Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door patricia w
#475692
Hallo dierenvrienden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen onze poes van 2jaar heeft sinds 2maanden de diagnose gekregen van blaasgruis.
Ze kreeg hiervoor medicijnen en moest op speciaal voer.
Nu is het zo dat ze een hele rare kale streep boven op haar rug heeft gekregen,zou dat aan het voer kunnen liggen? Verder is ze gelukkig wel levendig enzo maar ik vind het gewoon heel vervelend voor haar.
Wat voor voeding zou ik zonder risico uit kunnen proberen?
Hoop op snelle reactie.
Door Lizzy
#475694
Hoi Patricia, allereerst: welkom op Barfplaats!

Mag ik vragen wat voor type blaasgruis je kat heeft? En welk voer heeft ze gekregen?
Door patricia w
#475696
Hoi 'Lizzy,

Ze heeft een dieet tegen struvietsteenvorming,en krijgt hier Clinic complete special diet voor.
Maar toen ik er goed over ging nadenken wanneer de problemen met haar vacht kwamen is dit eigenlijk sinds ze dit voer krijgt.
Door Lizzy
#475736
Hoi Patricia, tja, je bent hier op Barfplaats terecht gekomen en dat is een vers/rauwvleesforum, dus ik ga je gewoon maar direct zeggen hoe het zit ;D

Brokken zijn in eigenlijk 99,9% van alle gevallen de veroorzaker van blaasgruis. Brokken bevatten namelijk nauwelijks vocht en vocht is precies wat een kat nodig heeft (als echte carnivoor in hart en vooral nieren) om gezonde nieren, om een gezonde blaas en om een gezond leven te lijden.

En wat doet de dierenarts als een kat struviet heeft? Die schrijft andere brokken voor om de urine aan te zuren waardoor de kristallen oplossen en het struviet verdwijnt.

En mijn grote bezwaar is dat je hier in feite de oorzaak niet mee weg neemt. Want nog steeds krijgt de kat een voer dat volstrekt ongeschikt voor hem is. Namelijk: gort-droge brokken. En ik wil niet rot doen, maar ik geloof er heilig in dat katten zeer vroegtijdig dood gaan door kapotte nieren. En die kapotte nieren worden veroorzaakt door.... je raadt het al: brokken.

Mogelijk ben je nu ernstig geschokt door wat ik opschrijf... Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Gelukkig zijn er steeds meer dierenartsen die er net zo over denken. En gelukkig zijn er steeds meer dierenartsen die in struviet gevallen geen droge-brokken meer voorschrijven, maar echt katten (carnivoren) voer: vers en rauw. John Woudstra in Den Haag schrijft volgens mij al 15 jaar Bibi vleesvoeding voor in geval van blaasgruis!

Meestal is het overzetten van je kat op verse/rauwe (al dan niet kant-en-klaar) voeding voldoende om je kat van de blaasgruis af te helpen en om de kat in wereld-conditie te brengen en te houden! Soms moet je tijdelijk de urine erbij verzuren dmv van bijv. cranberry of appelazijn of beide.

Ik zou dus zeggen: schakel over op een verse/rauwe voeding. Zo snel je kunt. Je kunt het zelf samenstellen, volgens de BARF methode. Of je kunt kiezen voor een kant-en-klaar voer. Dat is misschien raadzaam, want je moet je wel eerst goed verdiepen in het zelf samenstellen alvorens je daar mee begint.

De merken kant en klare voeding:

Bandit
Bibi
Carnibest
Prins

De websites:

http://www.banditvoeding.nl
http://www.bibidiervoeding.nl
http://www.carnibest.nl
http://www.prinspetfood.nl

En hier heb je een lijst van dierenartsen die ongeveer hetzelfde tegen je zouden zeggen als ik dat nu doe:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=11904
Door patricia w
#475747
Hoi Lizzy,

Geschokt ben ik eigenlijk het meest over het feit dat een dierenarts je dit toch zou moeten vertellen , vooral als je zoals wij wel heel erg voorzichtig zijn met onze beesten(lees:kinderen).Ik ga gelijk op pad voor deze merken en stap vandaag nog over als het kan!
Dus Lizzy hardstikke bedankt voor je advies! En ik ga me inderdaad verdiepen over het zelf samenstellen,daar moet ik idd eerst meer over weten voor ik dit kan/durf.
groetjes patricia
Door Lizzy
#475761
patricia w schreef: Hoi Lizzy,

Geschokt ben ik eigenlijk het meest over het feit dat een dierenarts je dit toch zou moeten vertellen , vooral als je zoals wij wel heel erg voorzichtig zijn met onze beesten(lees:kinderen).Ik ga gelijk op pad voor deze merken en stap vandaag nog over als het kan!
Dus Lizzy hardstikke bedankt voor je advies! En ik ga me inderdaad verdiepen over het zelf samenstellen,daar moet ik idd eerst meer over weten voor ik dit kan/durf.
groetjes patricia
Ach..... ik denk dat de meeste dierenartsen met de beste bedoelingen dieet brokjes voorschrijven. Ze worden al gebrainwashed bij hun opleiding door de brokken-industrie... Aan de andere kant mag je van een DA verwachten dat hij zich in de voedingsmaterie verdiept. Tenslotte is dat de fundering van een goede gezondheid. Maar ja, laten we ook niet vergeten dat DA's ronduit dik verdienen aan brokken.

Succes met overschakelen! Sommige katten willen nog wel eens moeilijk doen, met hun nieuwe verse voer.... Maar de aanhouder wint (meestal). Mocht ze direct zoiets hebben van "gatver, wat is dit?", dan weet je ons te vinden! Veel van ons hebben met dat bijltje gehakt en gewonnen ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door