Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door marja
#629045
Hoi allemaal

Stapper mijn Landseer reu van 5 jaar heeft ontzettend vaak oor ontsteking.
Hij had het bv in juli dit jaar en nu alweer!!
Vorig jaar heeft hij het 5 keer gehad en dit jaar is het alweer de derde keer!
Stees antibiotica en regelmatig oorcleaner, het helpt dus niet :(

Nu zoek ik iets homeopatisch dat ik kan gaan geven uit voorzorg.
Zelf kom ik niet verder dan echinaforce op de weerstand op te krikken.
Door Lizzy
#629111
Soms ligt de oorzaak van een steeds terugkerende oorontsteking in schimmels en gisten. Heb je al eens een kweekje laten maken van het ontstekingsmateriaal dat in het oor zit? Het kan bijv. zijn dat er bacterieen in zitten en schimmels/gisten waarbij nou net die AB of zalf of druppels niet helpen... Neem bijv. de pseudomonas bacterie: ik geloof dat er nog maar 1 AB zalf in Nederland is die daar tegen werkt. Heeft je hond deze bacterie in z'n oor maar een AB die niet tegen deze bacterie werkt: krijgt hij het steeds terug....

Verder weet ik niet wat je voert, maar ook dat is een punt om naar te kijken. Granen zijn veelal de boosdoener bij steeds terugkerende oorontstekingen. En sommige honden krijgen zelfs van rijst oorontstekingen. Dat komt omdat suikers, gisten en schimmels zich lekker voelen bij een koolhydraatrijk dieet (om het simpel te zeggen).

Dus soms kan het niet genoeg zijn, om de weerstand op te krikken.... Ik heb helaas ervaring.

Er zijn best veel dingen die je kunt doen gelukkig!

Als eerste zou je je hond over moeten zetten op verse/rauwe voeding, bij voorkeur zonder graan of rijst.

Je zou daarbij een goede reinigingskuur kunnen doen. Groene Leem is een goede reiniger, bij deze problemen. Groene Leem kun je bij reformwinkels, natuurvoedingswinkels en zaken als "de Tuinen" kopen. Je kunt daarvan een flinke dessertlepel per dag door het voer doen. Ik zou dit zeker twee weken geven.

Je zou ook probiotica moeten geven aan hem. Want door alle stress en AB ligt zijn darmflora waarschijnlijk ook wel op z'n gat. Goede merken zijn: Solgar acidophilus, Akropharma Acidophilus en deze kun je ook bij de veel reformwinkels kopen. De dierenarts kan de Protexin Pro Soluble voor je bestellen. Die is ook goed.

In het oor kun je de druppels van VSM gebruiken; prodier oordruppels. Sommige DA's hebben ze op voorraad, maar makkelijker bestel je het via internet. Bijv. bij http://www.plaza33.eu/ (ze hebben daar ook groene leem trouwens).

Verder kun je ter ondersteuning een paar weken wat extra vitamine C geven. Tot 1500 a 2000 mg per dag. Als hij er diarree van krijgt, dan geef je teveel en ga je gewoon wat minder geven. Op deze dosis kun je dan een week of 2 a 3 door. Ook weer niet te lang geven.

Succes!
Door Lafje
#629220
Groene leem is inderdaad wonderspul! Olaf had altijd vreselijke vieze oren, na 3 weken elke dag 1 eetlepel groene leem zijn z'n oren helemaal schoon! :)

Succes!!
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#629233
Bas is ook gevoelig voor oorontsteking maar ik heb gemerkt dat hoe meer ik wilde proberen dat hij mooie schone oren had, hoe meer hij last van oorontsteking kreeg. Ik ben dus opgehouden met het schoonmaken van zijn oren en gebruik nu alleen nog Zwitsal babydoekjes om zijn oorschelpen een beetje schoon mee te houden.

Ik weet niet of je wat aan hebt maar voor Bas doet dit wonderen!

Succes.
Door marja
#629279
Bedankt voor alle antwoorden! echt fijn.

Lizzy,
Stapper krijgt alleen brokken, ik heb vaak een start gemaakt met kvv en zelfs ook een keer met barf ;)
Maar iedere keer stop ik erna een paar weken weer mee, ik vind het zo'n gedoe en ook erg duur met twee flinke honden die veel eten.

Maar.........nu zei mijn da dat het zo kan zijn dat Stapper toch een allergie heeft ergens voor! Alleen had hij dan ook darmklachten moeten hebben volgens haar en dat heeft hij dus niet.
Hij heeft trouwens op dit moment ook kennelhoest, ondanks dat hij hier voor wordt ingeent!

Gister heb ik even zitten lezen hier, hele tijd niet meer geweest op dit forum, en ontdekte toen een nieuwe online winkel in Heilo, niet verweg bij mij.
Hier kan je alle kvv en barg produkten bestellen en die worden gratis thuis bezorgd.
Voor mij ideaal ;)

Op dit moment ben ik wel zover dat ik deproef op de som wil gaan nemen, kijken of kvv inderdaad de oplossing kan zijn tegen die oorontstekingen.
Echter.......jaja.......ik durf het niet full time te gaan geven, ik wil ook brok blijven geven.
Ten eerste omdat wij nog al eens weekendjes weg zijn, hoe neem je in hemelsnaam je kvv mee dan, en tijdens vakantie????

Ten tweede, ja ik ben een muts :-[ ikdurf het gewoon niet aan!
Ik ben als de dood dat mijn honden toch niet alles binnen krijgen wat ze nodig hebben! komt ook omdat mijn da anti kvv en barf is.
Ze overtuigd me er steeds weer van dat je je hond tekort doet, hij zou allerlei voedingstoffen gaan missen, meatbal syndroom heeft ze het steeds over???

Dus.........ik ga wel over op kvv maar wil ook brok blijven geven daarbij.
Wat zou de beste verhouding zijn, brok en kvv op een dag of een paar dagen kvv en dan een paar dagen brok?
En welke brok gaat goedsamen met kvv?
Ik geef afwisselend prins, geperste brok, biofood en ecofood.
Afwisselend omdat mijn teef Zara alles zat is na een paar weken ::)
Sorry, heel veel vragen maar ik wil het nu serieus gaan aanpakken :)
Door K@rin
#629293
marja schreef: Echter.......jaja.......ik durf het niet full time te gaan geven, ik wil ook brok blijven geven.
Ten eerste omdat wij nog al eens weekendjes weg zijn, hoe neem je in hemelsnaam je kvv mee dan, en tijdens vakantie????
En welke brok gaat goedsamen met kvv?
Ik geef afwisselend prins, geperste brok, biofood en ecofood.
Mijn honden krijgen overwegend CARNIBEST, maar ik voer er toch ook een klein gedeelte brok bij.
Om de financieele kant te drukken, maar ook omdat ik er enkele honden bij hebt, die doodgewoon niet 100% KVV WILLEN eten ..........
Sinds een aantal weken voer ik een Duitse brok, die me tot nog toe goed bevalt. http://www.platinum-food.com/
Door Lizzy
#629337
marja schreef: Bedankt voor alle antwoorden! echt fijn.

Lizzy,
Stapper krijgt alleen brokken, ik heb vaak een start gemaakt met kvv en zelfs ook een keer met barf ;)
Maar iedere keer stop ik erna een paar weken weer mee, ik vind het zo'n gedoe en ook erg duur met twee flinke honden die veel eten.

Maar.........nu zei mijn da dat het zo kan zijn dat Stapper toch een allergie heeft ergens voor! Alleen had hij dan ook darmklachten moeten hebben volgens haar en dat heeft hij dus niet.
Hij heeft trouwens op dit moment ook kennelhoest, ondanks dat hij hier voor wordt ingeent!
Iedere keer naar de dierenarts is ook niet echt goedkoop. En je zou al flink kunnen bezuinigen door niet meer te enten tegen kennelhoest. Ten eerste is het een flauwekul enting omdat het een niet-dodelijke ziekte betreft. En tweede werkt de enting (zoals ook bij jouw hond dus) niet/slecht. Ten derde is het erg belastend voor het immuunsysteem en zou je een hond met chronische oorontstekingen beter niet/zo weinig mogelijk kunnen enten.

Deze maatregelen tenzame helpen je misschien om Stapper fulltime op vers te zetten? Het zijn maar suggesties natuurlijk! (maar ik meen ze natuurlijk wel uit de grond van mijn hart, want echt, vaccineren bij dieren met chronische problemen is vragen om moeilijkheden).
Gister heb ik even zitten lezen hier, hele tijd niet meer geweest op dit forum, en ontdekte toen een nieuwe online winkel in Heilo, niet verweg bij mij.
Hier kan je alle kvv en barg produkten bestellen en die worden gratis thuis bezorgd.
Voor mij ideaal ;)
Kijk, dat is ideaal dan!
Op dit moment ben ik wel zover dat ik deproef op de som wil gaan nemen, kijken of kvv inderdaad de oplossing kan zijn tegen die oorontstekingen.
Echter.......jaja.......ik durf het niet full time te gaan geven, ik wil ook brok blijven geven.
Ten eerste omdat wij nog al eens weekendjes weg zijn, hoe neem je in hemelsnaam je kvv mee dan, en tijdens vakantie????
Versvlees alleen zal op dit moment niet voldoende zijn. Ik denk dat je het grondiger aan moet pakken. Met hetgeen ik boven heb beschreven.

In de weekenden, als je weg gaat, zou je heel gemakkelijk zelf samen kunnen stellen met hem. Je geeft hem bijv. gewoon 2 dagen een deel van een hele kip. In de vakantie zou je altijd of zelf samen kunnen stellen of terug op brokken kunnen gaan. Maar het zou natuurlijk jammer zijn om je hond het hele jaar door brokken te blijven geven, voor de vakantie.... Ik eet in de vakantie ook minder goed. En ik eet in de vakantie ook wel eens een patatje. Nou ga ik daar wel een beetje van aan de dunne, maar om er aan gewend te blijven, eet ik toch maar niet het hele jaar door patat. Voel je wat ik bedoel ;D?
Ten tweede, ja ik ben een muts :-[ ikdurf het gewoon niet aan!
Ik ben als de dood dat mijn honden toch niet alles binnen krijgen wat ze nodig hebben! komt ook omdat mijn da anti kvv en barf is.
Ze overtuigd me er steeds weer van dat je je hond tekort doet, hij zou allerlei voedingstoffen gaan missen, meatbal syndroom heeft ze het steeds over???
Je hebt helaas duidelijk een DA die de kok heeft horen fluiten maar geen idee heeft waar de lepel hangt. Het all meat syndroom: daar bedoelt je DA mee dat je alleen spiervlees geeft en verder niks. Maar in versvlees zit ook niet alleen spiervlees. Er zit gemalen bot, gemalen vlees, gemalen orgaanvlees, beetje rijst (vaak), soms wat gemalen groentes en meestal bevat het ook een vitamine/mineralen preparaat. Al met al is versvlees veel completer als welke brok dan ook! Want versvlees bevat natuurlijke voedingsstoffen en bevat ook nog eens de oh zo belangrijke enzymen. Geef je DA gerust een lidmaatschapje Barfplaats en wij vertellen haar wel hoe het echt zit ;)!

En waarom denk je dat een brok wel compleet is en een compleet versvlees niet?
Dus.........ik ga wel over op kvv maar wil ook brok blijven geven daarbij.
Wat zou de beste verhouding zijn, brok en kvv op een dag of een paar dagen kvv en dan een paar dagen brok?
En welke brok gaat goedsamen met kvv?
Ik geef afwisselend prins, geperste brok, biofood en ecofood.
Afwisselend omdat mijn teef Zara alles zat is na een paar weken ::)
Sorry, heel veel vragen maar ik wil het nu serieus gaan aanpakken :)
Ik ben en blijf eigenwijs. Tot je hond van de oorproblemen af is, zou ik toch gewoon geen brokken geven. Versvlees alleen is niet genoeg om dit probleem onder de knie te krijgen maar factoren als brokken (die gewoon stijf staan van de koolhydraten) moet je er nu gewoon niet bij hebben... Als de problemen onder de knie zijn (en ik blijf vinden dat een kweekje maken van het oorontstekingsmateriaal ook geen slecht idee is), dan kun je (als je dat persee wilt) natuurlijk weer brokken toe gaan voegen. En er is geen gouden regel over wat het best werkt, qua brokken combineren met versvlees. De ene hond doet het beter op een paar dagen brok, gevolgd door een paar dagen vers. De andere hond doet het beter op 's morgens brok of vers en 's avonds omgedraaid. De ene hond doet het goed op Farmfood met versvlees. En de volgende met Eco of biofood. En ook kun je de brokmerken, als Stapper dat goed verdraagt, afwisselen.
Door marja
#629385
Ik heb de eerste lading in huis!!!
Blijkt hier dus twee straten achter me een trimsallon te zitten anex winkeltje.
Daar verkopen ze allerlei natuur produkten en ook kvv!
Ze hebben Duck, carnibest en nog eentje die ik vergeten ben ;)

Ik heb daar twee uur gezeten en ben helemaal voorgelicht.
Ik kreeg 8 kilo mee naar huis, carnibest, gratis!!!!! om eerst maar eens te proberen en kijken of ze het lekker vinden, super he!!

Verder kreeg ik allerlei lees voer mee over brok en kvv en barf.

Het duurt wel lang voor die worsten ontdooid zijn dus ik kan het pas zondag geven, maar goed de eerste stap is gezet.

Over de oorontstekingen zeiden ze dat ik beter de kuur waar ik nu al mee bezig ben kan afmaken.
Volgende keer, mocht hij weer oorontsteking krijgen dan helpn ze me graag verder daar mee op natuurlijke basis.
O ja kreeg ook info mee over hoe goed/slecht de entingen zijn ::)

Als brok blijf ik biofood geven, alleen niet meer de geperste variant, ze zeggen dat het beter is om de gigantvesie te gaan geven.
Blijkt dat biofood vorige maande een of andere upgrade heeft gekregen vw hun gezonde en volwaardige voedingsstoffen............
Prins vinden ze troep???? ze zeggen dat daar meer inzit dan er op de verpakking staat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door