Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kefraya
#458861
In de afgelopen dagen zijn er wat discussie geweest waarin gesproken werd over de verhouding rmb's/vlees en over calcium-fosfor.

Ik gebruik kippedelen om in de botbehoefte te voorzien, maar kipvleugels hebben volgens mij een andere bot/vleesverhouding dan bv. karbo's. Hoe weet ik nu hoeveel dat is, want het zal toch uitmaken voor de uiteindelijke mix? Heeft iemand misschien wat percentages bij de hand?

Ik doe ook regelmatig eierschaal over het eten (als er geen kippebot in zit), maar hoe zit het dan met de calcium-fosforverhouding?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#460399
Kefraya schreef: Dank je wel, dat is helder :D
Hoe zit het dan met eierschaal: is zo'n pietsie voldoende om calcium-fosfor weer in balans te brengen?
1 theelepel op een pond vlees is voldoende en dan hebben we het over schalen die tot poeder zijn vermalen .
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 06 jan 2006, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kefraya
#460602
Hoi Sylvia,

de hoeveelheid wist ik, maar ik zit met het volgende probleem:
Als je bot geeft, heeft dat meer volume dan wanneer je gemalen eierschaal erbij doet. Heeft eierschaal dan een hoger calciumgehalte dan bot, zodat je met veel minder kan volstaan en is dat dan voldoende om weer de 1:1 fosfor-calciumverhouding tot stand te brengen?
Het calcium uit eierschaal is toch ook moeilijker opneembaar dan uit bot?
Sorry voor al deze vragen, maar nu Kefraya geen kvv meer wil, moet ik gaan barfen en ze is helemaal niet kritisch over haar eten hoor
>:(
Gebruikersavatar
Door sylvia
#461723
Kefraya schreef: Hoi Sylvia,

de hoeveelheid wist ik, maar ik zit met het volgende probleem:
Als je bot geeft, heeft dat meer volume dan wanneer je gemalen eierschaal erbij doet. Heeft eierschaal dan een hoger calciumgehalte dan bot, zodat je met veel minder kan volstaan en is dat dan voldoende om weer de 1:1 fosfor-calciumverhouding tot stand te brengen?
Het calcium uit eierschaal is toch ook moeilijker opneembaar dan uit bot?
Sorry voor al deze vragen, maar nu Kefraya geen kvv meer wil, moet ik gaan barfen en ze is helemaal niet kritisch over haar eten hoor
>:(
Ga je nu van die verhouding uit van brokkenmaaltijden?
want als ik bot voer komt het teveel er gewoon uit dus het volume kan wel meer zijn maar dat zegt niet dat er ook meer wordt opgenomen. Ik heb hier een nest katten groot gebracht op vlees met gemalen eierschaal totdat ze voldoende bot zelf konden eten en die zijn opgegroeid als zeer mooie rank van lijf en leden katten.

als je gistocal geeft is dat qua volume ook lang niet zoveel als bot, maar dat wordt dan eigenlijk als goed aangenomen.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 07 jan 2006, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door