Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Laura2004
#435466
Ik ga vandaag Bibi halen voor de kat van de vader van mijn schoonzus. Maar ik vroeg me af hoeveel hij daarvan moet geven. Is dat ook 25 gram per kilo lichaamsgewicht? En wat is jullie ervaring met Bibi voor katten? Vinden ze het lekker of is het heel moeilijk om ze eraan te laten wennen? En hebben jullie tips om een kat het te leren eten?
Door Rosita
#435491
Mijn katten hebben altijd iets meer nodig van de BB dan van de CB. BB is iets minder fijn gemalen dan CB. De beefmix van BB wordt hier niet gegeten, maar ook de vleesmix van CB laten ze staan. Smaken verschillen. Verder heb ik de maanden juli t/m oktober uitsluitend BB gevoerd (ik had BB voor mijn zieke kat gehaald omdat hij dat altijd iets beter at dan CB, ik heb hem in augustus helaas moeten laten inslapen en heb mijn andere 2 katten de rest van de BB laten opeten) en merkte dat ze het er toch minder goed op deden. BB voegt geen extra vitaminen/mineralen toe (alle voedingstoffen zijn afkomstig uit het voer zelf) en wellicht kwamen ze toch iets te kort. Nu ze weer een aantal weken CB eten zitten ze weer lekker in hun vel. Overigens ben ik een kleine 3 jaar geleden begonnen met BB en toen deden ze het er goed op. De reden dat ik vervolgens CB ben gaan voeren had te maken met de variatie van BB die er toen nog in zat. De ene keer zat er meer rund in en de andere keer meer kip (was ook duidelijk aan de kleur te zien), mijn katten vonden dit niet zo fijn. Je kan in begin de BB even opwarmen in de magnetron of een beetje warm water over gieten, maar het mengen met blikvoer (en dit dan afbouwen) werkt volgens mij het beste. Wat volgens mij het minst goed werkt is het tussendoor geven van het oude voer. Sommige mensen proberen dan 1x per dag kvv en de rest brokken. Kans dat de kat het kvv laat staan en de brokken wel eet is dan groot. Gewoon cold turkey (geen brokken meer geven) en desnoods mengen met blik en afbouwen.
Laatst gewijzigd door Rosita op vr 02 dec 2005, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#435517
Om een voorbeeld te noemen van het afbouwen:

Mijn kat Dayna wou de BB niet rauw eten, maar vond het heerlijk uit de magnetron (was lekker bruin en gaar). Toen heb ik de tijd in de magnetron verminderd en wou madam het al heel snel niet meer eten. Ik heb toen rauwe BB gemengd met blik, maar ook dat wou ze niet eten. Dus weer BB in de magnetron (lekker bruin en gaar), maar heb er toen ook blik doorheen gemengd. Zo kon ik de tijd in de magnetron wel afbouwen totdat ze het rauw met blik at. Vervolgens heb ik de hoeveelheid blik afgebouwd totdat ze het lekker rauw en zonder blik wou eten. Ben er 3 weken mee bezig geweest.
Laatst gewijzigd door Rosita op vr 02 dec 2005, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door