juiste manier opbouwd zodat hun vertering ook ergens tegen kan, de kans bestaat dat je gewoon in een neerwaardse spiraal terecht komt. Om vers vlees goed te verteren is heel wat nodig hoor, vergis je niet, het volledige arsenaal aan enzymen en darmbacterien moet optimaal worden ingebracht, de brokkenhond hoeft dat niet, daar zorgen wij voor.

Heb dus vertrouwen, ga regelmatig naar de DA als je twijfelt en probeer het idee van direct volledig te kunnen voeren even te sussen, maar ga direct op zoek naar iets dat ze goed verdraagt van waaruit je een volwaardige voeding kunt opbouwen. Als je het idee hebt dat je een andere basis moet hebben dan pens koop dan een paar pakjes kip van smuldier, dan kun je na een tijdje altijd wat probiotica en vitaminepreparaten toevoegen. Onthoud wel dat je zeker moet weten wat wel en niet goed gaat voor je weer wat anders probeert, anders schiet het niet op.

De vertering van de hond moet hoe dan ook het voer goed oppakken en het ook nog redelijk verteren. Vergeet dan echter ook niet dat een hond met een zwakke vertering rustig een keer kan spugen, of het nu door stress komt of kou(wat die van mij wel eens doet). Het lijkt heel erg, maar probeer er niet moedeloos van te worden. De vertering moet gewoon vanuit een diep dal weer goed komen.

Maargoed, dit is een beetje mijn eigen kijk erop hoor, ik mag misschien wel denken dat het voor andere honden met een slechte vertering ook zo zal zijn, maar eigenlijk is dit gewoon het verhaal van mijn hond. Je zult zelf moeten bekijken hoe je er met jouw hond uit komt. Ik merk aan je beschrijvingen dat je je hond heel goed in de gaten houd en ik heb er vertrouwen in dat je als je de dingen wat eenvoudiger gaat bekijken je er best uit zult komen.

Die van mij ging overigens eerder spugen als ze buiten allerlei troep had gegeten, misschien daar goed op letten. Een hond met een slechte vertering heeft maagproblemen en een hond met maagproblemen eet rotzooi/gras waardoor weer maagproblemen ontstaan, het is dus gewoon een cirkeltje dat je moet doorbreken volgens mij.

Oja, donja at ook teveel toen het eindelijk goed ging, wees daar ook alert op, nu na een maand eet ze veel minder en hoeft ze ook niets meer dan ze nodig heeft. Ongeveer van 6% naar 3% nu(ze eet wel relatief veel omdat ze veel beweging krijgt). Ook weer logisch trouwens als je bedenkt dat ze het voedsel nu beter verteerd.

Groetjes Henk en een Koe verterende Donja!
#769227
Ja, inderdaad een advies van een da, die van toeten of blazen weet kwa voeding.
Wordt er altijd weer treurig van.
Maar ik had dit wel verwacht,,

Het is juist goed om verschillende soorten Kvv te voeren, ivm  het te afhankelijk worden van een soort.
Ik zou direkt de brokken eruit gooien,, wat een troep zit er in die pro-plan sensitive zeg.
Dit zou ik dus echt niet geven aan mijn hond.
Ik zou gewoon een kvv geven wat licht verteerbaar is, zoals bvb Kip,  en het dan met wat gekookt water overgieten. Je kan ook wat probiotica halen bij de drogist. En dat er voorlopig even overheen doen.
Ik denk dat het alleen maar erger word als je nu weer brok gaat geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door