Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#607739
Via een e-mail lijst kwam onderstaand bericht binnen:

- As a follow up to the international FCI meeting in Copenhagen the 18/19th.
of March 2006 , the criteria for hip and elbow readings have changed.
It is believe that dogs x-rayed without anestetic can give a false positive
score and is therefore no longer internationally accepted ( this is an
rectroactive law).

Hierop is een vraag gesteld aan de Raad van Beheer waarna het volgende antwoord volgde:

Het wetenschappelijk commitee van de FCI heeft in Kopenhagen aangegeven dat
zij streeft naar een FCI-certificaat, dat alleen uitgegeven wordt als het
FCI-protocol is gevolgd. In dit protocol zal sedatie verplicht worden.
In veel landen is een verplichte sedatie nog niet ingevoerd, maar
waarschijnlijk zullen steeds meer landen zich hierbij aansluiten.

Dit riep de vraag op wanneer de GGW in Nederland dit zou doorvoeren:

Antwoord:

Momenteel geldt dat het gebruik van sedativa of anesthetica ter beoordeling
is van de dierenarts, die de röntgenopname maakt. Of en wanneer GGW sedatie
verplicht gaat stellen is momenteel nog niet bekend. Mocht dit echter ooit
worden ingevoerd, zal dit naar alle betrokken tijdig worden gecommuniceerd.

Er zit dus een dikke kans in dat honden niet meer zonder roesje geröntgend kunnen worden.  >:(
Door Lizzy
#607754
Enig idee op welk termijn je praat? (anders zou ik nu nog snel zonder sedatie kunnen laten rontgenen....).
Door Erna
#607763
Lizzy schreef: Enig idee op welk termijn je praat? (anders zou ik nu nog snel zonder sedatie kunnen laten rontgenen....).
Duurt nog wel ff denk ik ......maar voor de zekerheid.....doe maar tussen nu en een half jaar röntgen.
Door Lizzy
#607764
OK.

Wat ik me wel afvraag: is het ook echt zo en zo ja, waarom? Hoe zit het? Want op zich is het natuurlijk HD-wise beter om eerlijke uitslagen te hebben, voordat je met zo'n hond gaat fokken (bij Dalmatiers speelt dit probleem natuurlijk niet echt).
Door conleeuw
#607767
bummer, tja, als het eenmaal een feit is lijk het mij trouwens niet echt waarschijnlijk dat honden die al door de HD beoordeling is opnieuw moeten, of is het wensdenkerij van mij :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#607775
Lizzy schreef: OK.

Wat ik me wel afvraag: is het ook echt zo en zo ja, waarom? Hoe zit het? Want op zich is het natuurlijk HD-wise beter om eerlijke uitslagen te hebben, voordat je met zo'n hond gaat fokken (bij Dalmatiers speelt dit probleem natuurlijk niet echt).
Tja kwee niet hoor. Mij is altijd uitgelegd dat foto's zonder roesje een realistischer beeld geven dan met roesje en mijn gezond verstand zegt eigenlijk hetzelfde. Zonder roesje blijven de spieren aangespannen en met roesje verslappen ze waardoor er dus een verschil in de aansluiting zou kunnen voorkomen. Verhalen dat een DA de heupen helemaal uit de kom heeft getrokken wanneer er met roes werd geröntgend, die geloof ik wel ::)
Hier zijn de reuen allemaal met roesje gedaan (da was niet sterk genoeg om ze in de kikkerstand te draaien) en de teven zonder roesje. Resultaten zijn idem, ze hebben allemaal onvoldoende aansluiting.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#607776
conleeuw schreef: bummer, tja, als het eenmaal een feit is lijk het mij trouwens niet echt waarschijnlijk dat honden die al door de HD beoordeling is opnieuw moeten, of is het wensdenkerij van mij :-\
Nee, dat zal niet gebeuren omdat er geen gegevens zijn of de hond met of zonder roes gedaan is. Daarbij zou je dan ook je hond van 8/9 jaar die nog aktief is in de fokkerij moeten laten herkeuren en die zou nog maar zelden een prima uitslag krijgen.
Door Elise
#607839
conleeuw schreef: bummer, tja, als het eenmaal een feit is lijk het mij trouwens niet echt waarschijnlijk dat honden die al door de HD beoordeling is opnieuw moeten, of is het wensdenkerij van mij :-\
Dat zouden ze wel willen, dat zou in 1 keer een klap geld opleveren :o
Maar ik neem aan dat nu gerontgende honden, niet overnieuw hoeven, dat lijkt me idd geen doen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#607845
Bij honden die zonder roesje worden gerontgend kan de aansluiting beter lijken dan hij daadwerkelijk is en dan krijg je toch nog HD op latere leeftijd. Of nakomelingen met HD.
Het blijkt ook gewoon dat 10 jaar rontgenen totaal geen verbetering heeft gegeven in het voorkomen van HD. In mijn opinie doordat er te veel gesmokkeld werd met de foto's.
Door Erna
#607859
Hitam schreef: Bij honden die zonder roesje worden gerontgend kan de aansluiting beter lijken dan hij daadwerkelijk is en dan krijg je toch nog HD op latere leeftijd. Of nakomelingen met HD.
HD wordt natuurlijk niet alleen veroorzaakt door de aansluiting. Je kunt uitstekende koppen en kommen hebben met een aansluiting die niet helemaal perfect is. Deze honden zullen geen HD ontwikkelen.
Het blijkt ook gewoon dat 10 jaar rontgenen totaal geen verbetering heeft gegeven in het voorkomen van HD. In mijn opinie doordat er te veel gesmokkeld werd met de foto's.
Het sjoemelen met foto's zal echt niet minder worden wanneer de honden met sedatie worden geröntgend. Ik denk zelfs dat het gesjoemel alleen maar groter wordt doordat de kans op een slechte aansluiting groter gaat worden.

Veel rassen zullen met grote problemen te maken krijgen wanneer de honden onder sedatie moeten. Denk aan de collieachtigen die overgevoelig zijn voor bepaalde narcose stoffen. Eigenaren en fokkers zullen niet meer zo staan te springen om foto's te laten maken.

HD is in mijn ras gelukkig geen hot item, zelden worden er honden aangetroffen met een HD uitslag hoger dan een B. Wanneer de honden verplicht onder sedatie moeten zullen er beslist een aantal fokkers nog eens goed achter hun oren krabben. Immers de enige sanctie is uitsluiting van pupinfo.....Dat is niet zo'n ramp.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#607866
Krijgen ze dan wel een stamboom?

HD wordt vooral veroorzaakt door een slechte aanluiting. Daardoor ontstaat er te veel speling in het gewricht en arthrose.
Door Erna
#607872
Hitam schreef: Krijgen ze dan wel een stamboom?

HD wordt vooral veroorzaakt door een slechte aanluiting. Daardoor ontstaat er te veel speling in het gewricht en arthrose.
De honden zullen gewoon een stamboom krijgen. Die worden door de Raad afgegeven en daar kijken ze helemaal niet naar gezondheidsuitslagen.

Volgens mij wordt HD ook en vnl veroorzaakt door kommen die niet in orde zijn waardoor vanzelf de slechte aansluiting ontstaat. De kommen zijn vaak afgeplat en lijken niet eens meer op kommen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erna op do 03 aug 2006, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#607905
Dat is wel een hele extreme vorm HD. Om gezonde honden te fokken moet je ook de minder extreme vormen weten op te sporen en dat zie je onder andere in de aansluiting.
De pennhip methode maakt daar gebruik van. Die kijkt vrijwel uitsluitend naar de aansluiting.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door