Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door lina
#631701
Hallo
Ik ben hier nieuw en vind alles heel interessant.
Mijn honden kauwen altijd op van die buffelhuid "botten" en nu lees ik hier veel over vleesbot.
Wat voor botten mogen ze hebben (een Ier en 2 nizinny's) en waar kan ik die halen....ik weet niks :-[
Door Mevroi Kruim
#631751
Met die buffelhuidondingen heb ik 2x een hond bijna zien stikken, ik vind ze dus echt link zelf.
Dit itt geschikte consumptiebotten, dat eten ze hier al 5 jaar en ze verkeren in blakende gezondheid.

Ik voer gevogeltebotten (kip, duif, kwartel, eend), heel konijn, lamsbotten, geitenbotten en kalfsbotten. En zalmkoppen.
Geschikte botten om aan je hond te voeren zijn RAUW, NOOIT VERHIT! dus geen gekookte/gerookte botten van de dsz. En het zijn botten die ze kunnen opknagen. Dus geen pootbotten van schapen, runderen, lammeren of geiten. Die zijn nl veel te hard, je hond kan er zijn gebit op vernielen. Hoewel sommige mensen ze wel als 'recreatiebot' geven, dus voor lekker ff knagen, en ze afpakken voordat er ongelukken gebeuren.

OK, wat valt er onder vleesbot? BV gevogeltekarkassen (waar de filets afgehaald zijn), nekken, vleugels, poten; lams-, kalfs-  en geitenribben, nekken, staarten. Met bij voorkeur flink wat spiervlees eraan. Onderdelen van konijn/haas/wat je maar aan wild kunt krijgen, met bot.
En zalmkoppen en -staarten, dwz wat er overblijft nadat de visboer de zalm gefileerd heeft.

Ik koop zalmkoppen op de markt bij de visboer, vaak zijn ze gratis, ik betaal ong. 50 cent per kilo.
Kip bij de poelier op de markt, die levert mij ook nekken en karkassen op bestelling, betaal ik tussen de 50 cent en 1 euro voor. Tegen de kerst heeft hij ook wild, maar er zit ook een wildslachterij in Mill die barfspul levert.
Lam en geit bij Islamitische slachterijen. Kalf ook, als ze het daar hebben. Prijzen verschillen.
Eend komt bij het Islamcenter in Rotterdam vandaan. Dit is een beroemd Barf-adres  ;D, ze maken hier ook regelmatige reclame met aanbiedingen en zijn geheel ingevoerd in wat barfers willen.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 13 sep 2006, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lina
#631921
Dank je voor alle informatie :)
Ik zal eens bij Islam center informeren, voor mij een kwartiertje rijden.
Ik ben m'n honden op dit moment over aan het zetten van brok op KVV
Kunnen ze dan zomaar vleesbotten krijgen?
Door Antonia
#631954
[quote="lina"]
Dank je voor alle informatie :)
Ik zal eens bij Islam center informeren, voor mij een kwartiertje rijden.
Ik ben m'n honden op dit moment over aan het zetten van brok op KVV
Kunnen ze dan zomaar vleesbotten krijgen?
[/quote]

Ja, dat kan. Maar begin dan met de makkelijke vleesbotten, die zijn zacht en makkelijk te verteren. Makkelijke vleesbotten zijn kippennekken, kippenvleugels en eendennekken. Persoonlijk vind ik de eendenpoten van het Islam Center als beginnersbot niet geschikt, die zijn wat harder.

Als je toch naar het Islam Center gaat, is het misschien een idee om voor je honden wat schapenpens, wat lamshart, wat kalfskopvlees, wat geitensnippers ed mee te nemen. Wedden dat ze daar blij mee zijn?
Laatst gewijzigd door Antonia op wo 13 sep 2006, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Happy Tail
#632505
[quote="lina"]

Ik zal eens bij Islam center informeren, voor mij een kwartiertje rijden.
[/quote]

ohhh zeg, dan heb je hierbij heel wat mensen jaloers gemaakt!!
IC is echt het barf walhalla
voor je het weet zit je ook gewoon zelf samen te stellen. Laat ze maar lekker smullen.
makkelijke botten zijn ook bijv lamsribben. maar dan al weer een stuk harder dan de kip.  Hij heeft ook wel eens echte recreatiebotten van kalf: schoudertjes ed. Dan kunnen ze echt even lekker knabbelen. Lam zou je eens moeten vragen, maar dat zou ook ideaal zijn, een lamsschoudertje
de eendenpoten die ik laats had waren ook wat harder, dus nog even mee wachten
Door Mevroi Kruim
#632551
Eendenpoten zijn idd harder dan kippenbotten, niet zo gek want de eenden zijn ook ouder dan 7 weken als ze geslacht worden. Maar mijn katten hebben er weinig moeite mee dus zo heel hard zijn ze nou ook weer niet. En goed ingebed in spiervlees. Ik vind ze iig heel goed te voeren. Ze stinken alleen en voele vies vettig aan  :-* maar de beestjes zitten daar niet mee  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door