Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2955
Dit is ingegeven door Janet onder het onderwerp Menu van Brutus, Whoofer en Pinkel. Aangezien ik alle menu's van de verschillende mensen graag apart zie (anders wordt het een zooitje), zet ik deze in een nieuw onderwerp:

Meestal krijgt Kali per dag 750 gr bibi natuurmix en 250 gr fytomix. Is veel, maar ze is vrij energiek en kan 't daarom hebben.
Als ik zelf wat in elkaar flans, dan komt het neer op ca. 500-600 gr spiervlees-met-bot,  
1 eitje óf een blikje sardienes,  
200-250 gr groente-fruitprut,  
100-150 gr orgaanmix of vuile pens of ca 4-5 verse sardines,  
ca. 100 gr rijst (niet altijd).
De ene keer iets meer van 't een, de andere keer iets meer van 't ander.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 18 jul 2003, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2956
Hoi Janet, mag ik vragen hoe vaak je iets in elkaar "flanst"? En is mijn aanname goed dat je deze gegeven ingredienten allemaal door elkaar doet? Enne, wat bedoel je met vlees-bot? Is dat iedere keer iets anders?

Groetjes, Lizzy
Door Janet
#2957
Hoi Janet, mag ik vragen hoe vaak je iets in elkaar "flanst"? En is mijn aanname goed dat je deze gegeven ingredienten allemaal door elkaar doet? Enne, wat bedoel je met vlees-bot? Is dat iedere keer iets anders?
Groetjes, Lizzy
Hoi Liz,
ik flans 1 x per week iets in elkaar, voor de lol ;D. De gegeven hoeveelheid spiervlees-met-bot probeer ik altijd wel in een verhouding van 50-50 te houden.
Het bestaat uit kalfsspareribs en -staart, lamsspareribs, kippenvleugels, geitenvlees, schapenvlees en, als er niet zo veel vlees aan de ribjes zit, wat extra gehakt of rauw soepvlees van rund of lam. Ik vries dit vlees per portie in (5 kleine ribjes, 1 kalfsrib/staart, ca. 250 gr 'blokjes' vlees etc.). En dan haal ik een zakje van 't een en een zakje van 't ander d'r uit, beetje variatie is altijd leuk, denk ik.
De orgaanmix bestaat doorgaans uit hart, nier, wat lever (niet te veel), schone pens (vuile pens koop ik apart van één of ander merk uit de vriezer) en kippenmaagjes. Hersens komen d'r hier niet in  :-X, daar trek ik mijn grens.
De GF-mix heb ik per portie ingevroren, dus dat is makkelijk. Het bestaat uit diverse soorten groenten en fruit (van het lijstje wat hier elders is geplaatst), peterselie, selderij, net wat ik op dat moment goedkoop in kon slaan en wat niet 'verboden' ;) is. Daar gaat dan óf een heel ei (schaal heel klein geslagen) óf een blikje vis doorheen, maar.... als ik iets téveel vlees (naar mijn idee) uit de vriezer heb gehaald, dan gaat de GF-mix door de orgaanmix of de vis en zit er weer geen ei of blikje vis door.
De rijst is alleen maar als ik toevallig zelf rijst eet, anders krijgt ze het niet eens. Dan houd ik wel weer rekening met de rest en krijgt ze wat minder GF-mix, orgaanmix en een ribje of vleugeltje of 2 minder.
Ik probeer het zo gevarieerd mogelijk te houden.
Laatst gewijzigd door Janet op vr 18 jul 2003, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#2958
Ik zou zeggen: lekker doorrotzooien die ene dag per week. Zou alleen zuinig zijn met orgaanvlees. Mijn gevoel zegt dat Bibi wel wat meer dan de 'gewenste' 15% bevat.
Door Janet
#2959
Ja, dat las ik net ook bij een ander menu :-/. Ik zal de orgaanmix verminderen naar 1 x per 3 weken. Ze mag nu toch wel een beetje afvallen ;D en ik verdeel de rest wel over de hele dag ;).
Laatst gewijzigd door Janet op vr 18 jul 2003, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#2960
Momenteel: per dag 500 gr bibi natuurmix.
Aangevuld met (gezien over ca. 1 week):
250-300 gr (de ene dag iets meer, de andere dag iets minder) vlees/bot. Na het bericht van Roger iets meer vlees dan bot (ik houd het voorlopig op een percentage van circa 30 bot - 70 vlees).
250 gr pens.
250 gr groentemix met ei of blikje sardines zonder olie.
ca. 1 x per week wat rijst of pasta (ca. 3 eetlepels) of 2 droge boterhammen, voor de leut (niet samen met het vlees), vermengd met wat schapenvet voor de smaak.
Geen extra orgaanvlees meer, behalve hart (ik reken het zelf tot spiervlees). Alleen nog maar eetbaar bot (ribbetjes, kippenvleugels en de redelijk zachte lamspootjes).
Door Janet
#45340
Met het alvast inslaan van Kali-vlees ben ik een beetje te enthousiast geweest, denk ik. D'r past geen kilo compleet voer meer in de vriezer ;D.
Ik heb het maar even verdeeld in porties van 300-500-750 gr. Iedere portie bevat:
ca. 20% kippenmaag
ca. 30% kippenhart
ca. 40% spiervlees van kip, rund en geit
ca. 10% bot van kip en geit
Dan heb ik nog wat GF-mix, pens en fytomix en, omdat de vlo blijkbaar nog niet dood is :'( een aparte mix van knoflook en gember (gemalen) waarvan ik ca. 1 theelepel per 2 dagen wil toevoegen (voorlopig even).
Zou dit voldoende zijn of moet er nog wat aan toegevoegd worden? Het is nl. de bedoeling dat ze de hele maand een variatie van bovenstaande krijgt.
Door Lizzy
#45694
[quote="Janet"]
Met het alvast inslaan van Kali-vlees ben ik een beetje te enthousiast geweest, denk ik. D'r past geen kilo compleet voer meer in de vriezer ;D.
Ik heb het maar even verdeeld in porties van 300-500-750 gr. Iedere portie bevat:
ca. 20% kippenmaag
ca. 30% kippenhart
ca. 40% spiervlees van kip, rund en geit
ca. 10% bot van kip en geit
Dan heb ik nog wat GF-mix, pens en fytomix en, omdat de vlo blijkbaar nog niet dood is :'( een aparte mix van knoflook en gember (gemalen) waarvan ik ca. 1 theelepel per 2 dagen wil toevoegen (voorlopig even).
Zou dit voldoende zijn of moet er nog wat aan toegevoegd worden? Het is nl. de bedoeling dat ze de hele maand een variatie van bovenstaande krijgt.
[/quote]Hoi Janet, ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp... Krijgt Kali nu alleen jouw zelfsamengestelde maaltijden of ook nog complete voeding?

Anyway, in het rijtje met percentages zie ik wel erg veel kip ;D. Ik zou proberen om af te wisselen met andere diersoorten. Ook zie ik een totaal van 50% orgaanvlees (kippenmaag + kippenhart). Ik denk dat dat een beetje teveel van het goede is. Ik denk dat een totaal van een procent of 10 a 15 meer dan genoeg is. Maar, misschien kijk ik verkeerd!

Groetjes, Lizzy
Door Janet
#45743
Hoi Liz,
de hart, tja, da's een beetje wazig. Ik reken het zelf nl. als spiervlees. Ik heb het even apart gezet, omdat ik weet dat dit ook wel onder orgaanvlees wordt gerekend.
Ik wissel het wel af met andere soorten, zodat ze niet overwegend kip krijgt, het is een percentage van 40% kip, 40% geit en 20% rund. Ik weet niet of dat teveel kip is. Eventueel kan ik per dag of zo nog wat extra vlees kopen om de maaltijd aan te vullen met spiervlees.

Het is de bedoeling dat Kali deze maand overwegend zelf-samengestelde maaltijden krijgt (mijn vriezer zit gewoon zó vol dat er geen complete maaltijd meer bij past).
Door Lizzy
#45822
Hoi Janet, Ian Billinghurst heeft het altijd over niet meer dan 50% kippenvleesbotten. Ik las in Mogens e-book dat je nooit voor het meerdendeel "iets" moet voeren. Dus ik denk dat je met die 40% nog wel net goed zit. En alle percentages zitten natuurlijk iets lager omdat je de pens en groente en fytomix niet mee hebt geteld! Ik zou dan wel iets meer bot geven (want dat staat nu op 10% en dat moet niet veel minder worden).
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door