Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door maitestar
#466548
Hallo allemaal,

Een familie-lid van mij heeft een hond met behoorlijke nierfalen, zo'n 75% is uitgevallen had ze het over. Nu heb ik haar al in ieder geval zover gekregen dat ze afstapt van de brokken. Heb in ieder geval ook aanbevolen om Solidago en Brandnetelthee te gaan gebruiken.
Maar wat is dan de beste KVV voor de hond, zelf zat ik te denken aan Carnibest Light omdat die het minste eiwitten en fosfor bevat. Of eerst gewoon de natuur in combi met de thee en dan over een tijdje het weer laten testen?

Ik had al gezocht met de zoekfunctie, maar kon niks specifieks hierover vinden. Dus als iemand mij hiermee kan helpen, graag!

Groetjes Wendy
Door Audrina
#466600
Je kan een hond met nierfalen beter CB aktief geven, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Men gaat uit van het aantal eiwitten per calorie (tenminste, dat is hoe de DA het me heeft uitgelegd) en voor een hond met nierfalen is het belangrijk dat dat percentage zo laag mogelijk is. Dus in principe zou je dan een voer moeten geven dat calorierijk en eiwitarm is.
Nu vinden veel mensen/deskundigen die theorie inmiddels al weer achterhaald en die zijn van mening dat je de hond juist minder fosfor moet geven ipv minder eiwit.

Ook is het van belang dat de eiwitten die de hond binnenkrijgt hoogwaardig zijn, dierlijk eiwit is veel beter dan plantaardig eiwit (wat in veel nierbrokken zit).

Ik heb het nagevraagd bij Corine en CB aktief komt er dan het beste uit voor een hond met slecht werkende nieren.

Het ligt er ook aan welke waardes in het bloed van de hond er nu precies te hoog zijn.

Solidago & Brandnetel is heel goed. Mijn reu van 13 (kruising DH van ca 30 kilo) had een vrij hoog ureum en creatinine gehalte in zijn bloed en die krijgt 3 x per dag 20 druppels Solidago complex van Vogel en 2 keer per dag een brandnetelcapsule van Vitotaal. Maar je zou de capsules ook kunnen vervangen door een kop brandnetelthee en die dan bijvoorbeeld door het eten mengen.

Gevonden op internet: ( http://www.homeo-natura.nl/nierdieet.htm )

Ter stimulering van de nierfunktie kunt u dagelijks een kopje brandnetelthee aan het voedsel toevoegen: 1 flinke theelepel brandnetelblaadjes op 1 kopje kokend water, mag met blad en al worden gegeven. Brandnetelthee kunt u blijvend geven ter ondersteuning van elke andere therapie.

Een nog sterkere stimulator van de nierfunctie is guldenroede (solidago). Ook van guldenroede kunt u thee trekken en aan het dieet toevoegen. Bij guldenroedethee dient u echter na 6 weken 1x daags toedienen een rustperiode van 3 weken in acht te nemen: steeds 6 weken wel en 3 weken niet!

U kunt de beide kruiden combineren en 1 kopje thee trekken van 1 theelepel brandnetel en 1 theelepel guldenroede. Na 6 weken dan wel 3 weken overgaan op uitsluitend brandnetel!
Laatst gewijzigd door Audrina op do 12 jan 2006, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#469413
Hmmm...bij ernstig nierfalen mag de je Solidago gewoon blijven geven hoor....althans, dat had ik zo van Tannetje begrepen...de hond moet zijn systeem nl blijven spoelen!

Maar (Tannetje), corrigeer me als ik het verkeerd heb.

Verder ben ik het geheel met Audrina eens, liever niet de Cb light, maar de Actief. In Cb light zitten een calcium supplement. Ik zou voor een nierpatient altijd kiezen voor gemalen botten als calciumbron.
Laatst gewijzigd door Peet op ma 16 jan 2006, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura W
#518714
Onze Molina van 11 jaar heeft iets verhoogde niewaardes. Ze krijgt nu alleen nog maar Carnibest (voorheen ook Rodi en Cavom), maar de Carnibest Actief is dus nog beter in dit geval begrijp ik?!

Die brandnetelthee, kan je gewoon de theezakjes van Zonnatura gebruiken? Niet zo sterk zetten neem ik aan. Kan ik die thee dan zo door de CB doen? Ik denk dat ze dat wel zal eten.

Alvast bedankt. :)
Door Audrina
#519044
CB actief is idd beter bij nierproblemen. Maar als de nierwaarden alleen maar ietsje aan de hoge kant zijn, zo ik de hond zelf niet overzetten en lekker op de CB houden die ik altijd al gaf.
Die zakjes thee zijn goed, maar je zou ook bij een natuurwinkel of kruidendrogist o.i.d gedroogde brandnetel van bijvoorbeeld Jacob Hooy kunnen halen en daar thee van kunnen trekken. Zo'n zakje kost nog geen 2 euro en je kan er lang mee doen.
Je kan de thee over het voer doen of evt door het drinkwater als je hond het voer niet meer wil met die thee er in.
Door Laura W
#519060
Ze krijgt pas sinds kort CB en ik wilde de andere honden misschien al op CB actief zetten, het zijn namelijk windhonden, maar ik dacht dat actief voor Mollie met haar nieren misschien minder goed zou zijn. Als het dus juist beter is dan kunnen ze allemaal actief eten. :)

Is de brandnetelthee voor alle honden goed? Ik doe namelijk altijd een beetje warm water over de Cavom van de andere honden, dat kan ik dan vervangen door de brandnetelthee die ik voor Mollie toch al moet zetten.
Door Laura W
#519082
Dan gaan we met z'n allen aan de brandnetelthee. Ik drink meestal ook kruidenthee, dus alles wat overblijft drink ik zelf wel op. ;D Nu maar hopen dat ze het lusten. :P
Door Lizzy
#519094
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het eens ben met de redenatie dat de Actief het beste moet zijn bij nierproblemen. De reden dat er namelijk een eiwitbeperking wordt aangeraden is niet vanwege het eiwit zelf. Maar vanwege het hoge fosfor gehalte dat eiwit bevat.

En wat je bij nierproblemen dus eigenlijk wil is het fosforgehalte verlagen. En je wilt zeker niet teveel natrium voeren.

In feite komt dat dus neer op niet teveel orgaanvlees maar ook niet teveel eiwit. Orgaanvlees wil je om 2 redenen niet teveel voeren. Het bevat veel natrium (zeker dingen als nieren en hart) en het bevat veel meer fosfor als dat spiervlees fosfor bevat.

Dus, wat je vooral wilt voeren is spiervlees. En veel vet. Vooral veel omega 3 vetzuren uit visolie. Vet bevat trouwens ook weinig fosfor. Groente en fruit bevatten ook weinig fosfor.

Qua botten is het (volgens mij) zo dat vooral grote botten rijk zijn aan fosfor. Deze moet je dus vermijden. Je kunt vooral botten van gevogelte geven. Die bevatten relatief minder fosfor. Ik zou overigens niet teveel bot geven. 10% a 15% kaal bot is genoeg. Want ook botten van gevogelte bevat veel fosfor en veel mineralen.

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Dit heb ik laatst geschreven bij Fleur van Erna:

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 30% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Dat komt neer op 10% a 15% bot. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente schijnt overigens minder fosfor te bevatten als niet-biologische groente.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur is NIET goed bij nierproblemen!!!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig/geen eieren geven. Om te beginnen. Ze bevatten teveel fosfor.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 mar 2006, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura W
#519130
Maar als je nu niet zelf samenstelt, maar alleen kvv geeft, wat lijkt je dan het beste om te geven?

De cavom krijgt ze nu niet meer, alleen nog maar kvv. Ze kreeg eerst dus Rodi, maar CB lijkt me beter voor haar. CB bevat denk ik meer spiervlees dan Rodi en bevat gemalen botten i.p.v. een supplement.

De nierwaardes waren wel hoger dan toegestaan, maar niet heel veel te hoog volgens de da. Veel drinken en plassen deed ze altijd al ook toen de waardes lager waren. Verder heeft ze geen ziekteverschijnselen, maar ik wil de waardes natuurlijk wel graag omlaag zien te brengen of in ieder geval niet verder laten stijgen.
Door Lizzy
#519160
[quote="Laura W"]
Maar als je nu niet zelf samenstelt, maar alleen kvv geeft, wat lijkt je dan het beste om te geven?
[/quote]

Moeilijk. Ik zelf zou geen Carnibest Actief geven (ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd waarom dit advies bij Carnibest gegeven wordt, daar het voer het hoogste fosforgehalte van alle types bevat - ik snap de logica niet maar misschien is ie me uit te leggen!). Ik denk dat ik op zoek zou gaan naar het voer waar het minst eiwit/fosfor in zit. En ja, helaas maken de fabrikanten de werkelijke inhoud van het prakje niet bekend (percentages) dus het blijft een beetje gokken... Maar goed, dat en persoonlijk zou ik het versvlees dan aanvullen met rijkelijke hoeveelheden visolie en groentes. Ik zou ook geen "recreatiebotten" geven, als ik hen was.

Ik zou ter ondersteuning zeker Solidago geven. En dan denk ik dat je over een paar maanden gewoon weer bloed moet laten prikken om te kijken hoe het gaat.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 mar 2006, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura W
#519178
Groenteprakjes maken is helemaal nieuw voor me, daar zou ik me dan eens in moeten verdiepen. Voor de visolie en Solidago zal ik eens gaan rondkijken. :)

Over een paar maanden laten we weer een testje doen en dan hoop ik dat de waarden (zonder het nierdieet van de da ;)) lager zijn geworden.
Door boxer.B
#519195
Hier goede ervaring met de CB Aktief.

Onze oudste boxer begon ongeveer een jaar geleden steeds mee te drinken en dus ook veel en vaak te plassen en daarnaast ook te verharen, te schilferen en zijn vacht werd dof. Ik ben met hem naar de DA geweest en een bio-resonantietherapeute voor dieren en in beide gevallen bleek dat zijn nieren niet meer optimaal werkten. Hij at op dat moment CB Natuur en we besloten om hem op de Aktief te zetten vanwege de lagere eiwitfractie. Dit werkte prima, hij begon weer normaal te drinken en plassen en zijn vacht begon weer te glanzen, verhaarde minder en geen schilfers meer. Om te zien of het geen toeval was hem na een maand weer natuur gegeven en jawel de problemen kwamen terug, vanaf dat moment krijgt hij alleen nog de CB Aktief en af en toe een vlees met botten dag. Sindsdien gaat het super met hem en heeft hij nergens last meer van gehad.

groeten Rosalie
Laatst gewijzigd door boxer.B op di 28 mar 2006, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#519237
Ik liep net in het bos en "BLING", er ging ineens een lampje branden! Wat Audrina schrijft is natuurlijk wel het geval: de calorie-behoefte van de hond speelt hier een grote rol!

Volgens mij zit het zo: light is in geval van nierfalen waarschijnlijk helemaal niet verstandig. Want, stel dat de hond een normale tot grote behoefte heeft aan calorieen en je geeft hem light. Dan gaat hij afvallen. Om hem op gewicht te houden moet je hem veeeeel meer gaan voeren. Met als gevolg dat hij dus meer fosfor binnen krijgt als dat hij binnen zou krijgen wanneer je hem Natuurvoer of Actief geeft.

Snap je wat ik bedoel? Ik bedoel dus: relatief gezien lijkt het dus alsof de light minder fosfor bevat. Maar als je er meer van moet gaan voeren als de andere voedingen (echt veel meer), dan voer je dus meer fosfor.

Hetzelfde geldt voor een hond met een normale energiebehoefte. Misschien krijgt hij wel net een tikje minder fosfor binnen als je hem op Actief zet, omdat hij van Actief beduidend minder moet eten. En als hij dus minder eet, krijgt hij minder fosfor binnen.

Ik denk wel dat er een kantelpunt is.

Stel je hebt een veeeeel te dikke hond. Met een heeeeeel laag energiebehoefte. En de hond zou van de light versie 500 gram moeten eten. Maar omdat je van de Actief minder moet voeren, krijgt de hond relatief minder fosfor binnen wanneer je hem de Actief voert. Maar als ie nou op 200 gram Actief nog te dik wordt, dan zou ik deze hond op de Natuur zetten om de simpele reden dat hij ook wel genoeg voedingsstoffen moet binnen krijgen. Nog minder voeren lijkt me onverantwoord omdat hij nog wel de juist hoeveelheid andere voedingsstoffen moet binnen krijgen....

Maar goed, ik geef toe: ik leg het zelf niet erg duidelijk uit... Beter lukt het me momenteel even niet. Maar ik hoop dat je het toch begrijpt!
Door Lizzy
#519243
OK, even met fictieve cijfertjes een voorbeeldje (om te kijken of het dan duidelijker is):

Stel, 100 gram Carnibest Light bevat 10 gram fosfor.
Stel, 100 gram Carnibest Natuur bevat 15 gram fosfor.
Stel 100 gram Carnibest Actief bevat 20 gram fosfor.

(nogmaals - dit is fictief, het gaat even om te kijken of cijfertjes voorbeelden helpt uit te leggen wat ik bedoel).

Stel, je hebt een hond met een normale energie behoefte. Je zou hem normaal gesproken 500 gram natuur geven. De hond krijgt dan 5 x 15 gram fosfor binnen = 75 gram fosfor.

Stel, je geeft deze zelfde hond light. 500 gram zou dan niet genoeg zijn. Hij moet dan tenminste 800 gram hebben. OK, de hond krijgt dan 8 x 10 gram fosfor binnen = 80 gram fosfor.

Stel, je geeft deze zelfde hond actief. Stel dat 300 gram dan genoeg zou zijn (hij heeft immers een normale energie behoefte en eet hier dus minder van). OK, de hond krijgt dan 3 x 20 gram fosfor binnen = 60 gram fosfor.

Met andere woorden: de hond zou dus op Actief het minst fosfor binnen krijgen en Actief zou dus het meest geschikt zijn. En ik denk (maar als het niet goed is, dan horen we dat vanzelf!!) dat dit is wat Audrina/Carnibest/Peet bedoelt.

Je kunt dit natuurlijk met de werkelijke waardes uitrekenen (de hoeveelheden fosfor staan op de site), maar daar heb ik even de puf niet meer voor.... Je moet dan wel weten welke hoeveelheden de hond eet per type voer.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 mar 2006, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door