Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#585273
Hallo mensen,

Ik heb een kat die sinds vandaag met een katheter zit, vanwege blaasgruis. De DA adviseerd nu hem, in het vervolg, op dieetvoer te zetten. Nou dat wil ik dus liever niet.
Heeft iemand ervaring met Barf en blaasgruis. iets wat het in het vervolg kan voorkomen?
Ik was al niet zo op brokken, dus met onze hond barven we al, maar de katten dus nog niet. Nu ben ik toch bang dat mijn kat dit heeft opgelopen door de brokken die ik altijd geef, waardoor hij te weinig vocht heeft binnen gekregen om lekker door te spoelen.

Alvast bedankt Michelle
Door 202Spots
#585288
De kat ook rauw gaan voeren, of alleen blikvoer geven en nooit geen droge brokken meer geven.
Mijn Bram is ook doorgespoeld en heeft daarna alleen maar blikvoer en zelf gekookte kip/vlees gegeten(dat was voordat Barf bekend was)
#585300
Hai,

Ohkee, ben je ook nooit aan dat dieetvoer begonnen? Of dat wel een tijdje gedaan?
Ze hebben mij Hills SD meegegeven en over 6 weken moet ik verder met Hills CD, ter voorkoming. Wil best 6 weken die SD geven, maar daarna ben ik er wel klaar mee!!!!!
Door 202Spots
#585435
MarcoMichelle schreef: Ohkee, ben je ook nooit aan dat dieetvoer begonnen? Of dat wel een tijdje gedaan?
Ze hebben mij Hills SD meegegeven en over 6 weken moet ik verder met Hills CD, ter voorkoming. Wil best 6 weken die SD geven, maar daarna ben ik er wel klaar mee!!!!!
Nee ik heb toen geen speciaal Hills gegeven, maar gewoon de blikjes kattenvoer, en geen enkele brok.
Ook wat zelf gekookte kip erbij en kip hart+levertjes.
Welke Hills SD heb je mee gekregen?
(Hills SD = Hills science diet)
blik? brok?

Ik zie wel de Feline c/d®
For the Nutritional Management of Cats with Struvite Related Feline Lower Urinary Tract Disease (FLUTD).
http://www.hillspet.com/zSkin_2/product ... 4395204707&
CONTENT%3C%3Ecnt_id=10134198673426264&bmUID=1152314881030

Ik ben geen fan van Hills,maar wanneer je echt Hills wil voeren, dan lijkt het me logieser om eerst 'n paar weken de Hills c/d te geven, en dan overgaan naar rauw, of anders zelf koken of gewoon blikvoer.
Probeer ook of je kat meer wil drinken door b.v.beetje kip koken (zonder zout en peper e.d)en dan de kookwater te drinken geven.
Laatst gewijzigd door 202Spots op za 08 jul 2006, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#585467
202spots schreef: Nee ik heb toen geen speciaal Hills gegeven, maar gewoon de blikjes kattenvoer, en geen enkele brok.
Ook wat zelf gekookte kip erbij en kip hart+levertjes.
Welke Hills SD heb je mee gekregen?
(Hills SD = Hills science diet)
blik? brok?

Ik zie wel de Feline c/d®
For the Nutritional Management of Cats with Struvite Related Feline Lower Urinary Tract Disease (FLUTD).
http://www.hillspet.com/zSkin_2/product ... 4395204707&
CONTENT%3C%3Ecnt_id=10134198673426264&bmUID=1152314881030

Ik ben geen fan van Hills,maar wanneer je echt Hills wil voeren, dan lijkt het me logieser om eerst 'n paar weken de Hills c/d te geven, en dan overgaan naar rauw, of anders zelf koken of gewoon blikvoer.
Probeer ook of je kat meer wil drinken door b.v.beetje kip koken (zonder zout en peper e.d)en dan de kookwater te drinken geven.

Ik heb de link in Dory's bericht doormidden gebroken omdat hij de pagina uit verband trok, nu moet je de hele URL even kopieren en plakken browser.
#585515
hee

Nou het is de Hills Feline s/d, het lost de struviet stenen op!!! Moet 6 weken gegeven worden!

Maar denk dat ik daarna op Bibi over ga met een 1dags kuiken erbij, zet wel mijn andere kat meteen over....hopelijk lukt dat ook, maar dat is een alles eter!!!!

Bibi en een kuiken is toch wel compleet? een visje 1 keer in de week?

Gr....
Door - pien -
#585564
Sinds een maand of 4 heb ik m'n blaasgruiskater overgezet op kvv, met toevoeging van vit. C tabletten (ascorbinezuur).
Toen ik de kat kreeg van mijn broer stond ie op die vieze brokken, maar ik heb de stap gewaagd en het gaat fantastisch. Vers vlees verzuurt al maar voor de zekerheid voeg ik 3 x per week een vergruisd tabletje toe aan z'n kvv en dat meng ik met wat meer voer zodat het niet te zuur smaakt ;)
Succes!
Laatst gewijzigd door - pien - op za 08 jul 2006, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#585614
MarcoMichelle schreef: Nou het is de Hills Feline s/d, het lost de struviet stenen op!!! Moet 6 weken gegeven worden!
Is hetdezelfde als de c/d dan?
Heb je al voorrraad voor 6 weken?
Ik zou 't zelf niet eens 6 weken geven hoor, misschien 14 dagen of zo en dan overstappen naar rauw, maar dat moet je natuurlijk zelf besluiten.
Hoop dat 't lukt!
#585674
Ik heb 5 katten, en tenminste 3 daarvan hadden ernstig blaasgruis, blaasontsteking en nierstenen (de andere twee lieten zich niet onderzoeken).
Na geprobeerd te hebben ze het dieetvoer te laten eten, wat absoluut niet lukte, en gekeken tehebben wat er inzit (troep), ben ik gaan bekijken waar die problemen vandaan kwamen. De katten zijn geen familie van elkaar, ze zijn van verschillende leeftijden en zowel ex-katers en ex-poezen, dus mijn conclusie was dat het enige dat ze echt gemeen hadden die nare Royal Canin brokken waren. Daarvan krijgen ze veel te basische urine door de koolhydraten en ook veel te geconcentreerd, omdat ze te weinig vocht binnenkrijgen.

Katten dus (onder protest) opvergezet op barf, binnen drie weken allemaal weer kerngezond en tot voor kort (4,5 jaar later) geen enkel probleem.
Inmiddels heeft een kat medicatie omdat zijn nieren erg aangetast waren door de ontstekingen en hij er last van kreeg, maar de rest doet het nog steeds uitstekend. Ze zijn inmiddels 2x15, 1x13 en 2x10 jaar oud.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#586166
MarcoMichelle schreef: hee

Nou het is de Hills Feline s/d, het lost de struviet stenen op!!! Moet 6 weken gegeven worden!

Maar denk dat ik daarna op Bibi over ga met een 1dags kuiken erbij, zet wel mijn andere kat meteen over....hopelijk lukt dat ook, maar dat is een alles eter!!!!

Bibi en een kuiken is toch wel compleet? een visje 1 keer in de week?

Gr....
Bibi is opzichzelf al een compleetvoer dus compleet ben je zeker.
Door Lil
#587078
Overzetten op barf. Eentje had ik anders allang met drie jaar laten inslapen (is nu zes). Kreeg Hils c/d altijd (niet alleen voor korte periode) en had alsnog vier keer per jaar struviet, dus tel uit wanneer ze gezond was...
Overgezet op barf (geen kvv, daar zit vaak ook nog granen in) en heb homeopatische tabletten gegeven (www.huisdierendokter.nl). Geen struviet meer!!!
Geeft trouwens geen gf-mix dit maakt de urine minder zuur, dus geeft weer meer kans op struviet. Als het nu iets moeilijker gaat voeg ik wat cranberry of vit. c toe en alles is ok.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door