Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Joke en Victor
#509674
Nou, ik zou graag jullie advies willen want ik ben met Noah woensdag naar de DA geweest voor zijn laatste prikken e.d.
Onze Noah heeft bij zijn voorpoten neiging tot O-benen....
Nou valt dit bij een jonge hond nog heel goed te behandelen en heeft hij daarvoor een spuit gekregen. Blijkbaar heeft dit te maken met de calcium-fosfor verhouding en loopt dit met Noah niet helemaal goed.
De DA vroeg wat voor voer ik geef en ik gaf aan dat ik op dit moment over ben gegaan op KVV maar dat hij de eerste tijd bij de fokker en de eerste dagen bij mij brokken heeft gehad.
Volgens de DA was dit niet goed en moest ik terug op "commerciële brokken" want in KVV zit teveel vlees en dat heeft niet de juiste Calcium-fosfor verhouding...
Hij zei dat jonge honden van grote rassen het eerste jaar ALLEEN maar puppyvoer mogen en niets anders.
Blijkbaar zorgt KVV/Barf ervoor dat Noah te hard groeit en door het vlees botafwijkingen ontwikkeld (zo staat het letterlijk op een blaadje wat ik mee heb gekregen betreffende de voeding van een jonge hond).

Wat nu? Ik dacht nou juist dat KVV beter was dan brokken en dat uiteindelijk BARF ook beter was voor een jonge hond en dat ze daardoor rustiger aan opgroeien. Noah groeit wel heel hard maar dat is toch normaal voor een groot ras......

Heeft hier iemand ooit eerder van gehoord en wat vinden en denken jullie. Mijn vriend is ineens fel tegen KVV en Barf terwijl ik eigenlijk heeeel erg twijfel aan wat er bij de DA gezegd is maar ik wil natuurlijk ook niet dat Noah o-beentjes krijgt en er later last van heeft.

Graag jullie advies en misschien jullie ervaringen met reacties van artsen op het gebruik van KVV en vers voer.

Groetjes,
Joke
Door Jo
#509676
Wat kunnen dierenartsen toch van mening verschillen hé?
Toen wij Kaya bij onze dierenarts lieten zien zei hij : Je moet haar nog geen brokken voor volwassenen geven hoor.
Daarop antwoordde ik toen : Nou ze krijgt helemaal geen brokken, ze krijgt alleen compleet versvlees voedingen.
Hij keek me toen heel verrast aan en zei : Nee oké ..DAN IS HET GOED !!
Volgens mij groeien pups juist minder hard op kvv als op brokken..of heb ik dat nou fout?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#509679
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar wat er precies op dat blaadje staat. Als ik het zo hoor grote onzin.
Als er iets is wat je niet moet doen als je niet wilt dat je hond te hard groeit, dan is het wel hem tot aan het eerste jaar puppybrokken geven. Ken ook heel wat dierenartsen, ook pro-brokdierenartsen, die dat afraden.
Een compleet versvleesvoeder heeft gewoon de juiste calcium/fosforverhouding en als je pup nu O-benen heeft, dan lijkt het me sterk dat het door de KVV komt. Is ook wel weer mooi makkelijk om het daarop af te schuiven. Wie zegt dat het niet komt door de brokken die hij eerder kreeg?
Door K@rin
#509685
Ik ben fokker van Pyreneese Berghonden, dus ook geen kleintjes.
Ik geeft JUIST mijn opgroeiende puppen 100% Carnibest, zodat ze mooi gelijkmatig opgroeien.
Natuurlijk adviseer ik dit ook aan mijn pupkopers.
Jouw dierenarts heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt ...........

Welk merk KVV voer jij trouwens ?
Door nikèdog2000
#509703
ik ben geen fokker
maar ik weet uit ervaring dat honden hart groeien
van puppen brokken
of het nu een groot ras is of klein
van daar mijn volgende pup(die komt vrijdag)
voledig barf krijgt
Door Lizzy
#509712
Waarschijnlijk heeft jouw dierenarts gedacht dat je hem ALLEEN vlees geeft. Dierenartsen kennen dat meestal namelijk niet, versvlees. Ze weten bij-God-niet wat je daar mee bedoelt. Dus wat je had moeten zeggen is dat je een "compleet kant en klaar versvlees voer" geeft, zoals bij Rodi (sommige dierenartsen kennen dat dan nog wel Rodi).

Maar goed, van alleen vlees is inderdaad de Ca/F gehalte niet in orde. Van kant en klaar compleet versvlees is de Ca/F wel in orde. Van BARF (waarbij je 10% tot 30% kaal bot voert) is de Ca/F altijd in orde.

Het feit dat jouw DA geen flets benul heeft wat er om gaat in hondenvoer-land om gaat en dus niet 1 tel verder vraagt dan dat zijn neus lang is, vind ik eerlijk gezegd geen denderend teken. Het feit dat jouw dierenarts je beveelt niks anders als commerciele puppy brokken te voeren......, dat is echt wel een heeeeeel beroerd teken......

Het feit dat je vriend ineens fel tegen kvv en barf is... ja jeetje, wat moet ik daar nou op zeggen? Waar baseert hij dat ineens op dan? Heeft hij zich ooit wel eens 1 tel in hondenvoeding verdiept? Waarschijnlijk niet, anders zou hij zoiets niet direct gaan lopen roepen, bij de eerste beste keer dat een dierenarts zoveel onzin uit kraamt..... Ik snap zijn schrik-reactie wel, maar ik ben bang dat het volstrekt onterecht is....

Maar goed, terug komende op de O-beentjes: wat voer je? O-benen aan de voorpoten, bedoel je Franse stand? Draaien de voeten naar buiten? Wat voor hond is Noah? Hoeveel maanden is hij nu? Wat weegt hij? Hoeveel komt hij per week aan?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 11 mar 2006, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amiwoods
#509716
mijn honden groeien met KVV veel geleidelijker op dan met brokken. in het verleden had ik er nog wel eens 1 met een groeispurt en volledig uit verhoudening.
daar hebben de honden nu geen last meer van.
nou heb ik geen groot ras, maar ik heb in het verleden ook honden gehad met groeipijnen en uitgedraaide voeten. dat ik nu toch aan de brokken wijt. ::)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#509721
Lizzy schreef: Maar goed, terug komende op de O-beentjes: wat voer je? O-benen aan de voorpoten, bedoel je Franse stand? Draaien de voeten naar buiten? Wat voor hond is Noah? Hoeveel maanden is hij nu? Wat weegt hij? Hoeveel komt hij per week aan?
Volgens mij is het een greyhound en krijgt hij Duck. ;)
Door Joke en Victor
#509752
Inderdaad een Greyhound en hij krijgt op dit moment Duck. Ik wil ook Carnibest gaan voeren want daar zijn hele goede ervaringen mee en uiteindelijk wil ik gaan barfen. Op Duck doet hij het heeel erg goed, hij drinkt en poept veel minder. Hij heeft bijna geen "stinkscheetjes" die ik vind dat hij wel veel had met puppybrokken en hij eet met zoveel plezier en genoegen dat dat gewoon geweldig is om te zien.
Noah komt ongeveer 0.75-1 kg per week aan. Hij is nu ongeveer 12 weken en weegt nu rond de 7 kg.
Hoe moet ik zijn o-beentjes uitleggen(aan zijn voorpootjes). Vanaf zijn knietje naar beneden staat het tussenbot wat naar buiten gebogen. Dit is nog heel weinig en dus ook nog gemakkelijk te verhelpen zei de DA. Ik zag het zelf in eerste instantie ook niet.
Mijn vriend kan zijn "kont tegen de krib" zetten omdat hij meent dat een DA zoveel wijzer en veel meer ervaringen heeft mbt een hondje en zijn voeding. Ik vind dat zelf ook onzin en ik bepaal uiteindelijk wat hij eet :D
Ik ben zelf naar dierenkliniek in Ell/Heythuysen geweest en daar zitten er een hele hoop bij elkaar dus ik zou verwachten dat ze daar wel iets van KVV moeten weten maar ik denk inderdaad hoe Lizzie het zei dat ze menen dat het vers vlees alleen is geweest en dat ze Duck of andere KVV's niet kennen.
Graag zou ik willen weten met welke DA jullie goede ervaringen hebben (in de omgeving Noord-Brabant....) want dan kan ik daar misschien een keertje heen bellen zodat mijn vriend ook overtuigd is en als deze DA zo tegen is op KVV en Barf lijkt het me prettiger om een DA te hebben die wel voor KVV en Barf is.
Heb hem net ook jullie reacties laten lezen en hij twijfelt nu ook wel een beetje.

Ik zal even citeren hoe het op het blaadje staat wat ik heb meegekregen:
"geef daarom aan jonge honden van grote rassen uitsluitend volledig puppyvoer. geen enkele toevoeging is daarbij nodig.
Vlees heeft een verkeerde calcium/fosfor verhouding!!"
ook: Er moet een uitgebalanceerde voeding gegeven worden om botafwijkingen en kreupelheden te voorkomen".

Groetjes
Joke
Door Joke en Victor
#509755
sorry even nieuwe uitleg van O-beentjes: Vanaf het bovenste gewrichtje tot min of meer aan het knietje ( het langste stukje). Ik weet niet hoe ik het anders uit kan leggen ;) ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#509759
Wat ik ook vrij stom vind van de DA is dit, die O benen zijn er niet van even dus je voert brokken en je pup ontwikkeld O benen je gaat over op vers en dan moet je terug op brokken omdat je op het moment dat de DA die O benen ziet vers voert ::)
Mijn logica valt hier even van om
Door Esther1963
#509770
Het jonge hondje (Sheltie van 6 mnd) van mijn vriendin begon een lichte vorm van franse stand te krijgen. Ze heeft haar nu op vers vleesvoer en het probleem is over.

Esther en d'r beestenboel
Door tessa
#509844
Ik fok af en toe een nestje shih tzu's .
Een pup heb ik aan mensen verkocht die hem nu voer van de Lidl :-X geven en ik heb nog nooit een hondje gezien met zulke o benen,het lijkt wel rachitus.
Toen ie bij ons wegging was ie ongeveer 10 weken en ik heb voor een maand energique meegegeven, hij komt nog regelmatig bij me om getrimd te worden dus na een half jaar begon het me op te vallen dat zijn voorpoten aan het vergroeien waren, nu is hij bijna twee en het is heel erg.
De andere pups uit het nest die allemaal wel zijn opgegroeid met kvv hebben het niet en ook in het vorige nest kwam het niet voor, toeval of niet....
Door tieneke
#510348
Onze vorige Leonberger kreeg ook die geweldige puppiebrokjes en had vanaf een maand of 5 of 6 last van hevige groeipijnen,was als volwassen hond ook veel te hoog,was lekker overbouwd,en zeer koehakkig!
Ik zie een duidelijk verschilletje met onze huidige honden die nog nooit 1 brokje hebben gegeten ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door