Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Rosita
#564954
Het is nu een week geleden dat we onze DH Ammy hebben laten inslapen en we missen hem enorm. We hebben daarom besloten om weer een DH pup te nemen. Morgen avond ga ik kijken en er bestaat een grote kans dat ik met een pup thuis kom. Nu wil ik hem CB natuur gaan geven, maar ik heb geen idee hoeveel een pup moet eten en hoe vaak. Hij eet nu eukanuba. Kan ik hem gelijk over zetten of moet ik afbouwen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#564958
Een pup kun je meestal wel zo overzetten. Ze eten meestal nog 3 á 4 keer per dag en als richtlijn kun je 50 gram per kilo lichaamsgewicht geven.

Mocht het gaan lukken morgen, alvast gefelciteerd :D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#565024
O, wat leuk, een pupje... ben heel benieuwd ;). Kan me heel goed voorstellen dat je een hond in huis mist hoor, het vervangt Ammy natuurlijk niet, maar geeft wel afleiding en een heleboel plezier.

Ik zou de pup ook meteen overzetten, misschien voor de zekerheid de eerste paar dagen nog even overgieten met kokend water om de overgang wat makkelijker te laten gaan.
Fedor kregen wij met 7 weken en hij heeft tot 12 weken 4 maaltijden per dag gehad, daarna tot een half jaar 3 en zit nu op 2 (7 maanden).
En zoals Angelique al zei, begin met 50 gr per kg lichaamsgewicht.
Door Rosita
#565222
Oke, dus ik kan hem gelijk overzetten op CB (eventueel even kokend water erover) en 50 gr. per kg aanhouden met 3 maaltijden per dag (de pup is 3 mnd).

Heb ik nog een vraagje, vanaf hoeveel mnd kan ik die 50 gr per kg gaan afbouwen naar 20-30 gr.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#565261
Ja, dat is een goede start vind ik. Het afbouwen doe je op gevoel, letterlijk, en gewicht van de hond, tenminste zo deed ik dat. Wij wogen Fedor 1x per week, altijd op hetzelfde tijdstip, en als hij te veel was aangekomen (meer als een kilo per week) hield ik 'm op dezelfde hoeveelheid voer, en als hij weinig was aangekomen ging ik iets omhoog met de porties. Dat rekensommetje, 50 gr. per kilo hebben we snel losgelaten, dat is alleen handig om een startpunt te hebben. Fedor is nu 7 maanden, weegt 27 kilo en krijgt nu al een maand lang hetzelfde, rond de 900 gr. per dag terwijl hij nog wel elke week ongeveer een halve kilo aankomt. Je kunt zijn ribben goed voelen en dat is eigenlijk mijn grootste raadgever.
Door Lizzy
#565264
[quote="Rosita"]
Oke, dus ik kan hem gelijk overzetten op CB (eventueel even kokend water erover) en 50 gr. per kg aanhouden met 3 maaltijden per dag (de pup is 3 mnd).

Heb ik nog een vraagje, vanaf hoeveel mnd kan ik die 50 gr per kg gaan afbouwen naar 20-30 gr.
[/quote]

Ik voerde Linga 7,5% van haar lichaamsgewicht. Dat had zij echt wel nodig.

Dat komt neer op 600 gram toen ze 8 kilo woog (en bij ons kwam wonen). Volgens mij komt 50 gram per kilo lichaamsgewicht op 400 gram per dag en dat komt neer op 5% van het lichaamsgewicht. Dit kan voor sommige pups dus wat te weinig zijn. Voor een pup ligt de hoeveelheid eten die ze nodig hebben tussen de 5% en 10% van het lichaamsgewicht, waarbij 10% natuurlijk is voor pups van hele ieniemienie kleine rasjes.

Bij Linga werd dat percentage van 7,5% bij 4 maanden al minder hoor. Ik denk dat ze toen nog iets van 6% van haar lichaamsgewicht at. Toen ze een maand of 6 was, at ze al niet meer als een % of 4 van haar lichaamsgewicht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door