Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#577323
Bij mijn lief, kater 16 jaar oud, is vorig jaar november nierfalen geconstateerd. Op 30 november was zijn UREA 8.2 en CREA 159.
Op 16 mei was zijn UREA 25.2 en CREA 304. Volgende meeting is 29 juni.

We hebben geprobeerd om hem op een nierdieet te zetten, maar dat is niet gelukt. Hij at gewoonweg niet. We hebben alle nierdieeten geprobeerd. Toen vers vlees van Carnibest. Dit at hij 2 dagen en toen niet meer. Bandit (ook nierdieet) eet hij helemaal niet. Blikjes Almo nature, soms wel, soms niet. Hart, kippenlevertjes, runderpoulet en rauwe vis, soms wel, soms niet.

Wat hij nu krijgt (en lekker vindt) is 's ochtends een zakje Felix Senior en 's avonds gekookte (1,5 blok) koolvisfilet. Hierover krijgt hij 5 druppels Blaas en niercompositum van de Groene Os en Ipakitine. Daarnaast staat er altijd een bak nierdieet brokjes (eet hij sporadisch), voor als hij meer honger heeft. Verder krijgt hij elke dag een halve pil Fortekor 2,5.

Ik zou graag willen dat hij nierdieet at. Of vers vlees, maar het is niet anders. Ik wil hem graag een zo fijn mogelijke oude dag bezorgen en daar hoort lekker eten bij. Toch zou ik hem ook graag zo gezond en gevarieerd mogelijk voedsel geven waardoor hij zich zo lang mogelijk lekker (niet ziek) blijft voelen. Welke gekookte vis kan ik nog meer geven?
Hoe moet ik kipfilet geven (rauw of gekookt?). En hoe zit het met de variatie.

Ervaring met nierfalen bij katten? Graag jullie advies.
Laatst gewijzigd door Misty op zo 25 jun 2006, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#577351
Ik denk dat het toch heel belangrijk is om hem over te gaan zetten op een rauw dieet bij veel katten kos dat best veel moeite maar ligt het er ook aan om het vooral aan te blijven bieden. Wat kun je nog meer doen:

- Je kunt andere merken kvv proberen ook die voor de hond

-Je kunt gaan barfen veel katten willen niet een alles doorelkaar voer eten.


Wat een aantal trucjes zijn omj ze toch aan het eten te krijgen is om het te mengen met iets wat ze heel lekker vinden, misschien kun je er een sardientje uit blik doorheen prakken of iets van een blikvoer wat ze heel lekker vindt. Je kunt ook een straffe bouillon maken (zonder zout) van vlees of vis je vriest de bouillon in een ijsblok bakje in en je kunt iedere dag een blokje gebruiken.

Vis is niet iets wat ik vaak aan mijn katten zou geven, vis hoort van origine niet echt in een katten dieet thuis
#577909
Wij hebben hier een nierpatiente genaamd Franny (met als bonus nog een voedselintolerantie erbij ) van 12 jaar.
Zij eet nu 2 jaar carnibest Lam en het heeft me heel wat moeite gekost om haar aan het vers te krijgen, maar nu is ze er dol op. Zij krijgt ook Fortekor en haar nierwaardes blijven stabiel en op redelijk niveau.

Probeer alle smaken die je vinden kunt, blijf het aanbieden.
Sommige katten moeten ook echt leren om vers te eten.
Wij hebben hier een kater die vertikte om zelf vers te eten, maar als ik het in zijn bek stopte dan likte hij zijn bek af en probeerde het niet snel uit te spugen. Dus typisch een kat die het heerlijk vindt, maar het niet zelf gaat eten.
Probeer dus ook wat vers in de bek te stoppen.

Bij onze Franny heb ik haar aan vers gekregen door haar gesneden rauw geitenvlees te geven en dat vond ze heerlijk ;D
#578439
Dat barfen vind ik toch wel eng. Vandaag heb ik Mijn Lief een kippennek gegeven (platgeslagen en in stukken). Ik begrijp nu waar dat barfen vandaan komt :o
Hij kokhalsde ervan omdat de stukken te groot waren. Omdat ik bang was dat hij zou stikken heb ik de stukken kleiner gemaakt. Hij is immers al 16 en om dan ook nog te moeten leren stukken vlees met bot te eten, dat hoeft nou ook weer niet. Als het maar gezond is.
Hij heeft wel een paar stukjes gegeten, maar vroeg toen weer om z'n gekookte vis. Dat heb ik 'm dus gegeven. Belangrijkste is dat hij eet.

Sylvia ik heb al heel veel verschillende kvv geprobeerd: alle smaken Carnibest, at hij een paar dagen maar toen niet meer. Bandit nierdieet at hij helemaal niet. Rodi, Smuldier, Prins e.a. ook niet. Hart en runderpoelet eet hij soms wel, soms niet. Kippenlevertjes at hij eerst wel, toen niet meer.
Morgen probeer ik hem kipfilet te geven. Ik heb ook nog andere smaken Bandit gekocht. Ik blijf het proberen, maar hij vraagt toch steeds weer naar gekookte vis. Verder eet hij graag Felix senior in gelei.

Astrid, wat fijn dat de nierwaardes van Franny stabiel zijn. Van Mijn Lief zijn ze in een half jaar verdrievoudigd. Het gaat op dit moment wel heel goed met hem. Donderdag laat ik z'n nierwaardes weer meten, wie weet?
En wat een prachtige katten heb jij zeg. Zijn het Maine Coons? Die vind ik zo ontzettend cool!
Laatst gewijzigd door Misty op ma 26 jun 2006, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#578558
Misty schreef: Dat barfen vind ik toch wel eng. Vandaag heb ik Mijn Lief een kippennek gegeven (platgeslagen en in stukken). Ik begrijp nu waar dat barfen vandaan komt :o
Hij kokhalsde ervan omdat de stukken te groot waren. Omdat ik bang was dat hij zou stikken heb ik de stukken kleiner gemaakt. Hij is immers al 16 en om dan ook nog te moeten leren stukken vlees met bot te eten, dat hoeft nou ook weer niet. Als het maar gezond is.
Wie zegt dat hij het in stukken moet eten je kunt het nakelijk ook gewoon voor hem malen met een vleesmolen.
Hij heeft wel een paar stukjes gegeten, maar vroeg toen weer om z'n gekookte vis. Dat heb ik 'm dus gegeven. Belangrijkste is dat hij eet.
Misschien kun je die gekookte vis gebruiken om door zijn andere eten te mengen, een dieet van hoofdzakelijk gekookte vis (of uberhaubt vis) is erg slecht. Eigenlijk is 1 x vis per week meer dan genoeg.
Sylvia ik heb al heel veel verschillende kvv geprobeerd: alle smaken Carnibest, at hij een paar dagen maar toen niet meer. Bandit nierdieet at hij helemaal niet. Rodi, Smuldier, Prins e.a. ook niet. Hart en runderpoelet eet hij soms wel, soms niet. Kippenlevertjes at hij eerst wel, toen niet meer.
Morgen probeer ik hem kipfilet te geven. Ik heb ook nog andere smaken Bandit gekocht. Ik blijf het proberen, maar hij vraagt toch steeds weer naar gekookte vis. Verder eet hij graag Felix senior in gelei.
Ik krijg een beetje de indruk dat bij jullie de kat uitmaakt wat hij wil eten.

Heb je die kvv's ook wat gegaard ?
#578591
Misty schreef:Astrid, wat fijn dat de nierwaardes van Franny stabiel zijn. Van Mijn Lief zijn ze in een half jaar verdrievoudigd. Het gaat op dit moment wel heel goed met hem. Donderdag laat ik z'n nierwaardes weer meten, wie weet?
En wat een prachtige katten heb jij zeg. Zijn het Maine Coons? Die vind ik zo ontzettend cool!
Bij Franny zijn de nierwaardes enorm gedaald door de Fortekor, wie weet bij jouw kat ook?

Wij hebben inderdaad Maine Coons, hebben ze ook 10 jaar lang geshowd en gefokt, maar daar zijn we in 2003 mee gestopt. Het zijn heerlijke katten ;D
#578895
sylvia schreef: Wie zegt dat hij het in stukken moet eten je kunt het nakelijk ook gewoon voor hem malen met een vleesmolen.
Oh, ik dacht dat dat de bedoeling van barfen was. Stom, natuurlijk kan dat ook. Het gaat immers om de voedingswaardes.
sylvia schreef: Ik krijg een beetje de indruk dat bij jullie de kat uitmaakt wat hij wil eten.
Nadat bij hem nierfalen was geconstateerd heb ik hem op alle mogelijke nierdieeten proberen te zetten. In het begin at hij er een beetje van, daarna helemaal niets. Aangezien hij vroeger 5 kilo woog en toen nog maar 3,5 kilo was ik ten einde raad, omdat zonder dieet zijn leven een stuk korter zou worden, maar zonder eten wel heeeel erg kort. Toen ben ik gaan zoeken naar een gezonde manier van eten. Runderpoelet vond hij eerst wel lekker nu niet meer. Hart ook. Daarna kvv geprobeerd (ook gegaard) At hij ook niet. Twee weken geleden was hij door een infectie heel erg ziek. Hij heeft een antibioticaprik gekregen en 2 dagen lang kwam hij nauwelijks van z'n plek. Niet om te eten, maar ook niet om te drinken. Ik dacht toen werkelijk dat hij dood ging. Toen ben ik hem maar gekookte vis gaan geven, omdat ik weet dat hij dat lekker vindt. En in ieder geval niet van de honger dood mag gaan. En na een paar dagen werd hij weer wat beter. Nu is hij weer helemaal het mannetje. En daar ben ik zo blij om. Ik wil gewoon dat hij zich goed voelt. Natuurlijk weet ik dat gekookte vis niet goed is. Daarom ben ik ook zo zoekende op barfplaats. Ik ben echt bereid alles te proberen. Om die kanjer maar zo lang mogelijk, op een voor hem zo prettig mogelijke manier, bij me te houden.
sylvia schreef: Misschien kun je die gekookte vis gebruiken om door zijn andere eten te mengen, een dieet van hoofdzakelijk gekookte vis (of uberhaubt vis) is erg slecht. Eigenlijk is 1 x vis per week meer dan genoeg.
Dat ben ik nu ook al aan het doen met die kippennekken. Gisteren heeft hij zo een hele kippennek gegeten. Dus het begin is er.
:D
Laatst gewijzigd door Misty op di 27 jun 2006, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#578940
Misty schreef: Oh, ik dacht dat dat de bedoeling van barfen was. Stom, natuurlijk kan dat ook. Het gaat immers om de voedingswaardes.
Eigenlijk is dat inderdaad de bedoeling bij barf maar ja als hij dat zo niet eet of niet kan eten dan is gemalen altijd een goeie optie. Als het stukken zijn dan zijn ze eerder en langer verzadigd. Maar ik zou het gewoon lekker voor hem malen
Nadat bij hem nierfalen was geconstateerd heb ik hem op alle mogelijke nierdieeten proberen te zetten. In het begin at hij er een beetje van, daarna helemaal niets. Aangezien hij vroeger 5 kilo woog en toen nog maar 3,5 kilo was ik ten einde raad, omdat zonder dieet zijn leven een stuk korter zou worden, maar zonder eten wel heeeel erg kort. Toen ben ik gaan zoeken naar een gezonde manier van eten. Runderpoelet vond hij eerst wel lekker nu niet meer. Hart ook. Daarna kvv geprobeerd (ook gegaard) At hij ook niet. Twee weken geleden was hij door een infectie heel erg ziek. Hij heeft een antibioticaprik gekregen en 2 dagen lang kwam hij nauwelijks van z'n plek. Niet om te eten, maar ook niet om te drinken. Ik dacht toen werkelijk dat hij dood ging. Toen ben ik hem maar gekookte vis gaan geven, omdat ik weet dat hij dat lekker vindt. En in ieder geval niet van de honger dood mag gaan. En na een paar dagen werd hij weer wat beter. Nu is hij weer helemaal het mannetje. En daar ben ik zo blij om. Ik wil gewoon dat hij zich goed voelt. Natuurlijk weet ik dat gekookte vis niet goed is. Daarom ben ik ook zo zoekende op barfplaats. Ik ben echt bereid alles te proberen. Om die kanjer maar zo lang mogelijk, op een voor hem zo prettig mogelijke manier, bij me te houden. AfbeeldingDat ben ik nu ook al aan het doen met die kippennekken. Gisteren heeft hij zo een hele kippennek gegeten. Dus het begin is er.
:D
Natuurlijk ben je allang blij dat hij iets wil eten en zeker is iets wat hij dan wel wil eten beter dan niet eten maar ook heel makkelijk is het dan om je te laten sturen door de kat omdat je bang bent dat hij tekorten opgaat lopen. Daarom zou ik zeggen meng wat gemalen vlees met dingen die hij wel wil eten een begin met kleine beetjes er doorheen te mengen. Bij katten is het vaak de aanhouder wint, ineens gaan ze het eten.
#580317
Vandaag bij da geweest om nierwaardes te laten meten. UREA 33.6 (omhoog), CREA 226(gedaald). En hij is aangekomen 150 gr. Hij weegt nu 4 kg. Doe ik toch iets goed. Hoge UREA komt door voeding en hij moet nog meer drinken. Hij heeft gisteren en vandaag kipfilet met kippennek gegeten en vandaag heb ik er nog wat kippenlevertjes aan toegevoegd. En.................bijna op (140 gr). Ik ben zo blij. Hij wordt alleen wel een beetje dement. Vroeger miauwde hij nooit. Nu begint ie om 5.30 uur al te miauwen om water (stromend; dan moet ik de kraan openzetten).......
Maar als dat alles is ;D ;D
Verder heb ik rundergehakt, kalfspoulet en een biefstuk gescoord. Ga morgen op zoek naar geitenvlees. En dan ga ik lekkere mixjes maken.

Hoeveel vers vlees moet hij eigenllijk eten? Hij weegt 4 kg. Hij heeft vandaag 1 zakje Felix Senior en (op dit moment) 110 gr. Kipfilet/-nek/-levertjes gegeten.
#580350
Bailey is ong. 4.5 a 5 kilo en hij eet ongeveer 200 tot 250 gram vlees op een dag. ik denk dat je het beste kan kijken naar zijn behoefte en als hij dikker wordt gewoon iets minder voeren. ik meet ook niet alles af wat ik hem geef, ik voer meer op het oog.

als hij meer moet drinken kan je misschien boullion trekken van kip ofzo (zonder zout natuurlijk) en dat bij het eten of als extra'tje geven, veel katten zijn er gek op en zo krijgt hij toch meer vocht binnen.
#580418
Robin86 schreef: Bailey is ong. 4.5 a 5 kilo en hij eet ongeveer 200 tot 250 gram vlees op een dag. ik denk dat je het beste kan kijken naar zijn behoefte en als hij dikker wordt gewoon iets minder voeren. ik meet ook niet alles af wat ik hem geef, ik voer meer op het oog.

als hij meer moet drinken kan je misschien boullion trekken van kip ofzo (zonder zout natuurlijk) en dat bij het eten of als extra'tje geven, veel katten zijn er gek op en zo krijgt hij toch meer vocht binnen.
Ik gooi regelmatig een ei door de barf en dat kluts ik dan met veel water. Gaat allemaal schoon op. Ook mik ik water bij de barf in de bakjes en ook dat drinken ze mee op. Scheelt toch alweer!
#616374
Dit is wel een oud topic maar ik wil toch even reageren. Onze Elvira van 17 draait al een ruim een jaar op vers naast Fortekor voor een lichte mate van nierfalen.
Ik maak de kvv ook wat aantrekkelijker voor de wat zinniger huisgenoten en ik doe er ook altijd meer vocht bij. Alle beetjes helpen maar ik heb er nog nooit een ei door gedaan. Ik heb die suggestie nu al een paar keer gelezen dus de eerst volgende keer maak ik er een lekkere glibberige toestand van :-)
#616502
Suzan54 schreef: Dit is wel een oud topic maar ik wil toch even reageren. Onze Elvira van 17 draait al een ruim een jaar op vers naast Fortekor voor een lichte mate van nierfalen.
Ik maak de kvv ook wat aantrekkelijker voor de wat zinniger huisgenoten en ik doe er ook altijd meer vocht bij. Alle beetjes helpen maar ik heb er nog nooit een ei door gedaan. Ik heb die suggestie nu al een paar keer gelezen dus de eerst volgende keer maak ik er een lekkere glibberige toestand van :-)
lekker soepie ;D
#625648
Suzan54 schreef: Dit is wel een oud topic maar ik wil toch even reageren. Onze Elvira van 17 draait al een ruim een jaar op vers naast Fortekor voor een lichte mate van nierfalen.
Ik maak de kvv ook wat aantrekkelijker voor de wat zinniger huisgenoten en ik doe er ook altijd meer vocht bij. Alle beetjes helpen maar ik heb er nog nooit een ei door gedaan. Ik heb die suggestie nu al een paar keer gelezen dus de eerst volgende keer maak ik er een lekkere glibberige toestand van :-)
Ik heb in een stuk van Lizzy op dit forum gelezen dat je Nierkatten beter geen eieren kunt geven.
#631492
Ik was niet van plan om dit op een regelmatige basis te gaan geven. Meer een proefje en alleen voor de variatie.
Mijn Elvira was geen echte nierkat. Ze had een licht begin en verder nooit een verslechtering getoond dankzij de Fortekor en het verse voer. Helaas is de kanker die ze vanaf januari 2000 onder controle had weten te houden haar afgelopen week fataal geworden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door