Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#443182
Ik wist ff niet of ik dit bij kvv of medisch moest zetten dus zet ik het maar bij medisch.

Sinds mijn reu (kruising herder van 13 jaar oud, gecastreerd) op kvv staat, wordt ie in de winter altijd mager. Vorig jaar was de eerste winter (de winter daarvoor kreeg ie helaas nog brokken) dat het gebeurde en nu begint ie weer af te vallen.
De DA heeft hem al helemaal binnenstebuiten gekeerd en heeft gezegd dat ie kerngezond is voor zo'n ouwe dibbes. Behalve dat mijn reu voor de helft Tervuerense herder is en daardoor best wel een zenuwenlijer is, had mijn DA ook geen verklaring voor het afvallen in de winter.
Vorig jaar dacht ik nog dat het kwam omdat ie zo vaak buiten zat (wil ie zelf hoor) en omdat ie best nog wel actief is voor zo'n ouwe man. Maar deze winter zit ie veel minder buiten en issie ook iets minder actief en toch valt ie weer af.
Ik kan het gelukkig oplossen door hem vetter voer te geven (bijvoorbeeld CB aktief), maar ik vroeg me af of iemand me kon vertellen hoe dit kan, dat ie alleen in de winter zo afvalt? 's Zomers is ie veel actiever, dan zwemt ie lekker veel en dan krijgt ie normale kvv en valt ie toch niet af. Mijn 2 teven zijn net zo actief, zitten net zo vaak buiten en hebben dit niet.
Laatst gewijzigd door Audrina op di 13 dec 2005, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#443192
Hier hobbelen ze wel buiten rond, maar niet hele dagen o.i.d. Met flinke kou voer ik dan wel wat bij omdat woef met kou gewoon meer energie verbruikt en als de hond dan normaal goed op gewicht is kan hij wat afvallen en doordat hij afvalt en zijn speklaagje (isolatiemateriaal) kwijtraakt gaat het daarna nog veel harder.
Ik geef ze verder niet extra vet, maar gewoon wat meer van hun normale eten.
#443769
Ik voer met kou ook meer, zonder dat ze dikker worden. En bij het invallen van de kou merk ik aanvankelijk dat Ted echt veeeel meer gaat poepen. Wel hard, maar gewoon 8 keer per dag. Na een paar weken trekt dat weer recht...
#447591
De vorige winter kwam het afvallen waarschijnlijk toch door het vele buiten zitten en misschien ook nog een beetje van het overstappen van brok naar kvv (ook al was dat al maanden daarvoor, m'n reu is nogal gevoelig voor dat soort dingen).
Maar deze keer heeft het waarschijnlijk toch een andere oorzaak. Het valt me op dat hij ook meer drinkt en logischer wijze dus ook meer plast en hij is af en toe best wel onrustig. De topic van MB (over meer drinken/plassen) heeft me aan het denken gezet en toen ben ik eens hier op BP gaan zoeken en op google en m'n reu zou misschien wel eens suikerziekte kunnen hebben. Het kan natuurlijk ook heel iets anders zijn, dus gaan we morgen even naar de DA voor een bloed- & urineonderzoek.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door