Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Christin
#602651
Hallo,

Onze kat barft nu een paar weken met onze hond mee. Eigenlijk hadden we bedacht om eerst de brokken van de kat op te maken, maar ze eet gewoon uit de bak van de hond mee.

Dus nu toch maar eens aan het rekenen geslagen. Alleen zie ik dat er voor katten toch veel minder informatie beschikbaar is als voor honden.

Ik zag 75% vlees en bot, maar hoe is de verdeling vlees en bot? Ik zie in sommige menu's erg weinig bot in andere weer veel?  :-\

Verder ga ik nu voorlopig uit van 4% van het lichaamsgewicht, dus ongeveer 200 gram per dag (in totaal dus vlees, bot, groente en toevoegingen).

Groetjes Christin
Door Lizzy
#602668
Ja, Billinghurst schrijft 70% 75% vleesbotten voor. Waarbij dan weer ongeveer 50% bestaat uit bot en 50% uit vlees. Persoonlijk vind ik dat veel te veel. Ik zou mijn kat ook niet meer als 50% vleesbot geven (en dus is dus 25% bot kaal). Ik vind dat echt het matje..... Persoonlijk geef ik mijn kat geen groente. Ze vindt dat gruwelijk goor. Ik geef haar (als ze geen Bibi eet): spiervlees, vleesbot, orgaanvlees, vis. En ik denk in de verhouding: 40% vleesbot, 20% orgaanvlees, 5% vis, 35% spiervlees. Mijn kat is 19,5 jaar oud dus ze eet echt nog maar heel weinig... Maar volwassen katten eten zo'n 5% tot 10% van het lichaamsgewicht, verdeelt over meerdere menu's. Ik weet dus niet hoe oud jouw kat is en hoe actief ze is? Maar ik denk dat 4% a 5% een aardig uitgangspunt is.
Door Mevroi Kruim
#602683
Ik voer ook ongeveer zoals Lizzy. Qua bot eten ze hier voornamelijk kippenbot, verder eend en konijn. Zachte lamsbotten en geitenbotten maal ik wel eens, die krijgen ze zelf niet weg. Verder krijgen ze regelmatig een eitje.
Ze eten per kat ong. 1 ons per dag.
Door Christin
#602726
Oke, ik ga weer verder rekenen.

Het grappige is dat de kat groente met kaas juist lekker vindt. En verder gaat alles eigenlijk wel met gemak naar binnen, van kippennek, hertenrib tot orgaan en dus groente.

De kat geeft het goede voorbeeld en ruimt op wat de hond laat liggen.
Alleen de eendagskuikens die zijn leuk om mee te spelen, maar wordt denk ik door de veren niet herkend als voedsel.

En eerlijk gezegd, vind ik het ook wel prettig zonder die gele pluisbeestje in mijn vriezer. Het wordt mij allemaal iets te herkenbaar  ;).

Bedankt!
Door Lizzy
#602728
Christin schreef: Oke, ik ga weer verder rekenen.

Het grappige is dat de kat groente met kaas juist lekker vindt. En verder gaat alles eigenlijk wel met gemak naar binnen, van kippennek, hertenrib tot orgaan en dus groente.

De kat geeft het goede voorbeeld en ruimt op wat de hond laat liggen.
Alleen de eendagskuikens die zijn leuk om mee te spelen, maar wordt denk ik door de veren niet herkend als voedsel.

En eerlijk gezegd, vind ik het ook wel prettig zonder die gele pluisbeestje in mijn vriezer. Het wordt mij allemaal iets te herkenbaar ;).

Bedankt!

Nou, als je kat wel wat groente geeft, kun je best wat geven hoor! (bijzonder hoor!). Ik zou alleen niet overdrijven en ik denk dat 5% wel zat is.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#615885
Vyv lust ook groente,maar krijgt het niet.Ik vind het niet echt thuis horen in een kattemenu.Ik vind 70% bot ook teveel,welk prooidier bestaat nou uit zoveel bot.
Ik voer Vyv in dezelfde verhoudingen als de honden,alleen krijgt hij spiervlees i.p.v.15% groente.
Hij krijgt 40-45 % bot,15% orgaan en 40-45% spiervlees,het is een gecastreerde binnenkat,dus hij krijgt maar 100 gr.per dag en dat is eigenlijk al iets teveel,want hij begint weer n beetje uit te dijen. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door