Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door willemiep
#571504
Ik heb bij gezondheid al een stukje gezet omdat ik zelf planten niet per definitie "alternatieve geneeswijze" vind, maar toch ook maar hier een een vraagje:

Ik wil dus weten of weegbree voor honden schadelijk is of dat ik kan proberen of Siemen zijn jeukklachten ermee behandeld kunnen worden (of dat het onzin is ofzo). De rest van mijn verhaal staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=23634
Door Lizzy
#573887
Ik heb in het kruidengeneeskunde boek voor dieren van Juliette de Bairacli Levy gekeken en daar staat:

Toepassingen: bij dysenterie, inwendige bloedingen, zweren en bij koorts. Uitwendig: bij wonden, pijnlijke plekken, zweren en alle soorten beten: insekte, slangen, schorpioen en hondenbeten. Oogziekten. Van de wortel wordt ook een aftreksel gemaakt tegen koorts.

Dosering: twee handen vol bladeren, getrokken in 1 liter water. Drie maal daags een kopvol.

De latijnse naam is Plantago Major. En ik kan nergens vinden dat het schadelijk zou zijn voor honden. Of het nuttig is weet ik niet, maar je kunt het dus proberen.
#575070
Er zijn meer soorten weegbree: de grote of brede weegbree (P. major) de smalle weegbree (P. lanceolata) de hertshoornweegbree (P. coronopus) de zeeweegbree (P. maritima) en de ruige weegbree (P. media) die allemaal in Nederland voorkomen, zij het niet allemaal overal. Dan is er nog de psyllium, ook een weegbreesoort, waarvand e zaadhulsjes gebruikt worden in darmreinigingskuren en laxeerpillen.
Allemaal andere soorten met andere medische eigenschappen. FF kijken dus welke soort je te pakken hebt en wat er mee moet gebeuren.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door