Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ginny
#587352
hoi hoi

mijn hondjes krijgen kvv maar ik ben me druk aan het inlezen in jullie gebarf, ik vind het nog wat eng, maar het trekt mij wel, ik zal waarschijnlijk geen fulltime barfer worden maar een paar dagen, nu wil ik alvast beginnen om kvv uit te gaan breiden met wat ander vlees, maar wat kan je goed met kvv combineren, ik heb voor morgen kippenlevertjes gekocht en van het weekend hebben ze lamshart en een eitje erbij gehad, kip met bot wil ik gaan geven, maar ben als de dood dat ze erin blijven hangen, nu zijn ze geen van beiden schrokkerige eters.

ben benieuwd naar jullie tips om bij kvv erbij te geven, misschien is dit in jullie ogen een erg blonde vraag, maar het is voor mij allemaal nieuw en wil het goed doen, ik geef nog kvv erbij zodat ik weet dat ze dan geen tekort krijgen.

groetjes, simone
Gebruikersavatar
Door Nitus
#587442
Hoi Simone, ik heb er 2 jaar lang :-[ over gedaan voordat ik over durfde naar fulltime BARF, dus er is nog hoop voor je hoor ;). Maar een paar dagen zelf knutselen is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd. Je zou voor het bottenwerk kunnen beginnen met kippennekken. Lees anders even "Honden en het eten van botten": http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801 denk dat je daar al een heleboel nuttige tips vandaan kunt halen ;).
Door ginny
#587565
had ik gelezen idd. maar wat ik me nu afvraag is, omdat ik ook kvv geef in welke hoeveelheid je dan andere dingen erbij mag geven, ze krijgen drie keer per dag eten, en eind van de middag geef ik er wat extra bij. als ik dat doe krijgen ze wat minder kvv, als ik kippennekjes ga geven, krijgen ze dan niet teveel binnen aan bot, nu dacht ik dat er in kvv geen bot zit, dus zou dat eigenlijk niet uitmaken. het kan toch geen kwaad om zoals morgen bij kvv kippen levertjes te geven, en ik kan de levertjes toch gelijk rauw geven of toch heel even de kook er over heen..

Yuna is heel gevoelig op haar darmen en kan erg slecht tegen alles waar maar wat kunstmatigs in zit ben ik al achter, tijdens het trainen bv. loopt ze helemaal leeg als ik bv. stukjes kaas geef, ook rodi worst in kleine stukjes kan ze niet tegen, ik heb nu gedroogde long voor haar gehaald, ze vind het gelukkig heerlijk, ik knip die in kleine stukjes en ze gaat er gelukkig niet van aan de race, ik doe bij haar alles in kleine beetjes zodat ik kan zien hoe ze erop reageert.

groetjes, simone
Gebruikersavatar
Door Nitus
#587576
Als je hond al kvv rauw eet zou ik de nieuwe dingen niet eerst gaan koken, maar gewoon rauw geven. Geef van iets nieuws desnooods niet teveel in 1 keer. Als je een hond hebt die makkelijk dik wordt trek je het gewicht wat je geeft aan lever of kippennek af van de hoeveelheid kvv en anders geef je het er lekker als extraatje bij.
Voor extra bot hoef je niet bang te zijn, het teveel aan calcium wordt gewoon afgevoerd. Bij de meeste kvv is de calciumbron trouwens gemalen kippenbot ;).
Door ginny
#587580
Thanks...

we gaan steeds een stapje verder, moet zeggen dat ik het wel erg leuk vind om te doen, stond vanmiddag in de winkel en pak de levertjes, zegt mijn man, die lust ik niet, nee suffie die zijn voor de hondjes, had je zijn gezicht moeten zien, vind het erg leuk om lekkere dingen voor ze te verzinnen en om te zien hoe ze ervan smullen.

groetjes, simone
Gebruikersavatar
Door Madera
#587640
nog even een toevoeging, je kunt misschien beter iets van vlees of rmb bij je kvv geven. dit omdat er al vrij veel orgaanvlees in kvv zit.
Door Twiz
#587766
Probeer als eerste aan kippenekken te komen, dat is een rmb waar de hond weinig moeite mee heeft.
Je schrijft dat je hond snel "leeg loopt", dan zou ik zeker niet beginnen met rauwe lever, dat laxeert meestal.
Als je hond nu kvv eet bevat dat meestal bot van kip, dus na de kippenekken kun je dan misschien wel aanvullen met eendenekken. Rund en kip en idd veel orgaan zit al in de kvv, dus is het voor de hond een goede aanvulling om een andere vleessoort te kiezen, misschien paard of lam of geit, en dan met name spiervlees. Later kun je het bot assortiment uitbreiden met kwartel, parelhoen, en konijn of eendkarkas (als je eraan kunt komen)

Na de botten van gevogelte kun je (als het goed gaat) lams en/of geiteribben of iets dergelijks gaan proberen.

En zoals je zelf al aangeeft, nieuwe dingen één voor één introduceren om te zien hoe je hond het er op doet.
Succes.
Door MollyBella
#588743
Ik geef momenteel, kippennekken, vis(zalmkop, haringstaart, ben nog op zoek naar andere vissoorten), yoghurt, fruit en soms wat groenten (is geen favoriet hier) erbij..

Ik geloof dat ik op de markt ook konijn of haas kan krijgen en kalkoen, dus dat ga ik ook proberen binnenkort... Sardines (heel) wil ik ook gaan geven, ik moet ze nog halen.. Vis vries ik eerst even 10 tot 14 dagen in voordat ik het geef (moet dus de eerste keer vis nog geven... duurt mij eigenlijk te lang haha)

succes
Laatst gewijzigd door MollyBella op di 11 jul 2006, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#589009
Ja, zolang je versvlees geeft, zou ik geen of heel weinig orgaanvlees geven. Versvlees bevat al genoeg orgaanvlees. Ik zou juist dingen geven die er niet in versvlees zitten! Je kunt beginnen met bijv. eendennek of delen van hele eend (en later ook geiten of lamsribben) of konijn of parelhoenkarkas (net waar je aan kunt komen) maar ook sardientjes, zalmkop (1 keer per week vette vis), eitje, groentemix, spiervlees (lamsvlees, geitenvlees, kalkoenvlees, runderkopvlees, etc).
Door ginny
#589877
een hoop tips en adviezen waar ik zeker mee aan de gang ga, ga op zoek naar een slachthuis in de buurt en even bellen of ik daar vlees kan halen.

bedankt allemaal.

groetjes, simone
Door amber9960
#597551
hey ginny
net als jij ben ik een KVV 'er  ;) en daarnaast een beginnend barfer,ik geef ook helemaal geen orgaanvlees meer naast de CB,maar kippenekken,eendenekken en lamsribben en karkassen ter afwisseling.Af en toe durf ik al eens verder experimenteren met al eens andere vleessoorten en vis beetje bij beetje leren we het he.
Ook probeer ik zo veel mogelijk de CB af te wisselen door de andere smaken zoals lam en rijst,kip en rijst,natuur  te geven en eend met rijst ga ik nu ook aanschaffen.Hier werkt dit goed op die manier een goeie stoelgang en absoluut een gelukkige hond.Ik zou mij niet te veel zorgen maken over de samenstelling op de barf dagen aangezien je CB geeft krijgt je hond op die dagen voldoende van alles binnen zodat het geen kwaad kan als je op die andere dagen eens er naast zit met wat je samenstelt.En ik lees dat je zelfs op 1 dag 1/2 portie CB geeft en aanvult met al eens wat barf dan denk ik dat je goed bezig bent,altans zo doe ik het ook en gaat tot nu toe prima zo.
Enfin ben ook maar een leek hoor,maar dit is altans de raad die ik hier hb gekregen.
succes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door