Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#433882
Mijn jongste teefje is sinds zondag schor en klinkt alsof ze een verstopte neus heeft, als ze blaft of piept klinkt dit heel anders dan normaal. Ze is verder niet ziek, eet & drinkt normaal, hoest of snottert niet en heeft geen koorts of verhoging. Ze krijgt sinds zondag ook tijmsiroop, maar het lijkt of het erger wordt i.p.v. beter. Een paar weken geleden liep ze af en toe te rochelen / kokhalzen maar dat was zo weer over na een paar keer tijmsiroop. En sinds vandaag loopt mijn reu ook een beetje te rochelen / kokhalzen. Het kan bij mijn teefje natuurlijk ook gewoon een kouwtje zijn en bij mijn reu toeval (kruimels van een pensstaafje ofzo), maar ik ga morgen toch ff langs de DA om te kijken of er niet meer aan de hand is.
Stel dat het nu kennelhoest is, moeten ze dan persee of antibiotica of kan ik ook om iets anders vragen?
Laatst gewijzigd door Audrina op wo 30 nov 2005, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#433904
Als het kennelhoest is zonder verdere complicatie's als koorts o.i.d. hoef je niets te geven, behalve een kinderhoestsiroopje. Sommige honden vinden thijmsiroop niet lekker en dan kun je best iets anders geven aan siroop.
Pas als er flinke koorts optreed en je hond zich echt ziek gedraagd, zou ik antibiotica overwegen.

Gr.
Linda
#433926
Bij de DA zal je waarschijnlijk antibiotica krijgen, omdat ze er geen andere oplossing voor hebben. Als ze dus geen koorts hebben zou ik het dus op een andere manier proberen te behandellen.
Indien dit kan bij jou, zou ik je aanraden ze even zonder riem uit te laten.
#433929
onze Bes was er behoorlijk ziek van, koorts en veel slapen.
Dus zij mocht van mij wel een ab-kuurtje, én natuurlijk hoestsiroop, vond ze nog lekker ook.
Maar ze heeft er best lang last van gehad, ik heb toen ook een tuigje omgedaan ipv van een riem, en dat scheelde al heel veel. De riem irriteerde haar keel (tja, ze trok behoorlijk aan de riem met uitlaten) en daardoor ging ze nog veel meer hoesten. Met het tuigje had ze daar geen last van.
#434587
Tussistin, echinacea en tuigjes, dat ik daar zelf niet op ben gekomen. :-[
Heb ik allemaal gewoon in huis, dus er hoeft geen DA & antibiotica aan te pas te komen want ze gedragen zich verder normaal en ogen niet ziek. Thanks voor het meedenken. :D
#439187
Zo te horen gaat het al weer een stuk beter met je hond. Maar ik wil nog wel even een kanttekening plaatsen bij Kennelhoest en antibiotica.

Kennelhoest kan veroorzaakt worden door een bacterie en door een virus. Als het alleen het virus is, dan heeft antibiotica geen enkele zin. Echter is meestal het geval dat er ook degelijk een bacterie in het spel is.

Ik heb een uitlaatservice en een dagopvang cq vakantieopvang voor honden en helaas vorige maand kennelhoest in de groep en in huis gehad. Daarbij spreek je natuurlijk veel honden mensen. Bij deze uitbraak was het zowel een bacterie als een virus.
Er is in Den Haag 1 DA die geen antibiotica voorschrijft bij Kennelhoest. Alle andere dierenartsen wel.

De honden zonder antibiotica hebben het zo'n 10 dagen aangekeken met hoestsiroop en die heb ik daarna terug gestuurd naar hun DA om antibiotica te gaan halen, want het risico is dat ze een zware longontsteking krijgen en in elk geval 1 van de 2 was er erg slecht aan toe. Na de antibiotica ging het gelukkig erg snel beter, dus achteraf viel het gelukkig mee.

De honden die echter gelijk antibiotica kregen waren er over het algemeen binnen 2 dagen vanaf. Toch ook wel erg prettig...

Zelf ben ik er ook een voorstander van om niet altijd maar antibiotica te geven, maar in dit geval was ik zeker voor.

Zeker gezien kennelhoest zo vreselijk besmettelijk is. Je hond moet er toch uit, ook al heeft die kennelhoest. Zelf ging ik 's avonds laat het strand op als er niemand meer liep. Overdag moesten ze het doen met de tuin.
Helaas zijn er mensen die hun hond gewoon uit laten en daarmee dus andere honden besmetten. En dan misschien ook geen antibiotica zodat het veeeeel langer duurt voor het over gaat, als het al overgaat vanzelf... Op die manier worden er zoveel honden onnodig besmet. En als ik me niet vergis kunnen pups en oudere honden er aan onder door gaan.

Mijn teefje, die zo mager is als een kipkarkas, was 2 maanden daarvoor gecastreerd. Had dat in de tijd van de kennelhoest geweest, dan had ik toch kans gehad dat ze het niet overleefd had. Ok, als als als... is allemaal niet gebeurd, maar het is toch iets om bij stil te staan voor de mensen die hun hond wel gewoon uit laten.

Voor een gezonde hond is kennelhoest prima te overwinnen. En wellicht dat ze met hoestsiroep en Echinacea best een eind kunnen komen en wellicht er helemaal vanaf komen. Tenminste, laat ik dat even nuanceren, dat denk ik, maar ik ben die gevallen nog niet tegen gekomen. Maar ze zullen er in elk geval veel langer over doen en natuurlijk met het risico van een longontsteking als je het te lang aan kijkt.

Persoonlijk zou ik het een paar dagen aankijken op hoestsiroop en Echinacea, maar als het niet binnen een paar dagen weg is, toch zeker een antibiotica kuurtje gaan halen. Ook al heb ik er persoonlijk een hekel aan omdat het ook de goede bacterien dood.

Bij mij kregen ze het bij het eerste kuchje al. Honden zijn namelijk mijn broodwinning en ik kan het me niet permiteren dat ze weken ziek zijn en ik dus geen honden op kan vangen... Het is ook echt bij het ene kuchje gebleven gelukkig.
Laatst gewijzigd door James op wo 07 dec 2005, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door