Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door workingmalinois
#597746
Bij een hond van vrienden werd een milttumor vastgesteld  :'(

De milt, die normaal slechts een 300g weegt, woog maar liefst 2kg.
Ze hebben hem dadelijk geopereerd en de milt werd weggenomen.
Volgens de DA waren er nog geen uitzaaiingen en heeft hij gelukkig veel kans op genezing.

De hond is echter een heel goede sporthond, één van de tophonden in zijn discipline.
Volgens de DA zou hij zonder milt nooit meer het niveau van vroeger kunnen halen omdat de milt epo aanmaakt voor de productie van de rode bloedlichaampjes, wat noodzakelijk is voor uithouding.

Heeft één van jullie hier ervaring mee?  Zou een aangepast dieet kunnen helpen?

Zijn baasje is natuurlijk al heel blij dat zijn maatje nog leeft en geeft hem alle rust die nodig is om te recupereren.  Zou er echter een mogelijkheid bestaan om stilaan terug conditie op te bouwen?
Door conleeuw
#597778
de hond van mijn vriendin (ze is zelf dierenarts) heeft sinds vorig jaar geen mild meer, het is een Deense Dog, en hij is inderdaad niet meer wat hij was, qua conditie dan, terwijl het nog een jong hond is (4 jaar oud), maar hij deed nooit aan topsport, hij werd wel heel soms als bloeddonor gebruikt, en dat kan natuurlijk nu helemaal niet meer. Ik kan mij voorstellen dat topsport niet meer zo goed zal lukken, ik weet niet of een dieet aanpassing de gevolgen van een verwijderde milt kan doen verminderen, maar een goede gezonde voeding is natuurlijk wel van belang om de hond in zo goed mogelijke conditie te krijgen en houden.....  :-\ wel balen zeg.
Door workingmalinois
#597796
Ja, het is heel erg.

Het is die man zijn eerste hond.
Ik zie hem er nog mee aankomen op de club.  Hij had nog nooit een hondenplein van dichtbij gezien en zijn mechelaartje van 6 maanden kende totaal niets.
Ze leerden echter allebei enorm snel en leefden echt voor hun hobby.
Ze gingen er samen voor en vorig jaar leverde dat een tweede plaats op in het nationaal kampioenschap.
De hond moet nog 4 jaar worden  :'( :'(
Door conleeuw
#597801
workingmalinois schreef: Ja, het is heel erg.

Het is die man zijn eerste hond.
Ik zie hem er nog mee aankomen op de club.  Hij had nog nooit een hondenplein van dichtbij gezien en zijn mechelaartje van 6 maanden kende totaal niets.
Ze leerden echter allebei enorm snel en leefden echt voor hun hobby.
Ze gingen er samen voor en vorig jaar leverde dat een tweede plaats op in het nationaal kampioenschap.
De hond moet nog 4 jaar worden  :'( :'(
jeetje dat is erg jong voor zo'n tumor, eigenlijk zijn ze altijd te jong voor een tumor vindt ik. De hond van mijn vriendin had heen Milt torsie..... dus dat is iets anders, maar eindresultaat is toch dat ook hij zonder milt verder moet. Ik hoop dat de hond van jou kennis goed hersteld, en in iedere geval nog een redelijke conditie kan behouden, gelukkig was deze hond in top conditie voor de ingreep, dat zal ook wel gunstig zijn voor de herstel ;) en vers voer is altijd goed, dus als hij dat nog niet doen is het mischien het overwegen waard.?
Door -sanne
#597807
Ik ben zeer benieuwd om wat voor tumor het precies gaat. Zo'n grote tumor bij zo'n jonge hond is natuurlijk helemaal niet goed. Ik denk dat hij blij mag zijn als hij nog een paar jaar van zn hond mag genieten maar de sport zit er echt niet meer in denk ik.
Door Lizzy
#597818
Ik vrees dat een volledige belasting van de hond inderdaad wel eens veel te veel kan zijn. Ik zou haast zeggen dat dat voorlopig inderdaad de minste zorg van de eigenaar moet zijn, of ie nog kan sporten.... Ik denk dat de tijd dat zal moeten leren...

Volgens mij is ook de kans op infecties groter, daar de milt een belangrijk orgaan is bij de afweer. Ik durf je eerlijk gezegd niet te zeggen of de hond baad zou kunnen hebben bij bijvoorbeeld speciale voedingssupplementen of kruiden. Misschien dat Tannetje dat weet! (Tannetje, zou een middel als sano-qi-milt hier bijv. ingezet kunnen worden?). Gezonde voeding is altijd goed.
Door Twiz
#597869
Of de hond nog topsport kan bedrijven durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat mijn vorige hond haar milt is verwijderd tijdens de operatie van een maagkanteling, zij was toen al ruim zeven jaar oud.
Ik heb nooit iets gemerkt aan haar conditie, of dat ze sneller vatbaar was voor andere kwalen (ze mankeerde gewoon nooit iets), maar het enige wat zij hoefde te presteren was dagelijks een paar uur (twee) lekker spelen en rennen met ons en andere honden.
Zij is uiteindelijk gestorven aan een tweede maagkanteling (dilatatie) met haar (bijna) dertien jaar.

Misschien was zij wel de bekende uitzondering op de regel?
Door 202Spots
#597906
Ik denk dat je dan ook wel voorzichtig moeten zijn zodat de hond niet gewond raakt...
de milt zorgd ook voor bloed te stoppen...
Ik heb alleen deze sites...weet niet of je er wat aan hebt?

De milt is al 'n groot orgaan...en ziet er nog groter uit wanneer er 'n tumor zit dus...
Waarschuwing.... Fotos
http://www.acvs.org/AnimalOwners/Health ... sesinDogs/

http://www.marvistavet.com/html/body_sp ... asses.html


Maar eerlijk gezegd zou ik al heel erg blij zijn wanneer mijn hond 'n goeie kans heeft,
en de wel of geen sport kunnen doen zou niet belangrijk wezen... :-\
Door Elvira
#598327
Bij mijn eerste golden is de milt verwijderd, maar ze was toen al een jaar of 12. Ik heb niet aan haar gemerkt dat ze minder conditie had, maar ik was toen natuurlijk wel al gestopt met trainen. Ze is bijna 17 geworden en liep tot een paar maanden (in haar tempo) nog elke dag naar het bos.
Door workingmalinois
#598434
ja, hij is natuurlijk al enorm blij dat tenminste de levensverwachtingen gunstig zijn, maar het is natuurlijk enorm zonde dat zo'n hond geen sport meer zou kunnen doen.  Zowel baasje als woef leefden echt voor hun hobby.

Hij gaat vooreerst natuurlijk zorgen dat de hond rustig kan herstellen en recupereren.  De operatie is inmiddels een week geleden en hij doet het gelukkig goed!
Binnen enkele maanden zien we wel of eventueel langzaam terug aan de conditie gewerkt kan worden.  Mocht er iets bestaan dat hij kan geven als ondersteuning, dan zou dat natuurlijk fantastisch zijn.
Ik ken iemand bij wie de milt ook is weggenomen en die neemt een soort EPO.  Hij kan normaal werken en heeft zo goed als geen last.  Hopelijk bestaat er voor honden ook zoiets?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#599893
Het is een beetje afhankelijk van wat voor tumor het was of de hond weer als vanouds zal kunnen presteren. Hij krijgt niet voor niets een tumor, dan moet er wel iets mis zijn. Volgens mij hoeft het op zich geen belemmering te zijn.

Het duurt wel een poos voortdat hij herstelt, hoewel het lijkt of het snel gaat kan het wel zeker een half jaar duren voordat hij weer in zijn oude doen is.

Het is niet helemaal duidelijk wat een milt precies doet. Bij zware bloedarmoede is hij actief met het aanmaken van rode bloedcellen, maar bij kortdurende prestaties is het maar de vraag of de milt iets doet.
Vroeger werden er bij topsporters nog wel eens milten weggehaald. De meeste mensen kennen wel de stekende pijn in de zij, die bij het sporten soms opkomt. Vrpeger dacht men dat dat de milt was en soms werd die weggehaald. Volgens mij heeft dat de sportpresaties nooit negatief beïnvloed.
Door conleeuw
#599932
Hitam schreef: Vroeger werden er bij topsporters nog wel eens milten weggehaald. De meeste mensen kennen wel de stekende pijn in de zij, die bij het sporten soms opkomt. Vrpeger dacht men dat dat de milt was en soms werd die weggehaald. Volgens mij heeft dat de sportpresaties nooit negatief beïnvloed.
:o :o jeetje, dat wist ik niet, weer wat bijgeleerd, eigenlijk gewoon krankzinnig, een orgaan verwijderen omdat het de topsport in de weg zit :o
Door workingmalinois
#600151
Het is een beetje afhankelijk van wat voor tumor het was of de hond weer als vanouds zal kunnen presteren. Hij krijgt niet voor niets een tumor, dan moet er wel iets mis zijn.
Waaraan zou dit kunnen liggen?  Komt in de bloedlijn niet voor, zover ik weet.
Zou het door de voeding kunnen komen? 
Ik weet niet wat hij voert, maar ik veronderstel brok  :(

Ik ga alvast proberen om hem te doen omschakelen naar vers...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#600755
In mijn ogen ontstaat een tumor door opstapeling van afvalstoffen in het lichaam. Dus inderdaad voeding, entingen, ontwormen, antivlooienbehandelingen en andere medicijnen.

Dus vers lijkt me een eerste vereiste. Dat helpt ook mee aan een sneller herstel en betere spieropbouw!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door