Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#466024
Borg staat hier nog steeds op ahv met regelmatige aanvullig van kippenekken/ruggen/lamsribbetjes/orgaanvlees/pens etc............maar nu viel me vanavond op (was Marinus gisteren al opgevallen) dat hij zn drolletjes op wil eten....................is t gewoon een vervelende tik die hij (weet ik veel waar) opgelopen heeft of zou hij evt t niet goed verteren dat er nog voedingsstoffen in zitten

overigens schreef ik eerder dat hij maar 2 keer per dag at omdat hij niet meer wilde, inmiddels zit hij (op eigen verzoek ;D) weer op 3 keer per dag

t enige verschil in zn voeding de afgelopen 2 a 3 dagen is dat hij tijdens t voeren van de volwassen honden (4 dagen brok) niet meer van ze mee kan jatten omdat ze lelijk tegen hem gingen doen en hij dus sindsdien binnen zit tijdens t voeren (daarvoor liep hij gewoon mee en dook voerbakken in en jatte per hond (5) 1 of 2 korrels.....)
#466107
Nog even Crutz: hij eet zijn eigen ontlasting? Want zie wat Atjo Westerhuis (uwdierenkliniek.nl) daar over schrijft:

"Alleen eigen ontlasting eten wordt bij honden veroorzaakt door een vorm van onnozel gedrag, dat vaak past bij het homeopathische middel Veratrum album. In een aantal gevallen eet een hond zijn eigen ontlasting omdat hij zich schaamt voor zijn onzindelijkheid, die hij zelf niet meer in de hand kan houden. Bijvoorbeeld, als de hond te lang wordt opgesloten in een kleine ruimte, of, als een hond verlamd raakt in zijn achterhand".

Zit Borg in de kennel? Misschien dat dat de oorzaak is?

Als hij ook de ontlasting van andere honden eet: dit kan heel veel oorzaken hebben. En onlangs ben ik erachter gekomen dat pups vaak ontlasting van andere honden gaan eten NA hun puppy-entingen. Interessant, niet?!

Maar goed, het kan ook andere oorzaken hebben. Het kan een verstoring van de darmflora zijn (ik denk zelf dat puppy-entingen wel degelijk invloed hebben op de darmflora en mogelijk daarom dat honden na de entingen hiermee beginnen). Het kan veroorzaakt worden door een gedragsprobleem. Het kan ook een gewoonte worden. En honden zijn ook wel 'gewoon poepeters'. Ze hebben bijvoorbeeld vaak een grote voorkeur voor poep van katten die brokjes (brokjes met veel zout en smaakstoffen) eten. Ze hebben soms een voorkeur voor hondenpoep van Frolic-honden. Etc. etc.

In ieder geval, als hij ontlasting van zichzelf eet, dan lijkt het me raadzaam om over hetgeen Atjo daarover heeft geschreven na de te denken en Veratrum album te geven. Als hij ontlasting eet van zichzelf en andere honden of andere honden: dan zou ik persoonlijk denken dat zijn darmflora verstoort is. Wat dan heel goed werkt is Probiotica!

Overigens is er een middel op de markt gebracht voor honden die poep eten. Het heet: "DETER coprophagia/stool-eating treatment". Het is bij de DA te bestellen. Maar, ik heb gekeken wat er in dat middel zit en er zit in:

Natuurlijk gefementeerde groente extracten, thiamine hydrochloride (vitamine B1) en capsicum oleoresin (chili-peper).

Nou ja, dit is gemakkelijk zelf na te bootsen! Je geeft hem iedere dag een plukje zuurkool (in de reformwinkel hebben ze potten zuurkool die natuurlijk gefementeerd zijn!). Je geeft iedere dag een piepklein beetje chili-peper gemalen door zijn eten. En vitamine B1 zit in : vlees, vis, peulvruchten, havermout, bruine rijst, melk, volkorenbrood en biergist. In mijn ogen is de kans op een tekort aan B1 in een versdieet zo goed als nihil. Zelf zou ik ook iedere dag extra probiotica geven. Want ik weet niet of de zuurkool voldoende melkzuurbacterieen levert.... Ik heb daar mijn twijfels over....

Wat je dan als laatste nog zou kunnen doen is de hoeveelheid ruwvezel in zijn voeding verhogen. Je kunt bijv. iedere dag wat gepureerde groentes geven (die bevatten erg veel ruwvezel).
#466184
[quote="Lizzy"]
En hij eet qua hoeveelheid wel voldoende? Maar met andere woorden: als hij brokjes kan stelen, dan doet hij het niet, poep eten?
[/quote]

hij krijgt 3 keer per dag ruim voldoende aangeboden (staat er een kwartier en wat op is is op......maar als hij wil kan hij nu ongeveer 750 gram per dag eten, meestal eet hij rond de 5 a 600 gram op t moment)

en je 2de reactie,
hij ZAT in de kennel, toen deed hij het niet, hij is het gaan doen sinds hij binnen zit (en dan doet hij het dus buiten (zowel in t park als hij voor de deur in de berm........) hij geeft t netjes aan.....)
hij eet wel alleen eigen ontlasting

was t vanochtend zat........heb hem gestraft en zowaar deed hij het net in de uitlaatronde niet meer.....

dus misschien ook een stukje gedrag.......

kan idd wel de ruwvezel verhogen (kan natuurlijk, zit ook meer in de brok....dus dat zou t ook kunnen zijn) ga t proberen...
#466195
Wanneer hij louter zijn eigen ontlasting eet, is er dus geen sprake van enige tekorten in zijn voeding qua vitamines/mineralen. Moet je het eerder in zijn darmflora of gedrag of ruwvezel zoeken. Weet je waarom? Als hij wat tekort zou komen (aan vitamines/mineralen), wat schiet hij dan mee op om zijn eigen ontlasting te eten? Niks! Als het 'stofje' niet in zijn eten zat, dan zit het ook niet in zijn ontlasting. En honden 'voelen/weten' zoiets.... Ze voelen dat feiloos aan.

Ik zou zeker probiotica + ruwvezel geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 12 jan 2006, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#466637
Mijn hondjes hebben het ook gedaan (eigen ontlasting opeten) meestal is het gewoon een fase, zo min mogelijk de kans geven en er niet teveel aandacht aan geven anders wordt het pas echt interessant, normaal gesproken gaat het vanzelf weer over.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door