Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door vandunes
#563343
Hallo,

Hier mijn tweede poging voor een beginmenu voor een staffie van 20 kilo (op basis van 2,5% van het lichaamsgewicht p/d)

Maandag ochtend: 150 gr Lamspens + 100 gr groentemix
Maandagavond: 250 gr Kippenvleugels

Dinsdagochtend: 100 gr Geitenvlees + 100 gr groentemix + 50 gr yoghurt
Dinsdagavond: 250 gr Kippennek

Woensdagochtend: 125 gr Kippenhart + 125 gr Groentemix
Woensdagavond: 250 gr Lamsrib

Donderdagochtend: 200 gr Geitenvlees + 50 gr Huttenkase
Donderdagavond: 250 gr Kippenvleugels

Vrijdagochtend: 125 gr Geitenpens + 100 gr Groentemix + 50 gr Suppl
Vrijdagavond: 250 gr Lamsrib

Zaterdagochtend: 100 gr Geitenvlees + 100 gr Groentemix
Zaterdagavond: 250 gr Kippennek + 50 gr Suppl

Zondagochtend: 125 gr Geitenpens + 125 gr Geitenvlees
Zondagavond: 250 gr Lamsrib

Het dagtotaal = 500 gr
Het weektotaal = 3500 gr
Percentages:
50% vleesbotten
15% groentemix
15% orgaanvlees
15% spiervlees
5% supplementen

Als dit goed gaat kan ik meer gaan varieren. Ik kan ook nog geitenrib, kalfssparerib, lamsnekken en eendekarkassen e.d. krijgen aan vleesbotten. En aan orgaanvlees kan ik ook nog long, testikels, en lever krijgen. Verder kan ik ook nog vis krijgen.

Wat vinden jullie van dit menu?

Verder zou ik ook graag willen weten of je beter twee keer per dag eten kan geven of alles in een keer.

Afbeelding

Groeten Jacqueline
Door Lizzy
#563406
Ik vind de percentages prima! Maar net wat Tinker al schrijft, je hebt nu 3 vleessoorten in je menu en wanneer je daar geit en lam aan toevoegt, dan blijf je op 3 vleessoorten zitten. Als je de kans hebt, voeg dan zeker eend en/of bijv. runderkopvlees toe! En bijv. 1 keer per week wat vette vis misschien. Dan heb je net wat meer afwisseling in je vleessoorten.

Of je 1 of 2 keer per dag moet voeren: ik vind dat dit erg afhangt van jouw situatie en jouw hond. De ene hond doet het op 1 maaltijd per dag veel beter, de volgende hond op 2. Dan kan ik heel hard roepen dat 1 (of 2) maaltijden beter is, maar dat houdt geen stand als jouw hond het daar minder goed op doet. Ik zou zeggen: probeer het gerust uit en kijk waar je hond het het beste op doet.
Door vandunes
#563528
Ik denk dat ik het gewoon zo ga proberen en als dat goed gaat de tweede week meerdere diersoorten proberen. Vis kan ik sowieso wel krijgen alleen voor runderkopvkees moet ik nog even op zoek. Bedankt voor het bekijken van het menu!! ;)

Groetjes Jacqueline & Bo
Door Lizzy
#563796
[quote="vandunes"]
Ik denk dat ik het gewoon zo ga proberen en als dat goed gaat de tweede week meerdere diersoorten proberen. Vis kan ik sowieso wel krijgen alleen voor runderkopvkees moet ik nog even op zoek. Bedankt voor het bekijken van het menu!! ;)

Groetjes Jacqueline & Bo
[/quote]

Ja hoor, ik zou ook zeker van start gaan! Wat geef je nu? Wees in het begin gewoon ook maar voorzichtig met de wat harde botten (van lam en geit en kalf enzo). Rustig aan opbouwen. Ik weet niet wat je nu geeft?
Door vandunes
#563824
[quote="Lizzy"]
Ja hoor, ik zou ook zeker van start gaan! Wat geef je nu? Wees in het begin gewoon ook maar voorzichtig met de wat harde botten (van lam en geit en kalf enzo). Rustig aan opbouwen. Ik weet niet wat je nu geeft?
[/quote]

Ik geef nu brokken en 1 dag per week Rodi (Lamshart, Pens of Rund met groente). Na die dag heeft hij geen diaree. Hij heeft dus verder nog geen ervaring met eten van botten.
Door Lizzy
#563826
Als je nu nog brokken geeft, dan zou ik persoonlijk geen lamsribben geven en beginnen met kip en bijv. eendennek of delen van hele eend of parelhoen of konijn. Lamsribben kunnen behoorlijk hard zijn en je hond moet eerst leren botten te verteren.
Door vandunes
#563844
[quote="Lizzy"]
Als je nu nog brokken geeft, dan zou ik persoonlijk geen lamsribben geven en beginnen met kip en bijv. eendennek of delen van hele eend of parelhoen of konijn. Lamsribben kunnen behoorlijk hard zijn en je hond moet eerst leren botten te verteren.
[/quote]

En na hoeveel tijd kun je een keer zo'n lamsrib geven?
Door Lizzy
#563873
[quote="vandunes"]
En na hoeveel tijd kun je een keer zo'n lamsrib geven?
[/quote]

Dat is moeilijk te zeggen. Ik zou dat zelf pas geven als je volledig/grootste deel op rauw/vers staat en als de kippenbotten goed verteerd worden. Voor de ene hond is dat na 1 week en voor de andere na 3 weken.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door