Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door goudengoudvis
#586176
Aangezien ik wel de voordelen van barf kan inzien, probeer ik nu mijn katten over te zetten. Mijn poesje is best makkelijk en eet al: vlees met botjes, nekjes, hartjes etc. Mijn kater eet nog maar mondjesmaat.

Dit is wat ik bij de poelier op de markt heb gekocht en nu in handzame porties in mijn diepvries zit:

1,5 kg soepvlees: kip en botjes
1,0 kg kippenvleugels (maiskip, dat was extra lekker volgens de poelier, volgens mij dacht hij dat ik de hartjes, nekjes ed zelf ging opeten en hij deed zo lief maiskip erbij dat ik hem niet uit de waan haalde. ::) ;D .
0,5 kg kippenhartjes
0,3 kg maagjes en levertjes
0,5 kg nekjes
(was in totaal 6 euro :) )

Dit alles is evenredig verdeelt over 8 porties.
Is dit voorlopig voldoende? Ik zou ze af en toe een ei erbij kunnen geven, moet ik verder nog wat geven?
Het is tot nu toe alleen kip, dit lijkt me niet slecht om te beginnen, maar ik neem aan dat ik ook wel andere dingen ga toevoegen.
Ik heb ook wel eendagskuikens gekocht, maar daar werd alleen maar mee gespeeld en het werd niet opgegeten, wel lag mijn kamer vol gele veertjes. :-\

Is dit menu nu een beetje volledig voor 2 katten/dag en zijn de percentages goed? Ik kan de verhoudingen makkelijk aanpassen, maar voorlopig zijn ze toch nog niet over, maar ik doe mijn best. 8) ;)

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door sylvia
#586182
Allereerst welkom op barfplaats :D

Op je vraag of het ingekochte voldoende is voor een uitgebalnceerd en gezond dieet moet ik echter nee zeggen. Je hebt niets verkeerds gekocht maar het is alleen kip wat de klok luidt en dat is dus wel erg eenzijdig. Wat je nog meer kunt geven is rund, geit, lam en als je er aan kunt komen kwartel, gans, eend, konijn.
Lees eens bij het kattenbarf gedeelte welke menu's andere BPleden hebben voor hun katten zo kun je wat ideetjes opdoen. Je bent in iedergeval al op de juiste weg door je katten vers te gaan voeren.
Wat de kuikens betreft misschien moet je die de eerste paar keer even kort koken zodat ze snappen dat het eetbaar is of wat je ook kunt proberen is het kuiken door de helft te knippen of te snijden zodat ze doorhebben wat er in zit.
Door Mevroi Kruim
#586197
Om te beginnen is dit lang niet slecht hoor, maar wel eenzijdig voor de lange termijn zoals Syl al schrijft.
Soepvlees: is dat soepkip? Dat zijn behoorlijk harde botten, het kan goed zijn dat je kat dat niet wegkrijgt. Die van mij lukt dat niet, die kunnen braadkip goed aan maar soepkip niet.
Verder heeft het vind ik zin om orgaan te voeren ongeveer in de verhouding zoals ze in de 'prooi'dieren voorkomen. Als je geen pens voert (niet alle katten lusten dat) is de lever het grootste orgaan, dan de maag en dan het hart. Lever bevat ook veel nuttige voedingsstoffen dus je zou bv 2x zoveel lever als hart of maag kunnen voeren.

Veel katten doen je groot plezier met vis, hoewel wijting niet bij allemaal in de smaak valt :P. Een keer per week vette vis als zalm of hele sardienen is gezond ivm de omega-vetzuren.

Ei erbij vinden ze hier feest, en het voordeel is ook dat je het kunt losroeren met flink veel water. Zeker met dit warme weer drinken die maffe katten soms te weinig en zo krijgen ze toch weer wat vocht extra binnen. Ook kun je het vlees voor het voeren een tijd in koud water leggen, dan neemt het ook water op.

Nekken kun je platmeppen evenals vleugels als je katten erover mutsen dat ze zo hard en bottig zijn ;D

En verder kun je proberen zoveel mogelijk andere diersoorten te scoren. Rund en lam voor menselijke consumptie is peperduur, dus goedkope lapjes van de kiloknaller en halve lammeren en geiten van de islamiet is een aanrader. Lams- en geitenbotten zijn voor de meeste katten te hard om te eten dus voor afwisseling in bot ben je op kleiner vee aangewezen, zoals kwartel, duif, konijn enz.
Door goudengoudvis
#586358
Soepvlees: is dat soepkip? Dat zijn behoorlijk harde botten, het kan goed zijn dat je kat dat niet wegkrijgt. Die van mij lukt dat niet, die kunnen braadkip goed aan maar soepkip niet.
Verder heeft het vind ik zin om orgaan te voeren ongeveer in de verhouding zoals ze in de 'prooi'dieren voorkomen. Als je geen pens voert (niet alle katten lusten dat) is de lever het grootste orgaan, dan de maag en dan het hart. Lever bevat ook veel nuttige voedingsstoffen dus je zou bv 2x zoveel lever als hart of maag kunnen voeren.
Het soepvlees lijkt een beetje op vleugels qua botten en is ongeveer even grote stukken, ik weet eigenlijk niet welk deel het van de kip is, maar er zit in verhouding iets meer bot in dan vleugels. Ik zal in ieder geval iets meer lever doen, als ze dat lusten.
Vis is ook een goed idee om erbij te proberen, maar halve geiten in de diepvries :o . Daar wordt mijn vriend niet vrolijk van. ::)
En dat platslaan, hoe doe je dat? Met een hamer ???
Ik zal hier nog wat meer rondlezen over waar en wat voor vlees kopen, maar ik heb maar een kleine diepvries. :'( Maar ik zal mijn best doen natuurlijk, voorlopig ben ik allang blij als ze iets vers eten, dat zal ik eerst proberen voor elkaar te krijgen.

Welk deel van het beest is pens eigenlijk?
Door Mevroi Kruim
#586453
Platslaan idd met een hamer, ik heb er een oud schoenmakershamertje van m'n opa voor. In een stevig plastic zakje doen (tegen het spatten van het bloed :P) en op een plank leggen en meppen maar! Denk daarbij aan iemand die je volstrekt niet kunt leiden ;D ;D

Die geiten moet je natuurlijk wel goed portioneren en verdelen ;D ;D
Nee, voor een kat is dat idd niet de moeite, voor 2 honden en 5 katten is geitenrib bv ideaal, daar zit vaak nog best veel vlees aan, voor de katten, en de ribben eten de honden op.

Pens is een van de magen van koe/schaap/geit. En zeer populair bij de meeste honden. Er zijn ook katten die het eten, maar die van mij blieven het niet. Het ruikt ook nogal ... ehm ... sterk, za'k maar zeggen ;D ;D
Bij de dsz kun je vaak die van Smuldier kopen, gemalen en diepgevroren.
Door goudengoudvis
#599995
Het platslaan gaat prima. Eindelijk snapt mijn kater ook dat je vlees waar botten in zitten net zo goed kan eten en dat je zelfs botjes kan eten (nou ja mondjesmaat nog).
Sinds mijn laatste reactie heb ik nog andere ingrediënten gehaald: lamshart (ieuw vies :( ), zalmstaart (gratis bij visboer, met best veel zalm eraan, lusten ze ook al niet), duif (durf ik nog niet te proberen), gemalen kippenbot met vlees (poelier verkoopt dat aan mensen die hun katten vers voeren, willen ze ook al niet) en tonijn (lusten ze wel, maar mogen ze en krijgen ze niet teveel van)
Tot zover dus de verrijking met andere vlees/vissoorten.  :-\ :o :'(

Maar het lijkt wel alsof ze het steeds beter snappen, er wordt hart, lever, maag, kippevleugels gegeten. Alhoewel mijn ene kat sommige dingen lekkerder vind en de andere weer wat anders.  :o

Ik denk dat ze het uiteindelijk wel snappen, maar tot die tijd zit de vriezer ook vol met dingen die ze dus niet willen.

Ik heb ze een paar maanden terug eendagskuikentjes proberen te voeren. Dat was toen geen succes, wel leuk speelgoed overigens. Overal gele veertjes... Ik zou het nu wel weer willen proberen, maar in mijn vriezer zit voorlopig wel genoeg versvoer. Misschien wil iemand wel wat ruilen? ;) (ik woon in groningen)
Door *Robin*
#600019
gewoon proberen en blijven aanbieden, ze gaan vanzelf wel om.
de eerste stappen zijn er en nu moeten ze gewoon even wennen aan die nieuwe smaken.

Als je wilt ruilen kan je in het hoekje vraag en aanbod je ruil voorstellen ik heb ook al twee keer gerolen en het is goed bevallen ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door